SL H35 vid SöS 6 feb 1976

Startat av Gunnar D, 06 februari 2019, 17:22:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 15:07:03 PM
Beslut om övergång till högertrafik togs sommaren 1963. Då hade man lite mer än fyra år på sig att utreda hur man skulle göra med bussarna. För tillverkarna skulle man i sådant fall stå för stora nybyggnader av fabriker och anställa kompetent personal för tillverkningen. Efter dagen H skulle i stort sett dessa nybyggnader och nyanställningar vara överflödiga. Bland annat knäcktes Hägglunds av den kraftigt minskande efterfrågan på bussar efter 1967.

Inte heller Norge hade så mycket att bidra med. Förutom Knudsen, VBK och Larvik sålts till Sverige i större omfattning. Utöver dessa fanns Arna och Repstad som större bussfabriker i Norge då. Men de sålde inte något nytt till Sverige. Vest Karosseri i Stryn kom inte i gång med tillverkningen före 1967. Och det fanns heller ingen fabrik för busschassier i Norge utan sådan köpte mestadels från Volvo och Scania-Vabis.
Ja det var förstås enormt mycket som skulle organiseras på kort tid inte bara bussar.
SJ köpte som du förstås vet en hel del Hägglunds bussar tillverkade 1967 och senare, 0958- 1006, 1028-1141 t.ex. hur det var med andra företag vet jag inte.
Var det samma företag som sedan blev H.Höglund & Co, Säffle?

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 15:31:51 PM
Ja det var förstås enormt mycket som skulle organiseras på kort tid inte bara bussar.
SJ köpte som du förstås vet en hel del Hägglunds bussar tillverkade 1967 och senare, 0958- 1006, 1028-1141 t.ex. hur det var med andra företag vet jag inte.
Var det samma företag som sedan blev H.Höglund & Co, Säffle?
Hägglunds var karosserifabrikör i Örnsköldsvik. Slutade karossera bussar i början av 1970-talet och koncentrerade sig i stället på stridsvagnar.

Höglund & Co fanns i Säffle och bytte namn till Säffle Karosserifabrik. Lades ned sommaren 2013 och tillverkningen flyttades till Polen. Viss support blev dock kvar i Säffle.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

#32
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 16:21:11 PM
Hägglunds var karosserifabrikör i Örnsköldsvik. Slutade karossera bussar i början av 1970-talet och koncentrerade sig i stället på stridsvagnar.

Höglund & Co fanns i Säffle och bytte namn till Säffle Karosserifabrik. Lades ned sommaren 2013 och tillverkningen flyttades till Polen. Viss support blev dock kvar i Säffle.
Just det ja Höglund & Co blev sedermera Säffle Karosseri AB, Säffle och sista SJ Bussen därifrån kan väl ha varit 3166. Tråkigt att de lade ner efter c:a 40 år.

Leyland

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 16:21:11 PM
Hägglunds var karosserifabrikör i Örnsköldsvik. Slutade karossera bussar i början av 1970-talet och koncentrerade sig i stället på stridsvagnar.


...och inte minst Tunnelbanevagnar