Tre döda efter krock med buss och tankbil

Startat av Fredde, 28 januari 2019, 22:17:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


buskörare

Varför tar man bussen i beslag här? Är det för att kolla om kamerorna fick med nått av intresse?

Ulf Berlin


zjbus

Citat från: buskörare skrivet 29 januari 2019, 05:57:22 AM
Varför tar man bussen i beslag här? Är det för att kolla om kamerorna fick med nått av intresse?
Förmodligen för att göra en teknisk undersökning.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 29 januari 2019, 14:10:05 PM
Förmodligen för att göra en teknisk undersökning.

Med tanke på hur man tror att olyckan gått till, så är ju bussen oskyldig.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 29 januari 2019, 15:00:25 PM
Med tanke på hur man tror att olyckan gått till, så är ju bussen oskyldig.
Hur man tror är spekulationer, det bästa är att låta polisen sköta olycksutredningar och göra sin bedömning, finns ingen anledning till att spekulera i orsaker innan de är klara.

Taunusch

En trafikolycka med dödlig utgång är det alltid flera myndigheter som utreder. Polisen, kommunen (oftast genom räddningstjänsten) och Trafikverket gör varsin utredning. En del av utredningarna handlar naturligtvis om någon ska ställas till svar för olyckan men man utreder också i syfte till att om möjligt göra vägen säkrare.

Att ta olycksfordon i beslag för teknisk undersökning gör man för att kunna utesluta fordonsfel som kan ha bidragit till olyckan. Kan man fastslå att ett olycksfordon inte hade sådana fel som kunnat påverka olycksutgången är det också viktigt för utredningarna. De tekniska undersökningarna görs oftast av polisens bilinspektörer.

Det är inte heller ovanligt att polisen meddelar körförbud på plats för fordon inblandade i svåra olyckor. Det innebär att det måste genomgå en kontrollbesiktning innan de eventuellt tas i trafik igen efter reparation. Helt enkelt för att säkerställa att fordon blir trafiksäkert innan det tas ut i trafik igen.