Snökaos i Stockholm - 3 februari 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 03 februari 2019, 12:50:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



I dag är trafiken på Norrortslinjerna inställda p g a snökaoset. En buss fastnade dock på bild under dagen. Det handlar om Arriva 8751 som fastnat vid Noragårdsvägen i Danderyd under natten eller morgonen. Förmodligen på linje 602 eller nattlinje 695.



En servicebil dök upp och kollade läget.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

Det är riktigt illa när trafikledningen för ett bussbolag inte har sopat av bilen ordentligt innan man ger sig ut i trafiken, vad ger det för signaler till sina förare och även andra?  :-\

// Niclas


buskörare

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 03 februari 2019, 13:18:19 PM
Det är riktigt illa när trafikledningen för ett bussbolag inte har sopat av bilen ordentligt innan man ger sig ut i trafiken, vad ger det för signaler till sina förare och även andra?  :-\

// Niclas

Troligen inga signaler alls till sina vuxna förare.

Nico

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 03 februari 2019, 13:18:19 PM
Det är riktigt illa när trafikledningen för ett bussbolag inte har sopat av bilen ordentligt innan man ger sig ut i trafiken, vad ger det för signaler till sina förare och även andra?  :-\

Kan bara instämma i att det inte ser så proffsigt ut. Vare sig gentemot förare eller allmänheten. Ett fordon av denna typ ska vara förberett för insats. Nu verkar det nästan ut som de som skulle ut och hjälpa till fått inleda med att gräva fram en bil för uppdraget.  ???

Att reg.skylten mm i fronten sedan kan bli snötäckt är en sak. Däremot är det en stor säkerhetsmässig fördel om inte ljusbågen på taket är täckt med snö. Oavsett vad så är det ju bara att borsta av snön... och en dylik bil borde väl ha någon form av snöborste i sin grundutrustning.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson



Även i dag var det bussar som "gav upp". Arriva 8508 blev stående i Mörby centrum i eftermiddagsrusningen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

På tal om snö på taken...

Det är ju mindre bra med busstaken fulla med snö

Rojje

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 februari 2019, 19:02:06 PM
På tal om snö på taken...

Det är ju mindre bra med busstaken fulla med snö

Finns bra lösningar på detta. Borde vara krav på att finnas på depåerna.

https://youtu.be/z6_0bWAvt4g

homer

Citat från: Rojje skrivet 04 februari 2019, 19:16:49 PM
Finns bra lösningar på detta. Borde vara krav på att finnas på depåerna.

https://youtu.be/z6_0bWAvt4g

busstak är aldrig så där platta som ett kapell till en trailer så jag tror inte de skulle fungera lika bra. sen håller jag med i sak att en buss aldrig ska gå i trafk om de finns snö på taket som kan skada andra fordon eller personer.

Lulebussen

Det är böter om man har snö på taket.

Mikael T Nilsson



I dag verkar trafikstörningarna minskat i Norrort. Kanske med hjälp av blåbussar  ;)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin


buskörare

Nä, klart man skulle stått och sopat, tvättat och fixat med bilen. Mycket viktigare att se bra ut än att hjälpa till med bussarna.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 05 februari 2019, 11:09:38 AM
Nä, klart man skulle stått och sopat, tvättat och fixat med bilen. Mycket viktigare att se bra ut än att hjälpa till med bussarna.

Ursäkta, men det där är lite goddag yxskaft. Det är inget som säger att man som huvuduppgift ska tvätta och fixa med YTL-fordon mm. i samband med insats. Däremot ska dessa fordon i förväg stå klargjorda/i beredskap så att allt bara är att rulla ut. Trafikledningar mfl brukar ju även prenumerera på väderinformation just så de kan vara förberedda.

Sedan är det ändå så att det vid behov faktiskt måste till ett löpande underhåll. Likaväl som man fyller på med mera sand, absol etc. så är det faktiskt en trafiksäkerhetsfråga att borsta av tex varningsljus. Det tar inte heller många minuter... förutsatt att man redan från början har med sig borste och annan nödvändig utrustning i insatsfordonet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Citat från: buskörare skrivet 05 februari 2019, 11:09:38 AM
Nä, klart man skulle stått och sopat, tvättat och fixat med bilen. Mycket viktigare att se bra ut än att hjälpa till med bussarna.

Oerhört barnslig reaktion...

// Niclas

Ersa

I princip varenda arbetsgivare jag haft genom åren, stor som liten, från norr till söder, har alltid försökt ha insatsfordon parkerade inomhus vid kallt/dåligt väder. Gärna med batteriladdning på, för säkerhets skull. Det är ju samma rutiner som man alltid haft med utryckningsfordon. Även TMA-bilar och transportledarfordon brukar alltid se avisade och seriösa ut.
Om man påstår sig inte ha möjligheter till sådana rutiner, brukar uppdragsgivarna rätt snabbt undra om man verkligen ska ha ansvar att bedriva deras trafik.