Inför tvångskommenderad övernattning vid dålig snöröjning?!

Startat av Nico, 07 februari 2019, 22:34:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Ingen verkar ha kommenterat detta: https://www.bussmagasinet.se/2019/02/s-forslag-lat-bussforarna-sova-nara-jobbet/

Man kan ju tycka vad man vill och ingen behöver instämma utan detta är min uppfattning... men personligen känns det som att det sk. oppositionsregionrådet kan kvala in som dagens populistbubblare och tillika stolpskott.

Det måste ju finnas någon ansats till praktiska överväganden innan man börjar häva ur sig förslag. T.ex. skulle det ju vara intressant att få reda på hur han tänkte sig att detta skulle organiseras och finansieras?!  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Jag funderade på om det var ett tidigt aprilskämt. Är det inte bättre att lägga pengarna på en utökad snö/halkjour istället kan jag tycka?

Lars-Håkan_E

Tidigare (alltså på 60 o 70 talet) fanns det rum för s.k "tidig tjänst" på flera "depåer" men att i just Stockholmsområdet med extrem bostadsbrist hålla det antalet övernattningsrum som skulle krävas för detta ändamål känns väldig konstigt, och det går ju inte att tvinga någon, i a f inte med dagens avtal.
Då får man ju betala förarna och lägga in det i resp tjänst :-)

Många förare har ju också personliga förhållanden som omöjliggör eller i a f försvårar möjligheten att vara hemifrån dygnsvis i sträck.


Fredde


Ola Å

Investera i fyrhjulsdrivna bilar till personalen i stället  :D

roggek

Citat från: Ola Å skrivet 08 februari 2019, 21:13:34 PM
Investera i fyrhjulsdrivna bilar till personalen i stället  :D

Investera i bussar med rejäla vinterdäck som tar sig fram i snön istället...:D

Det är DÄR pengarna behövs bättre istället för personalbostäder...

Ersa

Citat från: roggek skrivet 08 februari 2019, 21:17:03 PM
Investera i bussar med rejäla vinterdäck som tar sig fram i snön istället...:D

Det är DÄR pengarna behövs bättre istället för personalbostäder...

Men om personalen i sina personbilar inte tar sig till jobbet, där bussarna med sina rejäla vinterdäck står, pga dåligt röjda vägar... hur blir det då? Ska man sätta in nya jättetidiga avgångar från miljonprogramsområdena till t.ex Täby och Lidingö för att "tjänstefolket" ska kunna komma till arbetsplatsen i tid?

Om vi bortser från detaljen med snön tycker jag att själva grundproblemet är väldigt intressant. Det här med att det finns geografiska områden och kommuner där det är så dyrt att bo, att man omöjligt kan bosätta sig där som busschaufför. Men man ska ändå ha en depå och trafik där. Detta leder ju till olika logistika bekymmer ibland.
Frågan är om någon vill diskutera grundproblemet, eller om man bara vill haka upp sig på mindre detaljer inom grundproblemet. Som snöröjningen ovan, som politikern bakom länken i startinlägget gjort.

Ola Å

Som boende i Täby, och tidigare Lidingö, minns jag att redan för 20 år sedan var det svårt för de anställda i kollektivtrafiken och även hemtjänst mm, att kunna bosätta sig i närheten av arbetet, i dagsläget är det väl knappast ens möjligt för en bussförare som har en medellön på 27000 kr/månad att få ett rimligt bostadslån till en bostad i Stockholmsområdet?
Hyresrätter är det ju monumentala köer till. 

Nico

Jo, vissa områden har stora problem att få fatt på förare. Speciellt då de områdena där det är få hyresrätter (inga miljonprogramsområden att tala om) som tex vissa delar av östra Storstockholm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Citat från: Ola Å skrivet 09 februari 2019, 19:07:56 PM
Som boende i Täby, och tidigare Lidingö, minns jag att redan för 20 år sedan var det svårt för de anställda i kollektivtrafiken och även hemtjänst mm, att kunna bosätta sig i närheten av arbetet, i dagsläget är det väl knappast ens möjligt för en bussförare som har en medellön på 27000 kr/månad att få ett rimligt bostadslån till en bostad i Stockholmsområdet?
Hyresrätter är det ju monumentala köer till.
Beror ju mycket på hur stor kontantinsats du kan lägga upp också.../Ulf

Ersa

Om vi ska återgå till det lilla tänkandet, och inte se den stora bilden, dvs haka upp oss enbart på snöröjning, så skrev DN en intressant artikel nyligen. Ja, den är bakom betalvägg pga att journalister inte arbetar gratis, men rubriken, filmklippet och inledningen (som man kan se) berättar allt man behöver veta: Att det krävs många anställda och många fordon, om man vill röja snö effektivt.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-enda-som-hjalper-mot-sno-ar-en-massa-maskiner-och-manga-anstallda/

Nico

Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2019, 11:41:48 AM
Om vi ska återgå till det lilla tänkandet, och inte se den stora bilden, dvs haka upp oss enbart på snöröjning, så skrev DN en intressant artikel nyligen. Ja, den är bakom betalvägg pga att journalister inte arbetar gratis, men rubriken, filmklippet och inledningen (som man kan se) berättar allt man behöver veta: Att det krävs många anställda och många fordon, om man vill röja snö effektivt.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-enda-som-hjalper-mot-sno-ar-en-massa-maskiner-och-manga-anstallda/

Visst är den springande punkten att det är för få människor och fordon inblandade. Förr i världen hade alla väghållare ofta egen personal och egna maskiner för att bl.a. snöröja alternativt att man hyrde in samma underentreprenörer från år till år. Man förberedde sig även med att sätta ut snökäppar, man betalade för resurser som stod stand by osv. Samtidigt var gator och vägar bredare och därmed mer förlåtande, snöhögar forslades bort etc. 

Idag har de kommunala väghållarna (Trafikverket är faktiskt något bättre samt har ju mest bara vägar och slipper gångvägar, terminaler mm.) rationaliserat bort i stort sett allt vad gäller resurser och förberedelser. Samtidigt har gatorna (då alla kommuner verkar ha fått dille på stt bygga "stad" utan att inse att städer inte behöver vara trånga) i många fall smalnats av, fått farthinder och allmänt förskönats på ett sätt som bara försvårar snöröjning och annat underhåll. Snötippar och annat har oxå blivit mera sällsynt och ingen uppföljning verkar heller göras när det töar.

Det enda som då egentligen fungerar är mer människor och utrustning som medger mera manuell rensning. Trenden går dock helt och hållet och andra hållet. Främst för att det anses som ekonomiskt (men som vanligt så flyttar man bara kostnaderna till något annat kostnadsställe)... men i grund är ju det bara en lösning som kan jämföras med att kissa på sig. Dvs. det löser ett problem temporärt, men följderna blir oftast värre än det ursprungliga problemet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

pegee

Citat från: Nico skrivet 10 februari 2019, 14:42:03 PM

Snötippar och annat har oxå blivit mera sällsynt och ingen uppföljning verkar heller göras när det töar.


När det dessutom har gått så långt att upplogad snö är miljöfarligt avfall så är det inte
att undra på att ingen vill ta i det. Att tippa snö idag kräver tillstånd för miljöfarlig
verksamhet!!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Nico

Visst är det så, men då det är kommunerna som normalt är ansvariga även på denna punkt så borde det ligga i deras intresse att ordna snötippar som kan hantera detta miljömässigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman