Motsvarigheter till iTID

Startat av studenten, 01 februari 2019, 13:37:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

studenten

Hej Omnibuss!
Jag hoppas att jag lägger detta ämnet på rätt plats, säg till annars!

Jag håller just nu på med ett projekt i skolan som handlar om den teknik som bussförare använder sig av under sin arbetsdag. Då jag är från Göteborgsområdet så har jag tittat närmare på iTID-systemet, men jag har svårt att hitta information om vad andra företag använder sig av istället. Mest är jag nyfiken på vad SL och Skånetrafiken har för system för att visa trafikinformation till förare via skärmar, men om någon har information om hur mindre företag sköter det så är jag ju såklart också intresserad! Är det någon här som har någon information om typ system/tillverkare eller kanske någon bild på skärmarna? Skulle vara supertacksam för hjälp!

Mvh student i behov av hjälp

Bussfanatikern

SL har något som kallas för KomFram men vad Skånetrafiken har vet jag däremot inte.

M

Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 februari 2019, 00:29:41 AM
SL har något som kallas för KomFram men vad Skånetrafiken har vet jag däremot inte.

Är det Thorebs komfram system så hade vi det i Gbg förr, numera utbytt det det bättre ITid.

/M

studenten

Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 februari 2019, 00:29:41 AM
SL har något som kallas för KomFram men vad Skånetrafiken har vet jag däremot inte.

Citat från: M skrivet 02 februari 2019, 01:53:54 AM
Är det Thorebs komfram system så hade vi det i Gbg förr, numera utbytt det det bättre ITid.

/M

Toppen, tusen tack för era svar! Då har jag något mer att gå på när jag letar info :)

rasmus.03

Skånetrafiken använder nåt från Fältcom

Skickat från min SM-J600FN via Tapatalk


studenten

Citat från: rasmus.03 skrivet 04 februari 2019, 09:25:50 AM
Skånetrafiken använder nåt från Fältcom

Skickat från min SM-J600FN via Tapatalk

Tack, det ska jag ta och kolla upp! :)

rasmus.03

Och Västtrafik /ITID Från Consat

Skickat från min SM-J600FN via Tapatalk


Carl Eric

Inom Uppland lokaltrafik (UL) används ett system som kommer från företaget "INIT"! (Vad den heter vet jag inte, alla kallar den bara för just "init") https://www.initse.com/ende/projects/projects-europe/uppsala-sweden.html
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

studenten

Citat från: Carl Eric skrivet 04 februari 2019, 16:48:15 PM
Inom Uppland lokaltrafik (UL) används ett system som kommer från företaget "INIT"! (Vad den heter vet jag inte, alla kallar den bara för just "init") https://www.initse.com/ende/projects/projects-europe/uppsala-sweden.html

Alright, tusen tack! Kan det vara samma system som SL använder idag kanske?

Carl Eric

Citat från: studenten skrivet 06 februari 2019, 09:44:36 AM
Alright, tusen tack! Kan det vara samma system som SL använder idag kanske?

Jag vet faktiskt inte alls, men både själva skärmen och vad som visas på skärmen ser ganska olika ut mellan UL och SL...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

studenten

Citat från: Carl Eric skrivet 07 februari 2019, 14:21:13 PM
Jag vet faktiskt inte alls, men både själva skärmen och vad som visas på skärmen ser ganska olika ut mellan UL och SL...

Ser man på, då låter det ju som att det kan vara olika! Får ta och se om jag kan hitta någon mer information, tack så mycket för din input! :)

larslengberg

Hej studenten! När projektet är klart - kan du dela med dig av resultatet här? Ämnet är intressant för mig (och kanske andra) !
Mvh Lars

studenten

Citat från: larslengberg skrivet 11 februari 2019, 20:08:46 PM
Hej studenten! När projektet är klart - kan du dela med dig av resultatet här? Ämnet är intressant för mig (och kanske andra) !
Mvh Lars

Hej!
Javisst, om jag får tillåtelse från skolan så kan jag lägga upp en länk! :)

jari

Hur har det gått med arbetet? Också nyfiken på resultatet.
Har själv, i min roll på Västtrafik, tillsammans med studenter på Chalmers gjort ett arbete om förarnas arbetsmiljö i fordonen.