SL linje 402 året 1976

Startat av Hasse L, 18 februari 2019, 13:36:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Citat från: Peter Rost skrivet 19 februari 2019, 05:02:58 AM

BSBV upphörde 1/1 1969, då SL tog över.

//Peter

Skall man vara noga så var det av Järnvägsaktiebolaget Stockholm-Saltsjön ägda bolaget Rederiaktiebolaget Saltsjöfart som övertog BSBV och BSS 1 januari 1969. Straxt därefter bytte bolaget namn till Trafik AB Saltsjöfart (TS) och blev ett helägt dotterbolag till SL. Trafiken bedrevs under detta varumärke i kombination med SL.

1 januari 1975 kom Östra trafikdistriktet inom moderbolaget SL, där Björknäs- och Södertörnstrafiken kom att ingå som två trafikområden. Varumärket TS upphörde.


virtual1

Citat från: zjbus skrivet 18 februari 2019, 22:27:34 PM
Ok, det där kan du bättre än mej.
Ja det är märkligt, inte ett fordon till och inga gående.

13/4 var påskveckan, kan kanske vart en anledning?

zjbus

Citat från: virtual1 skrivet 19 februari 2019, 15:50:14 PM
13/4 var påskveckan, kan kanske vart en anledning?
Tisdag före påskhelgen, borde inte ha någon inverkan på trafiken.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 19 februari 2019, 15:12:22 PM
?
Björknäs (garaget) = SL från 1969
Ok så SL körde vidare med Björknäs lackerade och registrerade bussar?

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 19 februari 2019, 15:15:46 PM
Inte samtidigt.

"lade SL beslag på" låter lite "fel". I grunden handlade det om en omfördelning av subventionerna och kostnaderna från staten och inom det nybildade KSL, att det skulle vara trafik under ett huvudmannaskap och ett varumärke.
Tack för info.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 19 februari 2019, 16:46:34 PM
Ok så SL körde vidare med Björknäs lackerade och registrerade bussar?

Ja. Det var ingen direkt eller omedelbar generell omlackering av alla bussar SL övertog från de privata bolagen eller från SJ. Detta skedde i anslutning till större reparationer och motsvarande.

Så sent som 1986 gick t ex Vaxholmsvagnar (VTAB) i sina "originalfärger", 1983 Mälaröarna (MOAB), 1983 SJ-färgade o s v.

De flesta här på forumet (jag tar risken) menar med "Björknäs" -Björknäsgaraget.

Björknäs är också en del av det tidigare namnet BSBV (Bussbolaget Stockholm Björknäs Värmdö). Det är nog så att vi talat (skrivit) om varandra.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 19 februari 2019, 16:43:54 PM
Tisdag före påskhelgen, borde inte ha någon inverkan på trafiken.

Det  var generellt betydligt mindre trafik (trängsel) om vi talar 1980-tal och tidigare. Går inte att jämföra med idag.


zjbus

Citat från: Leyland skrivet 19 februari 2019, 16:54:32 PM
Ja. Det var ingen direkt eller omedelbar generell omlackering av alla bussar SL övertog från de privata bolagen eller från SJ. Detta skedde i anslutning till större reparationer och motsvarande.

Så sent som 1986 gick t ex Vaxholmsvagnar (VTAB) i sina "originalfärger", 1983 Mälaröarna (MOAB), 1983 SJ-färgade o s v.

De flesta här på forumet (jag tar risken) menar med "Björknäs" -Björknäsgaraget.

Björknäs är också en del av det tidigare namnet BSBV (Bussbolaget Stockholm Björknäs Värmdö). Det är nog så att vi talat (skrivit) om varandra.
Tack för info, jag menade BSBV.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 19 februari 2019, 16:56:47 PM
Det  var generellt betydligt mindre trafik (trängsel) om vi talar 1980-tal och tidigare. Går inte att jämföra med idag.
Så var det ju oavsett påskvecka eller någon annan vecka.

Hasse L

Har inte varit hemma i "arkivet" senaste veckan, men har kunnat följa tråden och läst hur trafiken har skötts gemensamt av TSB och TSS och senare inom Östra Trafikdistriktet vilket ju både Nacka-Värmdö och Södertörn tillhörde.
Rotade fram ett par tidtabeller av enkel typ från olika epoker som illustrerar ett par olika lösningar:

virtual1

Citat från: zjbus skrivet 19 februari 2019, 16:43:54 PM
Tisdag före påskhelgen, borde inte ha någon inverkan på trafiken.

Var det inte påsklov då?

zjbus

Citat från: virtual1 skrivet 19 februari 2019, 22:40:04 PM
Var det inte påsklov då?
Det kan det ha varit, på vilket sätt skulle det förklara den totala avsaknaden av trafik och gående en vardagseftermiddag?

virtual1

Citat från: zjbus skrivet 20 februari 2019, 00:01:28 AM
Det kan det ha varit, på vilket sätt skulle det förklara den totala avsaknaden av trafik och gående en vardagseftermiddag?

Jag vet inte hur mycket du rör på dig i bilväg, men i dag IAF under en lovvecka så är IAF trafikmängden på t.ex. Essingeleden under rusning ungefär hälften av en normal vardag, kan tänka mig att det samma gäller på de flesta ställen i stan.

roggek

Citat från: zjbus skrivet 20 februari 2019, 00:01:28 AM
Det kan det ha varit, på vilket sätt skulle det förklara den totala avsaknaden av trafik och gående en vardagseftermiddag?

Jag har en annan teori...
Citat från: Hobgoblin skrivet 18 februari 2019, 13:36:49 PM

ABL 833 - Scania-Vabis CF7661 1967 - SL H65B 7063.

Bussen har passerat stopplinjen och skall göra en vänstersväng in i Slussenterminalen. (Ja, bussarna körde från eget körfält i högerfilen, korsandes fyra körbanor in i terminalen på den tiden...)

Det kan förklara "avsaknaden" av motkommande trafik , då denna trafik antagligen befinner sig stillastående utanför bildens högerkant...


zjbus

Citat från: virtual1 skrivet 20 februari 2019, 09:24:50 AM
Jag vet inte hur mycket du rör på dig i bilväg, men i dag IAF under en lovvecka så är IAF trafikmängden på t.ex. Essingeleden under rusning ungefär hälften av en normal vardag, kan tänka mig att det samma gäller på de flesta ställen i stan.
Ok men resande till/från olika jobb, affärsbesök etc. minskar väl inte för att barnen har påsklov.