SL linje 402 året 1976

Startat av Hasse L, 18 februari 2019, 13:36:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


ABL 833 - Scania-Vabis CF7661 1967 - SL H65B 7063.

I ensamt majestät närmar sig 402'an Slussen. Turen kommer från Fläktfabriken eller kanske Atlas Copco södra. Hur länge körde man för Atlas Copco? Dessa "arbetarturer" stod inte med i den vanliga ficktidtabellen. Vad jag minns.

zjbus

Tack för ett fint foto, alltid trevligt med en CF.
Gissar på att det var en tidig morgon med tanke på att där inte fanns någon övrig trafik.
Mvh zjbus

Börje

Citat från: zjbus skrivet 18 februari 2019, 14:02:28 PM
Tack för ett fint foto, alltid trevligt med en CF.
Gissar på att det var en tidig morgon med tanke på att där inte fanns någon övrig trafik.
Mvh zjbus

Den enda turen gick 16:42 på 90-talet i alla fall. Kan man gissa att de slutade jobba 16:30 på Fläktfabriken och hade 12 minuter på sig att kissa, byta om och gå ut till bussen.  :)

zjbus

Citat från: Börje skrivet 18 februari 2019, 20:13:13 PM
Den enda turen gick 16:42 på 90-talet i alla fall. Kan man gissa att de slutade jobba 16:30 på Fläktfabriken och hade 12 minuter på sig att kissa, byta om och gå ut till bussen.  :)
Det kanske var andra förhållande 1976 när fotot togs.

roggek

Citat från: zjbus skrivet 18 februari 2019, 14:02:28 PM
Tack för ett fint foto, alltid trevligt med en CF.
Gissar på att det var en tidig morgon med tanke på att där inte fanns någon övrig trafik.
Mvh zjbus

Med tanke på skuggorna så är bilden tagen på eftermiddagen... ::)

Men man undrar varför det är så lite trafik på Stadsgårdsleden... :o

zjbus

Citat från: roggek skrivet 18 februari 2019, 20:56:31 PM
Med tanke på skuggorna så är bilden tagen på eftermiddagen... ::)

Men man undrar varför det är så lite trafik på Stadsgårdsleden... :o
Ok, det där kan du bättre än mej.
Ja det är märkligt, inte ett fordon till och inga gående.

Hasse L

Hittade denna reprisbild:


Ännu 1982 kördes trafik till och från Atlas Copco södra. Troligen var det tomkörande 401'or från Bollmoragaraget o/e Ekstubben som skötte eftermiddagsavgångarna på 402. Har även en bild på en Bollmorabuss kommande från Fläktfabriken. Hur mycket trafik som kördes om morgnarna har jag ingen vetskap om.

zjbus



Ännu 1982 kördes trafik till och från Atlas Copco södra. Troligen var det tomkörande 401'or från Bollmoragaraget o/e Ekstubben som skötte eftermiddagsavgångarna på 402. Har även en bild på en Bollmorabuss kommande från Fläktfabriken. Hur mycket trafik som kördes om morgnarna har jag ingen vetskap om.
[/quote]
Tack för ytterligare en CF, när slutade BSBV köra?
Var -82 sista året denna CF rullade?

HB

På eftermiddagarna 1986 var det 403:or som gick via Atlas Copco södra, och den enda 402:an gick från Fläktfabriken. Alla dessa turer kördes av Björknäs. /Henrik/

zjbus

Citat från: HB skrivet 19 februari 2019, 00:19:51 AM
På eftermiddagarna 1986 var det 403:or som gick via Atlas Copco södra, och den enda 402:an gick från Fläktfabriken. Alla dessa turer kördes av Björknäs. /Henrik/
Varför är det då en SL buss som kör på fotot från 1982? Tog SL över tillfälligt och sen återgick trafiken till Björknäs?

Peter Rost

Citat från: zjbus skrivet 18 februari 2019, 23:47:38 PM

Ännu 1982 kördes trafik till och från Atlas Copco södra. Troligen var det tomkörande 401'or från Bollmoragaraget o/e Ekstubben som skötte eftermiddagsavgångarna på 402. Har även en bild på en Bollmorabuss kommande från Fläktfabriken. Hur mycket trafik som kördes om morgnarna har jag ingen vetskap om.

Tack för ytterligare en CF, när slutade BSBV köra?
Var -82 sista året denna CF rullade?

CF:arna i Björknäs/Värmdö, och på Södertörn slopades i juni/juli 1982. - I Södertälje rullade ett fåtal till 1983.

BSBV upphörde 1/1 1969, då SL tog över.

//Peter

zjbus

Citat från: Peter Rost skrivet 19 februari 2019, 05:02:58 AM
CF:arna i Björknäs/Värmdö, och på Södertörn slopades i juni/juli 1982. - I Södertälje rullade ett fåtal till 1983.

BSBV upphörde 1/1 1969, då SL tog över.

//Peter
Tack för informationen men får inte ihop det riktigt med fotot längre upp i länken från 1976 på BSBV CF:en (tidigare reg. nr. BB 163) som enl. SBH inte har haft någon annan ägare mellan 1967-1980.

1969 samma år som SJ Buss tappade trafiken i Stockholm, lade SL beslag på alla övriga trafikföretag då?

Ulf Berlin

Bussen på första bilden ser ju ut att ha ståplatser ända framme hos föraren?
Kan det vara så att den har kommit som en anslutningstur från Vikingterminalen

och en tidig båtankomst och föraren"bara"tog en buss från garaget utan att tänka på skyltningen?/Ulf

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 19 februari 2019, 00:33:30 AM
Varför är det då en SL buss som kör på fotot från 1982? Tog SL över tillfälligt och sen återgick trafiken till Björknäs?
?
Björknäs (garaget) = SL från 1969

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 19 februari 2019, 12:45:42 PM

1969 samma år som SJ Buss tappade trafiken i Stockholm, lade SL beslag på alla övriga trafikföretag då?

Inte samtidigt.

"lade SL beslag på" låter lite "fel". I grunden handlade det om en omfördelning av subventionerna och kostnaderna från staten och inom det nybildade KSL, att det skulle vara trafik under ett huvudmannaskap och ett varumärke.