Huvudmeny

Nobina 0071

Startat av Hasse L, 01 februari 2019, 22:09:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2019, 21:02:23 PM
Jag skulle bli väldigt glad om du kunde lägga in fler bilder från denna och liknande tidtabeller för Norrtälje, i busshistoriska delen. :)

Hej,

Det finns som sagt några svartvita bilder från förr, men tyvärr hittar jag dem inte just nu. Så fort det dyker upp läggs det ut här på Bussnack :-)

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2019, 22:00:11 PM
Lite rolig blir den inte speciellt skalenliga kartan på tidtabellen. Hållplatsen Kanalvägen finns ju än idag i Roslags Näsby, även om den anslutande vägen närmast Ytterbyvägen numera heter Näsbyvägen. Men på kartan gör skalan att det blir lite förvrängt, vilket gör att Kanalvägen ser ut att ligga någonstans i Brottby. ;D

Det blir samma sak som de som än idag tror att Gillingebanan ligger bara ett par hundra meter norr om Roslags Näsby trafikplats, då de reser med dagens 639. Trycker på stoppknappen direkt då bussen rullar från Roslags Näsby trafikplats, och ställer sig därefter vid dörren, och står där i 11 km.

[/email]



Ja, verkligen lustigt med de icke-skalenliga skisserna i tidtabellerna! :-)

Bifogar ett utdrag ur "Danderydslinjernas" (d v s 600-linjerna) tidtabellsbok från 1969, sidan 65.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 februari 2019, 12:32:26 PM
Tack! Ja, det var Enebyberg som gällde före 28 oktober 1974, då Åkerbygaraget (som det ursprungligen hette) i Täby togs i bruk. Anläggningen i Enebyberg var i bruk ännu en tid; radiotrafikledningen var kvar och några extraturer sattes ut därifrån med bussar som fick plats på den gamla planen i anslutning till verkstaden. Själva verkstaden fanns kvar betydligt längre.

Tack! Jag har för mig att verkstaden i Enebyberg fanns kvar fram till ca 1992/1993 då det byggdes moderna villor på samma plats.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 20:52:02 PM
Hej, Ulf kanske menade SJ 810, sedermera UL 810, på sträckan norr om Hallstavik? Denna linje nämns i tidtabellen ovan.
Nja,faktiskt inte utan SJ skulle kunna ha kört t ex lördagsturen in till stan och sedan ut igen.../Ulf

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 februari 2019, 19:11:42 PM
Nja,faktiskt inte utan SJ skulle kunna ha kört t ex lördagsturen in till stan och sedan ut igen.../Ulf

Aha, då förstår jag. Ja, det hade varit logiskt. 👍😀
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 februari 2019, 19:11:42 PM
Nja,faktiskt inte utan SJ skulle kunna ha kört t ex lördagsturen in till stan och sedan ut igen.../Ulf

Fanns det ens förbindelse från Östhammar till Hallstavik en lördagmorgon?

Upplägget med ståtid (som det skulle ha blivit)i nästan 6 timmar i Stockholm var knappast idealiskt för en SJ förare från Östhammar

SL hade på den tiden ytterst få samarbeten (annat än taxemässiga) med andra trafikutövare

Ersa

#20
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 februari 2019, 19:17:51 PM
Aha, då förstår jag. Ja, det hade varit logiskt. 👍😀

Nej, som Lars-Håkan skriver hade det inte alls varit logiskt. Då Swebus och sedermera KR körde sina långa 639or (då ända från Öregrund visserligen) bestod arbetspassen ofta enbart av en tur till Stockholm, 45-60 minuters rast där (med reservation för felaktigt minne) och sen en tur hem norrut igen. Bara körtiden var ju omkring tre timmar i vardera riktning, och då får man även räkna in att E18 var färdigbyggd motortrafikled mellan Söderhall och Brottby, vilken inte fanns 1975.

Att ha en arbetsdag bestående av tre timmar körtid, sex timmar rast, följt av tre timmar körtid, hade knappast varit idealiskt.

