SL 5066

Startat av Hasse L, 13 februari 2019, 14:03:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Fyrtiotrean fick ta en omväg på denna Första maj.


HXX 013 - Scania CR111M 1975 - SL H59.

Leyland

Tack för fin bild Hasse.

Majtåget, normalt Norra Bantorget - Kungsgatan - Humlegården, brukar inte störa 43:ans körväg på Regeringsgatan och Malmskillnadsgatan på broarna över Kungsgatan.

Men man glömmer snabbt. Första maj åren 1976-1987 (och efter 2015) gick 43:an inte Malmskillnadsgatan och Regeringsgatan. 43:an gick parallellt med 46:an på Birger Jarlsgatan mellan Räntmästartrappan och Odengatan - och korsa Stureplan kunde man inte denna dag.

Måste ha passerat en och annan Leyland vid Östermalmstorg denna dag. Finnes bild :)

Mikael T Nilsson

Mycket trevlig bild! Om jag minns rätt hamnade 5066 senare på Lidingö, men jag kan minnas fel.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Gunnar D

Fin bild från en 1:a maj jag minns särskilt väl!

Var extraljusen (0,1,2) på CR111M tillval eller ingick de beroende på bussens leveransår?

/Gunnar

AL

Den ser sleten ut efter bara tre år i trafik... :O

Peter Rost

Såldes till Luleå Lokaltrafik nr 400 om jag minns rätt.

//Peter

Ulf Berlin


Leyland

Såldes från SL 1986 till Gammelstads Omnibuss AB i Luleå. 1994 gick hon vidare till Krakow och Polen.

Finns det några bilder på H59:or i Krakow?


Leyland

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 februari 2019, 15:35:40 PM
Mycket trevlig bild! Om jag minns rätt hamnade 5066 senare på Lidingö, men jag kan minnas fel.

Ja, sista halvåret innan hon såldes från SL.

Mikael T Nilsson

Citat från: Leyland skrivet 15 februari 2019, 10:59:21 AM
Ja, sista halvåret innan hon såldes från SL.

Tack! Då minns jag rätt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.