Förhandsinfo om kommande upphandling i SSV (SL)

Startat av virtual1, 08 februari 2019, 09:50:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

...kan man man utläsa ur en artikel i dagens Bussmagasinet här: "2021 ska 100 elbussar trafikera kranskommuner som Huddinge, Botkyrka, södra Stockholm (+Sigtuna/Norrtälje/Barkarbystaden)" - vilket ju innebär att oavsett vinnare i kommande upphandling så lär ju de flesta nuvarande bussar få flytta på sig och det är el som gäller, intressant!

homer

för 10 år sedan började låggolvbussar komma på stor front hos SL, trafiken blev väldigt mycket dyrare utan at vi fick mera trafik. nu kommer steg 2 där vi ska byta system en gång till och trafiken kommer bli ännu dyrare utan att vi får mer trafik för pengarna...



tröttsamt med politiker som bara slösar och slösar... kanske bättre låta marknaden själv bestämma när de blir lönsamt med elbussar

virtual1

Citat från: homer skrivet 08 februari 2019, 14:44:40 PM
för 10 år sedan började låggolvbussar komma på stor front hos SL, trafiken blev väldigt mycket dyrare utan at vi fick mera trafik. nu kommer steg 2 där vi ska byta system en gång till och trafiken kommer bli ännu dyrare utan att vi får mer trafik för pengarna...



tröttsamt med politiker som bara slösar och slösar... kanske bättre låta marknaden själv bestämma när de blir lönsamt med elbussar

Fast nu tänker du väl helt snett? Här finns det väl givna miljöaspekter i det hela där det är snarare 'ju, fortare desto bättre'? Inte bara att det ska köpas in det senaste/nyaste för att det är roligt?

homer

Citat från: virtual1 skrivet 08 februari 2019, 15:23:25 PM
Fast nu tänker du väl helt snett? Här finns det väl givna miljöaspekter i det hela där det är snarare 'ju, fortare desto bättre'? Inte bara att det ska köpas in det senaste/nyaste för att det är roligt?

Miljöaspekten har SL redan uppfyllt genom att alla bussar redan går på förnybara bränslen. Vad blir de vid upphandlingarna om 20 år? ska vi byta system ännu en gång med vätgasbussar eller vad de kan tänkas vara som är på modet.

Kort sagt jag tror inte på batteribussar. det är mycket snack bara, utvecklingen av batterier är i stort sett den samma som för 100 år sedan, reportagen från städer som redan satsat på elbussar visar att tekniken inte riktigt fungerar på våra breddgrader hur mycket svensken än vill rädda jordens klimat

senaste dagarna har SLs kunder tydligt visat att det som man borde prioritera högst är att de kommer en buss eller ett tåg  och att priset ska hålls nere så mycket de går...

virtual1

Citat från: homer skrivet 08 februari 2019, 16:23:03 PM
Miljöaspekten har SL redan uppfyllt genom att alla bussar redan går på förnybara bränslen. Vad blir de vid upphandlingarna om 20 år? ska vi byta system ännu en gång med vätgasbussar eller vad de kan tänkas vara som är på modet.

Kort sagt jag tror inte på batteribussar. det är mycket snack bara, utvecklingen av batterier är i stort sett den samma som för 100 år sedan, reportagen från städer som redan satsat på elbussar visar att tekniken inte riktigt fungerar på våra breddgrader hur mycket svensken än vill rädda jordens klimat

senaste dagarna har SLs kunder tydligt visat att det som man borde prioritera högst är att de kommer en buss eller ett tåg  och att priset ska hålls nere så mycket de går...

Tro vad du vill, elbussar och elbilar är på frammarsch, varesig du tror på dem eller ej - läs gärna detta om biodiesel med (https://www.bussmagasinet.se/2014/12/biodiesel-lika-farlig-som-fossil-diesel/) - och fundera på sen vad som behövs för att producera biodiesel: landyta, som tas i anspråk istället för odlingsbar yta, nåt som jorden mer och mer får brist på! - sen kan du gärna titta här med, så läser du delen om Utsläpp av kväveoxid och nedåt... https://mitti.se/nyheter/trafik/alla-bussarna-fossilfria/ - du kanske börjar ana varför man vill gå över till batteridrift nu?




homer

Citat från: virtual1 skrivet 08 februari 2019, 16:35:57 PM
Tro vad du vill, elbussar och elbilar är på frammarsch, varesig du tror på dem eller ej - läs gärna detta om biodiesel med (https://www.bussmagasinet.se/2014/12/biodiesel-lika-farlig-som-fossil-diesel/) - och fundera på sen vad som behövs för att producera biodiesel: landyta, som tas i anspråk istället för odlingsbar yta, nåt som jorden mer och mer får brist på! - sen kan du gärna titta här med, så läser du delen om Utsläpp av kväveoxid och nedåt... https://mitti.se/nyheter/trafik/alla-bussarna-fossilfria/ - du kanske börjar ana varför man vill gå över till batteridrift nu?