Peter Rost

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 14:37:47 PM




Tack för uppgifterna! Bifogar fotografier över tidtabell från 1978.

Trevligt dokument!

Avgången från Hallstavik 18.20 på söndagar trafikerades med fyra/fem bussar sent sjuttiotal. Både Åkerby och Norrtälje körde turen.

//Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 05 februari 2019, 11:34:06 AM
Trevligt dokument!

Avgången från Hallstavik 18.20 på söndagar trafikerades med fyra/fem bussar sent sjuttiotal. Både Åkerby och Norrtälje körde turen.

//Peter

Tack Peter! Ja, jag minns att Åkerby och senare Täby körde en del förstärkning på 639:an fredagar och söndagar. Under 80-talet ansvarade Åkerby/Täby för en del kortturer i eftermiddagsrusningen M-F, d v s mellan Tekniska och Rimbo.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

En Hallstavikförare - oftast med H45 4590 - körde ordinarieturen söndagar 18.20 och hem igen 21.00 från TeH. Vill minnas att denne hade börjat med en sväng t.o.r. Herräng som 642 med avgång därifrån 18.05.

Vad gäller det långa uppehållet i Stockholm vardagar, så minns jag att Hallstaviksförarna bl.a. körde på 603 till Stora Lappkärrsberget som utfyllnad. Sedan kan dom ju ha kört hemåt tidigare som 625 till Norrtälje och vidare som 641 till Hallstavik, men jag minns inte att det var så.... 
/Hasse

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 05 februari 2019, 17:01:48 PM
En Hallstavikförare - oftast med H45 4590 - körde ordinarieturen söndagar 18.20 och hem igen 21.00 från TeH. Vill minnas att denne hade börjat med en sväng t.o.r. Herräng som 642 med avgång därifrån 18.05.

Vad gäller det långa uppehållet i Stockholm vardagar, så minns jag att Hallstaviksförarna bl.a. körde på 603 till Stora Lappkärrsberget som utfyllnad. Sedan kan dom ju ha kört hemåt tidigare som 625 till Norrtälje och vidare som 641 till Hallstavik, men jag minns inte att det var så.... 
/Hasse



Tack för uppgifterna! Hittade bildbevis på 4590 som linje 639.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

#25
4590, 4591, 4593 och 4598 var stationerade i Hallstavik. 4590 har tillsynes halvturiststolar i bussens främre del.

Vid leverans till SL 1971 var H45:orna Flygbussar i Råsta under en kortare period.

Ulf Berlin

Tack för bilden på 4590 :)
Såg den på en söndagskväll vid RoslagsNäsby på utväg och då var den så fullsatt att det
t o m satt en tjej i dörrbrunnen framme hos föraren :o/Ulf
(Kom den kvällen från Grissslehamn och det blev bussbyte vid Stångberga p g av vagnfel på H80an.)

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 10 februari 2019, 11:10:21 AM
4590, 4591, 4593 och 4598 var stationerade i Hallstavik. 4590 har tillsynes halvturiststolar i bussens främre del.

Vid leverans till SL 1971 var H45:orna Flygbussar i Råsta under en kortare period.

Tack för uppgifterna! Det var nytt för mig att dessa först tursattes i Arlandatrafiken, speciallinje 560 eller 567, vilket nummer det nu var. Annars fanns det ju en hel del Volvo Ikarius litt H51 i Råsta för Arlanda.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 februari 2019, 12:18:53 PM
Tack för bilden på 4590 :)
Såg den på en söndagskväll vid RoslagsNäsby på utväg och då var den så fullsatt att det
t o m satt en tjej i dörrbrunnen framme hos föraren :o/Ulf
(Kom den kvällen från Grissslehamn och det blev bussbyte vid Stångberga p g av vagnfel på H80an.)

Roligt att du uppskattade bilden! Och kul att väcka gamla minnen. H80 var vanligt på Åkerby/Täbys turer på linje 637.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Någon som vet när Hallstaviks stationshus revs? - Fanns kvar för drygt tjugo år sedan, då jag var där senast.