SL H35 vid SöS 6 feb 1976

Startat av Gunnar D, 06 februari 2019, 17:22:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

Citat från: zjbus skrivet 07 februari 2019, 22:07:07 PM
Återigen stort tack för saklig information, att ha en fullsatt övervåning och tom nedervåning kanske inte gav så bra vägegenskaper heller.
Mvh zjbus

Jag råkade skriva fel, det var just övervåningen som var problemet att den inte användes på det sätt som var avsett.
Och eftersom en H35 bara fick ta 8 stående på nedervåningen och inga stående på övervåningen så kan man anta att det blev problem.

zjbus

Citat från: roggek skrivet 08 februari 2019, 10:58:08 AM
Jag råkade skriva fel, det var just övervåningen som var problemet att den inte användes på det sätt som var avsett.
Och eftersom en H35 bara fick ta 8 stående på nedervåningen och inga stående på övervåningen så kan man anta att det blev problem.
Hur var övervåningen avsedd att användas då?

Peter Rost

Var man långväxt var det dessutom svårt att vara stående resenär på nedervåningen.

//Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 13:16:33 PM
Hur var övervåningen avsedd att användas då?
Tanken var att resenärer som åkte mer än ett par hållplatser skulle gå upp på övervåningen och sätta sig. Men de flesta föredrog att stanna kvar på den trånga undervåningen även om platserna var obekväma och gav en klaustrofobisk känsla. Orsaken till detta var många gånger att trapporna var svåra att gå i, i synnerhet för den som hade minsta ont i ett knä. Det fanns också en stor risk att man inte hann av vid rätt hållplats om man fick någon långsam person framför sig i trappan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 februari 2019, 22:12:11 PM
Anledningen till att SS (Stockholms Spårvägar) valde utländska tillverkare var att de svenska tillverkarna inte hade resurser att leverera alla bussar som behövdes inför högertrafikens införande 1967.
Att det skulle bli högertrafik och att det skulle krävas enorma resurser inte minst av svenska busstillverkare kan väl knappast ha kommit som en överraskning, det krävdes förstås framförhållning, långsiktig planering och att beställa i god tid för att kunna få en leverans 1967 i synnerhet om det handlade om en så stor beställning som 50 bussar.

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 14:02:48 PM
Tanken var att resenärer som åkte mer än ett par hållplatser skulle gå upp på övervåningen och sätta sig. Men de flesta föredrog att stanna kvar på den trånga undervåningen även om platserna var obekväma och gav en klaustrofobisk känsla. Orsaken till detta var många gånger att trapporna var svåra att gå i, i synnerhet för den som hade minsta ont i ett knä. Det fanns också en stor risk att man inte hann av vid rätt hållplats om man fick någon långsam person framför sig i trappan.
Tack för informationen det klargjorde en del saker. Är övertygad om att en ledbuss hade varit lämpligare men kan tänka mig att ungdomar tyckte det var roligt att åka på övervåningen.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 14:07:32 PM
Att det skulle bli högertrafik och att det skulle krävas enorma resurser inte minst av svenska busstillverkare kan väl knappast ha kommit som en överraskning, det krävdes förstås framförhållning, långsiktig planering och att beställa i god tid för att kunna få en leverans 1967 i synnerhet om det handlade om en så stor beställning som 50 bussar.

Inte bara 50 bussar. Totalt beställde SS 550 nya bussar till Dagen H från bara Büssing och Leyland.

Lars-Håkan_E

Citat från: Leyland skrivet 08 februari 2019, 14:16:52 PM
Inte bara 50 bussar. Totalt beställde SS 550 nya bussar till Dagen H från bara Büssing och Leyland.

Och den ordern ville nog inte Scania-Vabis ha, och dubbeldäckare hade man knappast levererat heller.

Volvo var ju inte värst poppis hos SS då.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 08 februari 2019, 14:16:52 PM
Inte bara 50 bussar. Totalt beställde SS 550 nya bussar till Dagen H från bara Büssing och Leyland.
Oj, hur många bussar uppskattningsvis hade SL totalt 1967?