både företag och privatpersoner får gärna köpa batterifordon för mig, men tekniken ÄR bara på bebisstadiet än så länge ( och har varit de i 100 år) och kommer kanske vara de i 100 år till, de vet varken du eller jag, och när de gäller bussar som bekostas av oss alla tycker jag absolut inte man ska köpa en teknik som inte kommer att fungera just nu, och dom bussar man köper till 2021 kommer sen att finnas kvar i 15 år hur värdelösa och dyra dom än är, att dom kanske måste ladda efter 30 minuters körning så de behövs 5 fordon för samma uppdrag som 1 diesel eller biogasbuss kunde sköta. dessutom gissar jag nu men en batteriledbuss kostar säkert 10 miljoner mot 3 miljoner för en som går på biodiesel.

Biodiesel behöver inte vara tillverkat på ett sådant sett att de konkurrerar med matproduktion utan kan framställas från t ex biogas https://sv.wikipedia.org/wiki/Ecopar


det är dags för alla batterifordonsfanatiker att vakna ur sin bubbla, vi kommer inte ha bussar som kan köra 50 mil på en laddning och som dessutom klarar av att hålla en behaglig temperatur 365 dagar / år...

men om de ändå händer får du gärna väcka den här tråden till liv igen om 3 år så lovar jag att äta upp min högersko ;)

Nico

Kan bara instämma helt och fullt i det Homer skriver. Batterier ter sig inte direkt som ett framtidsalternativ... vare sig som det sett ut tidigare och hur det fungerar nu.

Förutom att det sannolikt kommer att krävas fler fordon (pga begränsad drifttid och långa laddtider) för att utföra trafiken så innebär den ökade tyngden även den att dessa fordon inte kommer vara så praktiska. Även här kan begränsad nyttokapacitet komma att innebära att fler fordon behövs jämfört med idag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Taunusch

Oavsett vilken offentligfinansierad verksamhet det än handlar så tror jag inte att allmänheten är medvetna om hur mycket skattepengar som går åt för att olika typer av fordon ska så PK-miljövänliga som möjligt istället för vad som är rimligt.

S Svensson

Man kommer nog till det att batterier av Lithium typ som nu lanseras i personbilar är dyra. Sedan finns det mycket materiel som fordrar gruvbrytning. Hur få tag på jordartsmetaller.Hur skall elfordon få värme när det är kallt ? Så även el. Kanske finns det överskott nattetid. Men tanken är nog att ladda batterier vid ändhållplatser.
Flytande bränsle skulle komma från pappersindustrin. Detta diskuterades för 15 år sedan (varianter av trälut).
Vätgas består av vatten som sönderdelas. Behövs nog elström till detta.

Ibland frågar jag mig om arbetet att göra förbränningsmotorer rena är förgäves. Visserligen blir det fosil bränsle i form av produkter som härstammar från råolja. Sådan utvinnes från ett antal sk oljeländer. Om det nu inte skall utvinnas olja i sådana kan man fråga sig hur de skall klara sin ekonomi. För 15 år sedan diskuterades vid några seminarier vad som skall hända.  Visserligen kan säkert fordonsindustrin klara av att tillverka fordon med annat bränsle än sådant som härstammar från råolja. I Sverige fanns det runt 40 talet slut ett antal alternativa bränslen.  Ottomotorer kördes på alkohol (sk Bentyl) och dieselmotorer av alternativ i form av växtolja. Hur skall framtidens drivmedel se ut.
Kanske kan man kapsla in koldioxiden. I Tyskland kommer elkraft från kol finnas kvar länge.

Nico

Det är ju svårt att sia och även biodiesel innebär en förbränning och därmed ändå visst utsläpp. Batterier däremot innebär (förutom ett antal allmänna begränsningar och brister) massa laddning hit och dit och även då en hel del dyrbar infrastruktur måste till (samt underhållas) oavsett metod. Alltså även oberoende av om laddning sker genom strömavtagare, induktion, depåladdning, underhållsladdning vid ändhållplats (som kräver massa extra utrymme) osv. I nuläget är det sedan heller inte ens säkert att det kommer eldrivna klass II-bussar.

