Förhandsinfo om kommande upphandling i SSV (SL)

Startat av virtual1, 08 februari 2019, 09:50:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Västtrafik lär väl visa om det fungerar i verkligheten.
Det verkar planeras för minst lika storskaliga satsningar på elbussar i Göteborg med omnejd som i Stockholm, Västtrafik är om jag förstått det rätt lite före SL i tiden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


homer

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 februari 2019, 18:17:28 PM
Västtrafik lär väl visa om det fungerar i verkligheten.
Det verkar planeras för minst lika storskaliga satsningar på elbussar i Göteborg med omnejd som i Stockholm, Västtrafik är om jag förstått det rätt lite före SL i tiden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

SL jobbar ju lite annorlunda än västtrafik i den mening att man aldrig gör speciella satsningar för speciella Linjer utan man har mer filosofin att alla bussar ska kunna rulla på alla linjer inom ett avtalsområde. En satsning på batteribussar som man låser på enstaka linjer har ju betydligt större chans att bli lyckade om man vill göra politiska poäng, men blir gissningsvis mycket dyrare

Ulf Berlin

Citat från: homer skrivet 19 februari 2019, 18:28:30 PM
SL jobbar ju lite annorlunda än västtrafik i den mening att man aldrig gör speciella satsningar för speciella Linjer utan man har mer filosofin att alla bussar ska kunna rulla på alla linjer inom ett avtalsområde. En satsning på batteribussar som man låser på enstaka linjer har ju betydligt större chans att bli lyckade om man vill göra politiska poäng, men blir gissningsvis mycket dyrare
Blåbusslinjerna har du missat då 8)/Ulf

homer

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 februari 2019, 18:40:41 PM
Blåbusslinjerna har du missat då 8)/Ulf

vad är de? har missat nått isåfall

nej men självklart... dock är de "bara" en färg, västtrafiks elbussatsningar handlar om jag förstår saken rätt om att man bygger helt ny infrastruktur kring enstaka linjer, i Stockholm har vi ju Linje 73 som senaste försöket, men de blev ju kortlivat också

virtual1

Citat från: homer skrivet 19 februari 2019, 18:58:54 PM
vad är de? har missat nått isåfall

nej men självklart... dock är de "bara" en färg, västtrafiks elbussatsningar handlar om jag förstår saken rätt om att man bygger helt ny infrastruktur kring enstaka linjer, i Stockholm har vi ju Linje 73 som senaste försöket, men de blev ju kortlivat också

Nja, menar vi SL har vi ju elbussen l Södertälje som väl rullade till sommaren 2017? De självgående bussarna i barkarbystaden som rullar nu är väl ett bra exempel också. Så så stor skillnad mot Västtrafik är det väl knappast?

Fredrik Gelin

Västtrafik har som jag förstått det tänkt sig att gå åt SLs håll och elektrifiera hela trafikområden i kommande upphandlingar vilket dock inte verkar förankrat med kommunerna vars elnät i vissa fall inte orkar försörja en hel bussdepå med laddning har det visat sig.
Tyvärr tycker inte Västtrafik att det är en giltig invändning och kräver eldrift ändå. Skillnaden mot Stockholm är dock att Västtrafik oftast inte står för någon depålösning.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Buzzlover

Citat från: virtual1 skrivet 19 februari 2019, 21:46:08 PM
Nja, menar vi SL har vi ju elbussen l Södertälje som väl rullade till sommaren 2017? De självgående bussarna i barkarbystaden som rullar nu är väl ett bra exempel också. Så så stor skillnad mot Västtrafik är det väl knappast?
Som då förövrigt endast gick/går på linje 549 (självkörande) samt 755 (El-Scanian i Södertälje)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!