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 februari 2019, 14:24:11 PM
Och den ordern ville nog inte Scania-Vabis ha, och dubbeldäckare hade man knappast levererat heller.

Volvo var ju inte värst poppis hos SS då.
Med en order i god tid så hade väl ingen tackat nej, den hade ju gynnat Scania Vabis, varför var Volvo impopulära hos SS då?

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 14:12:00 PM
Tack för informationen det klargjorde en del saker. Är övertygad om att en ledbuss hade varit lämpligare men kan tänka mig att ungdomar tyckte det var roligt att åka på övervåningen.
Med undantag för de tio trådledbussar tillverkade av Alfa Romeo och som gick några år i Stockholm innan SS och trafikanterna tröttnade samt en Scania-Vabis frontmotorbuss till Närke kom de första ledbussarna till svenska bussföretag i början av 1970-talet. Ledbuss fanns aålunda aldrig som alternativ på svensk bussmarknad 1967.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 14:32:14 PM
Med en order i god tid så hade väl ingen tackat nej, den hade ju gynnat Scania Vabis, varför var Volvo impopulära hos SS då?

Beslut om övergång till högertrafik togs sommaren 1963. Då hade man lite mer än fyra år på sig att utreda hur man skulle göra med bussarna. För tillverkarna skulle man i sådant fall stå för stora nybyggnader av fabriker och anställa kompetent personal för tillverkningen. Efter dagen H skulle i stort sett dessa nybyggnader och nyanställningar vara överflödiga. Bland annat knäcktes Hägglunds av den kraftigt minskande efterfrågan på bussar efter 1967.

Inte heller Norge hade så mycket att bidra med. Förutom Knudsen, VBK och Larvik sålts till Sverige i större omfattning. Utöver dessa fanns Arna och Repstad som större bussfabriker i Norge då. Men de sålde inte något nytt till Sverige. Vest Karosseri i Stryn kom inte i gång med tillverkningen före 1967. Och det fanns heller ingen fabrik för busschassier i Norge utan sådan köpte mestadels från Volvo och Scania-Vabis.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 15:07:03 PM
Beslut om övergång till högertrafik togs sommaren 1963. Då hade man lite mer än fyra år på sig att utreda hur man skulle göra med bussarna samt beställa dem. För tillverkarna skulle man i sådant fall stå inför stora nybyggnader av fabriker och anställa kompetent personal för tillverkningen. Efter dagen H skulle i stort sett dessa nybyggnader och nyanställningar vara överflödiga. Bland annat knäcktes Hägglunds av den kraftigt minskande efterfrågan på bussar efter 1967. Volvo och Scania var ytterst nära att gå samma väg.

Inte heller Norge hade så mycket att bidra med. Förutom Knudsen, VBK och Larvik har norska tillverkare inte sålts till Sverige i större omfattning. Utöver dessa fanns Arna och Repstad som större bussfabriker i Norge då. Men de sålde inte något nytt till Sverige. Vest Karosseri i Stryn kom inte i gång med tillverkningen före 1967. Och det fanns heller ingen fabrik för busschassier i Norge utan sådana köpte mestadels från Volvo och Scania-Vabis.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 14:58:01 PM
Med undantag för de tio trådledbussar tillverkade av Alfa Romeo och som gick några år i Stockholm innan SS och trafikanterna tröttnade samt en Scania-Vabis frontmotorbuss till Närke kom de första ledbussarna till svenska bussföretag i början av 1970-talet. Ledbuss fanns aålunda aldrig som alternativ på svensk bussmarknad 1967.
1967-07-18 registrerades SJ 0958 www.svenskbusshistoria.se/go?id=16529

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 15:10:42 PM
1967-07-18 registrerades SJ 0958 www.svenskbusshistoria.se/go?id=16529

Tack för korrigeringen. Den hittade jag inte i brådskan. Men det ändrar inget sak. Det fanns inte möjlighet att beställa 50 ledbussar inför högertrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)