Schema och arbetstid

Startat av M_wallgren, 23 februari 2019, 15:16:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M_wallgren

Ny på forumet, och jag söker info om hur arbetstider funkar inom linjebusstrafik. Jag funderar på att söka mig till bussföraryrket hos något bussbolag som kör i Västtrafik.

Jag hittade en gammal tråd från 2008 om tjänster och listor och scheman, men bilder i länkar i den tråden var borta. Jag anade också något av komplexiteten i detta med bussförares scheman och arbetstider. Men ändå - nån som kan beskriva hur en arbetsmånad ser ut i t ex nån av Västtrafik-aktörerna, och lite kring detta?

/Markus

Fredrik Gelin

Det är som du skriver väldigt komplext.
Vanligen jobbar man två helger på fem eller sex veckor och det är inte ovanligt med så kallade delade tjänster och trepasstjänster på vardagar.

Du får kanske räkna med att börja på ett deltidsschema som kan se lite annorlunda ut än det jag skrev ovan eftersom det gäller heltidsscheman.
Ett deltidsschema brukar dock kunna kompletteras med mertid om det är brist på förare, men det är ingen garanti att du får mer jobb än ditt åtagande.

I Göteborgsområdet är det gissningsvis större behov av förare än på mindre orter.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 februari 2019, 09:05:40 AM
Det är som du skriver väldigt komplext.
Vanligen jobbar man två helger på fem eller sex veckor och det är inte ovanligt med så kallade delade tjänster och trepasstjänster på vardagar.

Du får kanske räkna med att börja på ett deltidsschema som kan se lite annorlunda ut än det jag skrev ovan eftersom det gäller heltidsscheman.
Ett deltidsschema brukar dock kunna kompletteras med mertid om det är brist på förare, men det är ingen garanti att du får mer jobb än ditt åtagande.

I Göteborgsområdet är det gissningsvis större behov av förare än på mindre orter.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Hos oss på Arriva är nog varannan helg vanligare än 2 av 5/6.

homer

Citat från: buskörare skrivet 24 februari 2019, 09:08:15 AM
Hos oss på Arriva är nog varannan helg vanligare än 2 av 5/6.

har arriva s k S1 tjänster? dvs enbart måndag-Fredag

buskörare

Citat från: homer skrivet 24 februari 2019, 10:12:49 AM
har arriva s k S1 tjänster? dvs enbart måndag-Fredag

Ja, men det är nog bara delat man jobbar då. Tror jag. Kanske finns nån annan, men majoriteten är delade om man är ledig helg.

F.Å

Citat från: buskörare skrivet 24 februari 2019, 10:46:26 AM
Ja, men det är nog bara delat man jobbar då. Tror jag. Kanske finns nån annan, men majoriteten är delade om man är ledig helg.

På Råsta finns i alla fall fler tjänstetyper än delat på S1-grupper.

buskörare

Citat från: F.Å skrivet 24 februari 2019, 10:58:29 AM
På Råsta finns i alla fall fler tjänstetyper än delat på S1-grupper.

Då finns det nog i norrort med. Men jag har fortfarande mest sett delade med lediga helger.

Fredrik Gelin

@ M_Wallgren:
Det brukar ju vara så att man säljer in mindre attraktiva tjänster med just lediga helger som morot.
Det vanligaste är som sagt delade tjänster.
När jag jobbade i Norrort fanns det minst en S1-grupp med väldigt tidiga jobb som i stort sett var nattjobb.
Jag misstänker dock att den gruppen försvann när Arriva tog över.

Hur det ser ut i Västtrafikområdet skall jag dock låta vara osagt.
Dock lär det bli delade jobb på vardagarna och även jobb på helger i varierande utsträckning.
Jag rekommenderar att du kontaktar den entreprenör du är intresserad av att köra för så får de berätta om hur deras upplägg ser ut.
Det är i praktiken brist på bussförare otroligt nog, så du är säkert välkommen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

M_wallgren

Tack för respons. Jag får se hur det blir. Ska ta lite kontakter. :)