Nobina lämnar Örebro?

Startat av Bese001, 03 februari 2019, 09:41:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Hej!

Nobina ska väl lämna Örebro avseende både stads- och regionaltrafik?

Är det vid samma tidpunkt i båda fallen eller olika tidpunkter samt när?
Ska några fordon lämnas till övertagaren?

rasmus.03

Yes Svealandstrafiken tar över. Vissa fordon flyttas till olika Nobina områden i Sverige.

Skickat från min SM-J600FN via Tapatalk


Ersa

Tror inte att det blir många, om ens några, fordon som övertas från Nobina. Offentligt ägda företag kan inte köpa fritt, utan måste upphandla sina inköp. Däremot kan man tänka sig att det blir några begagnade fordon från kommunala bussbolaget i Skellefteå, som man redan köpt Solaris av tidigare.

Även jag är intresserad av vilket/vilka trafikstartdatum det kommer att bli.

Ebermark

Vill minnas att Svealandstrafiken tar över Odensbacken i juni och Örebro stad och region i oktober.

Ersa

Efter dessa två övertaganden, vilka områden är därefter kvar i upphandlad regi i länet, och hur länge sträcker sig dessa avtal?

Måns Johannesson

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2019, 11:59:46 AM
Tror inte att det blir många, om ens några, fordon som övertas från Nobina. Offentligt ägda företag kan inte köpa fritt, utan måste upphandla sina inköp. Däremot kan man tänka sig att det blir några begagnade fordon från kommunala bussbolaget i Skellefteå, som man redan köpt Solaris av tidigare.

Gäller främst för nyanskaffningar, när det gäller begagnat är det rätt fritt köpa vad som är tillgängligt.

/Måns

Lars-Håkan_E

Citat från: Måns Johannesson skrivet 04 februari 2019, 20:09:34 PM
Gäller främst för nyanskaffningar, när det gäller begagnat är det rätt fritt köpa vad som är tillgängligt.

/Måns

Offentligt ägda bolag upphandlar även inköp av beg bussar i stor utsträckning.

Börje

Citat från: Ebermark skrivet 04 februari 2019, 13:05:56 PM
Vill minnas att Svealandstrafiken tar över Odensbacken i juni och Örebro stad och region i oktober.

Nog tror jag att det är i augusti som man tar över Odensbacken.

Karsten

Citat från: Börje skrivet 04 februari 2019, 20:42:49 PM
Nog tror jag att det är i augusti som man tar över Odensbacken.

Nog tror du helt rätt i det!

Bese001

Jag tackar alla som svarat, för matnyttig info.

Så får vi se om några av alla MAN i serien 7074-7114 hamnar i Linköping men de är väl för gamla (2009)?
7090 CPZ 462, som för övrigt övertog DEM 882:s vagnsnr, är från 2011 enligt mina noteringar. DEM 882 brann upp 2010-10-28 enl SBH.

DaViD^^

Dom har beställt helt nya bussar som ska börja användas vid övertagandet har dom sagt på P4 Örebro när dom pratade om det icke fungerande hållplatsutropen

rasmus.03

Svealandatrafiken tar över

Skickat från min SM-J600FN via Tapatalk