Vissa trafikslag får det sedan ännu värre än bussarna. Lastbilar som verkligen är ett fordon som behöver kunna lasta mycket kan t.ex. inte offra speciellt mycket av sitt nyttolastutrymme för att släpa på batterier för framdrivning. Där experimenteras det nu istället med olika sorters elvägar. Bl.a. då nära Skoby invid Arlanda med nedfräst kontakt i vägen eller vid E16 utanför Sandviken där en kontaktledning löper på en viss sträcka. Sannolikt lär det komma något i Förbifartens tunnlar och även på andra håll där det finns lämpliga undermarksanläggningar där det kanske går att skruva in något i...

Själv tror jag (även om det fortfarande är dyrt) dock mest på tekniken med bränsleceller som laddas med vätgas. Experimentfordonen på gummihjul har haft positiva resultat och på flera håll börjar det nu även prövas i skarpt läge inom järnvägstrafiken. Ju mer det kommer och ju pålitligare det blir, desto lägre lär kostnaderna bli på sikt. Det är sedan även en driftsform som påminner mycket om hur det redan fungerar idag med med mackar osv. så det skulle antagligen vara enklare att fasa in rent logistiskt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 08 februari 2019, 19:05:40 PM
Kan bara instämma helt och fullt i det Homer skriver. Batterier ter sig inte direkt som ett framtidsalternativ... vare sig som det sett ut tidigare och hur det fungerar nu.

Förutom att det sannolikt kommer att krävas fler fordon (pga begränsad drifttid och långa laddtider) för att utföra trafiken så innebär den ökade tyngden även den att dessa fordon inte kommer vara så praktiska. Även här kan begränsad nyttokapacitet komma att innebära att fler fordon behövs jämfört med idag.

Kanske blir en tillfällig modefluga som men Etanolen, den blev ju inte heller långvarig..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

I princip hela fordonsindustrin håller just nu på att ställa om dig till el-drift på ett eller annat sätt, oavsett om det ska drivas via batterier, luftledningar eller elskenor,  men att tro att det är en fluga är bara naivt och att ha skygglapparna på. Etanol har flippat, men det är å andra sidan inget bränsle som branschen haft något som helst koncensus över heller, detsamma (om inte i ännu större utsträckning) gäller ju biodiesel,  där i princip bara bussindustrin brytt sig. Skillnaden då mot nu är också att det finns egentligen ingen tid att dividera vilket drivmedel som ska gälla framöver, ska världen kunna nå sina miljömål eller helst ännu mer, så måste koncensus finnas, det finns inte tid att testa sig feam, och koncensus är det nåt som det i princip gör just nu också. Sen är inte batteridrift optimalt, men eldrift är, så hur man vill strömförsörja fordonen i framtiden är dock fortfarande i konstant utvecklingsfas.

Nico

Eldrift i sig är inte fel och är nog modellen på sikt. Frågan är dock om det är batterier som är framtiden då nackdelarna är många och stora?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

https://www.di.se/debatt/nu-elektrifierar-vi-stockholms-bussflotta/

CitatTotalt innebär beslutet en grund om cirka 200 elbussar kommande år med sikte på att kunna möjliggöra 700 till 1 500 nya elbussar under de kommande tio åren.

CitatRent konkret innebär det att 70 nya elbussar rullar ut i trafiken från 2021, till det kommer elbussar i både befintliga och senare kommande trafikkontrakt.

CitatEn högre inköpskostnad än en konventionell miljöbuss ser vi också har goda möjligheter att mötas med lägre driftskostnader om satsningen sker på ett ansvarsfullt sätt

CitatVi ser dock att det finns potential för elbuss i hela länet.


återstår att se vad de blir av detta...

homer

Vet inte om man ska skratta eller gråta... idag detta:

https://www.bussmagasinet.se/2019/02/tuffa-krav-pa-batterier-for-elbussar/?fbclid=IwAR2DFO5vyGM4Hkv6mOzH6R4qXdTULNwhOSJ0J1qTUr4ZEAbAkeZ5ouY0uxU

CitatTomas Eriksson(MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm. Han pekar på att en av utmaningarna med en storskalig övergång till elbussar är batterierna som både ska tåla driften men också ska vara producerade på ett hållbart sätt.

där sket sig allt vad elbussar heter...

CitatVi ska säkerställa att produktionen av bussarnas batteri också är socialt hållbart. Det betyder att vi gör allt vi kan för att undvika konfliktmineraler, säger Tomas Eriksson.


Känns som detta utspel är ett försök till att säga: vi tänkte inte på att de inte finns elbussar på riktigt, som klarar av fullskaliga omlopp med varierad trafik från innerstan ut till förorterna som kan rulla hela dagen och klara av -20 till +30 grader