Nobina och Scania i samarbete om självkörande fullängdsbussar

Startat av Fredde, 21 februari 2019, 18:42:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Scania och Nobina, Nordens största kollektivtrafikoperatör, inleder försök i Barkarbystaden med självkörande bussar i linjetrafik.

– Tekniken är nu tillräckligt mogen för att påbörja försök i trafik på allmän väg, säger Karin Rådström, busschef på Scania.

https://www.dagensinfrastruktur.se/2019/02/20/nobina-och-scania-i-banbrytande-samarbete-om-sjalvkorande-fullangdsbussar-i-sverige/

igel

Det var väl lite ett over statement, av vad som har synts i Kista under det försöket liknade det ju mest någon form av transport i en stor mäss-anläggning. Och av de artiklar som har skrivits om Barkarbystaden verkar det inte direkt ha skett ett tekniksprång sedan försöket i Kista.
  Visst, man kan säkert implementera den i större bussar. Men grundproblemet kvarstår, det är inte kapaciteten som är för liten, det är hastigheten som är för låg. Och om bussarna skulle köra i 50 och tvärnita om det låg lite snö vid vägkanten, så har snart lokaltidningen fylld av artiklar om folk som har klivit av genom framrutan.

Nej, tekniken är inte på långa vägar mogen för det, men antagligen kommer det att tjusa politikerna i Järfälla som redan har köpt självkörande "BRT" bussar, och är förtjusta i spårvagnsliknande bussar till Akalla, med några minuters tidsvinst för åtskilliga miljoner .     

mittlinje

Med tanke på den dåliga trafikkulturen i Barkarbystaden där bilister inte uppmärksammar  att "mittfåran" är bussfält är inte området moget för att införa självkörande bussar i linjetrafik. Skyltningen tycks vara ok men bilister tittar inte på skyltar längre  8) 8) 8), men det skulle hjälpa lite ifall man målade "Buss" på körbanan   ::) ::).

Nico

Nja, skyltningen är kanske OK ur en viss synvinkel. Däremot är gatutformningen inte bra. Orsaken till att många kör in i kollektivkörfälten i mitten beror till stor del att sidokörbanorna för vanlig trafik är smala och mer eller mindre inhägnade. Många bilförare (speciellt de som är ovana i området) verkar mera uppfatta dessa som något slags p-område.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kvarne

Nej, Skyltningenr under all kritik i Barkarbystaden. Järfälla Kommun har inte lyckats få många rätt.

Vid utfart från Karlslundsvägen ner mot bussgatan är det FÖRST skyltat för Cirkulationsplats och väjningsplikt. När man så har väjt för ev fordon och rullar IN I Cirkulationsplatsen kommer nytt väjningspliktsmärke och hajfenor i gatan. Sen när ska man stanna i en cirkulationsplats...? Antingen tar man bort "bussgatan" eller så tar man bort skyltningen för cirkulationsplats.

På andra ställen (tex korsningen i närheten av hpl Stora Torget, är det lika illa. Högst otydliga och delvis skymda skyltar om vad som gäller.

Vad gäller själva ämnet så är jag frågande till de här självkörande fullstora bussarna. Hur fort får de köra....?
Hur kommer det funka med övrig trafik?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

mittlinje

Citat från: Nico skrivet 22 februari 2019, 09:01:21 AM
Många bilförare (speciellt de som är ovana i området) verkar mera uppfatta dessa som något slags p-område.
Då är det troligen dags att lämna in licensen för den behövs inte ifall man inte kan skilja på p-område och gatumiljö  8) 8) 8)

Nu har man stängt "genvägen" från baksidan av Herrestadskolan men i de trakterna körde bilar stadigt mot enkelriktat. Förekommer delvis fortfarande dåman bygger mitt emot skolan och när bilister skall vidare på Karlslundsvägen kör de mot enkelriktning (mot förarlösa bussen) alternativt på gångvägen.

I dagsläget går inte de förarlösa bussarna i bussfilen på Barkarbyvägen. Någon som vet ifall man skall läsa in nytt inom närmsta tiden?

Maven

Citat från: Kvarne skrivet 23 februari 2019, 05:20:49 AM
Nej, Skyltningenr under all kritik i Barkarbystaden. Järfälla Kommun har inte lyckats få många rätt.

En annan "intressant" lösning är den omlagda linje 567 och nya 551 från Stora torget mot Jakobsberg. Där svänger de, från bussfilen i mitten, höger in på Kalvshällavägen rakt över körfältet till höger, som är för biltrafik som ska rakt fram, utan skyltning eller trafiksignaler. Är det bussen som ska väja för biltrafiken enligt högerregeln, eller biltrafiken som ska väja för buss som kör ut från hållplats, eller vad gäller?