Huvudmeny

Nobina 0071

Startat av Hasse L, 01 februari 2019, 22:09:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


BOS 214

Detta var 16.00-avgången från Tekniska Högskolan idag. Några år under 70-talet körde dagens fotograf på fredagar någorlunda regelbundet förstärkning till 15.00-turen på samma sträcka. Den 15:e februari 1974 hade jag CF:en 6088, vilken ju under SJ-tiden haft nummer 0088. Åren går och dubbelnollorna kommer igen.....

Ursäkta nostalgin!

zjbus

Nostalgi är enbart trevligt och inget som ska ursäktas, finns det något foto på SJ 0088?
Mvh zjbus

Mikael T Nilsson

Mycket snyggt! Jag antar att det var för Enebybergsgaraget (föregångaren till Åkerby/Täby) du körde 1974.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

När började vissa enstaka avgångar på 639 fortsätta söder om Rimbo? Jag hade för mig att busslinjen mellan Hallstavik och Rimbo inte förlängdes förrän några år innan man rev upp järnvägen 1981, men det kanske rentav var tidigt 70-tal som förlängda avgångar infördes?

Hasse L

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2019, 11:51:32 AM
När började vissa enstaka avgångar på 639 fortsätta söder om Rimbo? Jag hade för mig att busslinjen mellan Hallstavik och Rimbo inte förlängdes förrän några år innan man rev upp järnvägen 1981, men det kanske rentav var tidigt 70-tal som förlängda avgångar infördes?
Under 70-talet kördes en avgång från Stockholm kl. 15.15 måndagar-lördagar resp. 21.00 soh. 15.00 som jag skrev ovan skulle alltså ha varit 15.15. Fredagar fanns härutöver en avgång kl. 17.40.  En förbindelse kl. 7.35 med tåg från Sthlm Ö och byte till 639 i Rimbo fanns dagligen i tidtabellen från 27.8.1973. Mer än så var det inte då.

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 februari 2019, 13:02:39 PM
Under 70-talet kördes en avgång från Stockholm kl. 15.15 måndagar-lördagar resp. 21.00 soh. 15.00 som jag skrev ovan skulle alltså ha varit 15.15. Fredagar fanns härutöver en avgång kl. 17.40.  En förbindelse kl. 7.35 med tåg från Sthlm Ö och byte till 639 i Rimbo fanns dagligen i tidtabellen från 27.8.1973. Mer än så var det inte då.





Tack för uppgifterna! Bifogar fotografier över tidtabell från 1978.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 februari 2019, 13:02:39 PM
Under 70-talet kördes en avgång från Stockholm kl. 15.15 måndagar-lördagar resp. 21.00 soh. 15.00 som jag skrev ovan skulle alltså ha varit 15.15. Fredagar fanns härutöver en avgång kl. 17.40.  En förbindelse kl. 7.35 med tåg från Sthlm Ö och byte till 639 i Rimbo fanns dagligen i tidtabellen från 27.8.1973. Mer än så var det inte då.

Tackar! Jag tänkte väl att det inte kunnat röra sig om alltför många avgångar under 70-talet. Det var väl inte förrän i mitten på 00-talet som antalet avgångar med 639or började överstiga antalet avgångar med 625or mellan Danderyd och Rimbo, om jag inte minns fel.

Ulf Berlin

Körde SJ(redan då)några turer,ty upplägget på t ex lördagar tyder på det?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 februari 2019, 15:42:16 PM
Körde SJ(redan då)några turer,ty upplägget på t ex lördagar tyder på det?/Ulf

SJ? har väl aldrig kört några 639:or planerat efter att SJ:s linjer tagits över av SJ 1969

Däremot när linjen förlängdes till Östhammar vissa turer så blev det Swebus som körde en del av dessa och sedermera KR Trafik.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 februari 2019, 20:43:49 PM
SJ? har väl aldrig kört några 639:or planerat efter att SJ:s linjer tagits över av SJ 1969

Däremot när linjen förlängdes till Östhammar vissa turer så blev det Swebus som körde en del av dessa och sedermera KR Trafik.

Hej, Ulf kanske menade SJ 810, sedermera UL 810, på sträckan norr om Hallstavik? Denna linje nämns i tidtabellen ovan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 20:52:02 PM
Hej, Ulf kanske menade SJ 810, sedermera UL 810, på sträckan norr om Hallstavik? Denna linje nämns i tidtabellen ovan.

Linje 810 nämns mycket riktigt i tidtabellen ovan, men söder om Hallstavik gick den aldrig.
Dock kan man ju undra vad Hallstaviksbussen användes till mellan 9:15 och 15:00 på lördagar. Meranvändning på övriga linjer runtom Åkersberga, Rimbo och Norrtälje, såsom 620/621/625 kanske?

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 14:37:47 PM
Bifogar fotografier över tidtabell från 1978.

Jag skulle bli väldigt glad om du kunde lägga in fler bilder från denna och liknande tidtabeller för Norrtälje, i busshistoriska delen. :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2019, 20:56:19 PM
Linje 810 nämns mycket riktigt i tidtabellen ovan, men söder om Hallstavik gick den aldrig.
Dock kan man ju undra vad Hallstaviksbussen användes till mellan 9:15 och 15:00 på lördagar. Meranvändning på övriga linjer runtom Åkersberga, Rimbo och Norrtälje, såsom 620/621/625 kanske?

Jag har för mig att den några år senare hade en tur till Norrtälje och åter i a f

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 14:37:47 PM


Lite rolig blir den inte speciellt skalenliga kartan på tidtabellen. Hållplatsen Kanalvägen finns ju än idag i Roslags Näsby, även om den anslutande vägen närmast Ytterbyvägen numera heter Näsbyvägen. Men på kartan gör skalan att det blir lite förvrängt, vilket gör att Kanalvägen ser ut att ligga någonstans i Brottby. ;D

Det blir samma sak som de som än idag tror att Gillingebanan ligger bara ett par hundra meter norr om Roslags Näsby trafikplats, då de reser med dagens 639. Trycker på stoppknappen direkt då bussen rullar från Roslags Näsby trafikplats, och ställer sig därefter vid dörren, och står där i 11 km.

Hasse L

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 08:30:27 AM
Mycket snyggt! Jag antar att det var för Enebybergsgaraget (föregångaren till Åkerby/Täby) du körde 1974.
Tack! Ja, det var Enebyberg som gällde före 28 oktober 1974, då Åkerbygaraget (som det ursprungligen hette) i Täby togs i bruk. Anläggningen i Enebyberg var i bruk ännu en tid; radiotrafikledningen var kvar och några extraturer sattes ut därifrån med bussar som fick plats på den gamla planen i anslutning till verkstaden. Själva verkstaden fanns kvar betydligt längre.