SVT: UL missar sitt dåvarande fördubblingsmål

Startat av Ersa, 26 januari 2019, 15:17:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

De olika huvudmännens fördubblingsmål hör man inte speciellt mycket om numera, men nu är det klart att ULs mål från 2006 nu inte har uppfyllts:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ul-missar-trafikmal-men-satsar-hart-pa-riksvag-55

homer

att bara sätta upp en mål att man ska fördubbla sin verksamhet men sen inte göra nånting för att de ska gå låter som nått endast verksamheten som lever på skattepengar kan syssla med....

Mikey

Citat från: homer skrivet 26 januari 2019, 20:03:34 PM
att bara sätta upp en mål att man ska fördubbla sin verksamhet men sen inte göra nånting för att de ska gå låter som nått endast verksamheten som lever på skattepengar kan syssla med....

Öhh... Va? Har du ens tittat i artikeln? Man satte upp ett mål (inte krav) om att öka med 100% till 2020, från 30 miljoner resor till 60 miljoner. Men det ser ut som att man kommer landa på 54 miljoner resor, dvs en ökning på 80%. Bara det i sig är väl rätt imponerande, och överstiger långt den befolkningsökningen som har varit i länet (ca. 20%). Så nog har man gjort mycket under denna period, och jag tycker själv att kollektivtrafiken i länet har kommit långt de sista åren. Så att bara basunera rakt ut att dom inte har gjort ett skit för att det skall gå var ett väldigt märkligt utspel. Alla kan väl sätta upp sina mål och visioner. Jag kan ju själv sätta upp ett mål om att fördubbla min lön de närmsta 10 åren, men ökar den med bara 80% är väl det också helt okej. Detta trots att jag inte lever på skattepengar. Överlag har nog faktiskt de flesta icke skattefinansierade företag sina mål uppsatta, och trots att man strävar mot dem så missas sådana väldigt ofta, men det viktiga är att man arbetar efter dem och försöker komma så nära som möjligt vilket jag ändå tycker UL har gjort rätt bra.

Ersa

Själv fastnade jag för bildtexten:
"UL har en plan för ökat bussresande. Slutmålet är räls mellan Enköping och Uppsala"

Alltså planer på en ny järnväg Uppsala - Enköping! :) Hur långt fram i tiden kan en sådan vara?

Nico

Frågan är väl om Trafikverket är involverade eller om UL tänker sig att bygga/finansiera på egen hand? I vilket fall har jag i alla fall svårt att se en sådan koppling före 2030 och troligen ännu längre fram i tiden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Frågan är när det börjar löna sig att påbörja arbetet med att projektera järnväg i dessa fall. Det är då lätt att förstå ULs synvinkel, då det handlar om en sträcka som blir allt mer belastad med dubbeldäckare, och där vägen snart lär behöva avlastas med järnväg. Med tanke på hur mycket större befolkningen och resandet kommer att vara 2030 jämfört med idag, så lär det nog vara dags att påbörja projektet redan nu.

Rent allmänt är det rätt pinsamt att vi ofta står och stampar i Sverige när det gäller järnvägar. Vi verkar intala oss att vi inte ens har råd att bygga några få mil räls i våra mest expansiva storstadsområden, där befolkningen och pendlandet ökar varje år.

homer

jag ser det som helt osannolikt att de skulle bli järnväg mellan Uppsala och Enköping. Hur mycket folk som än åker är de förenat med gigantiska kostnader, inte bara själva byggandet av spår utan också markinlösen då jag gissar att de inte finns några gamla järnvägsreservat, då skulle de väl kanske finnas en mikroskopisk chans...

Ersa

Citat från: homer skrivet 27 januari 2019, 20:25:53 PM
jag ser det som helt osannolikt att de skulle bli järnväg mellan Uppsala och Enköping. Hur mycket folk som än åker är de förenat med gigantiska kostnader, inte bara själva byggandet av spår utan också markinlösen då jag gissar att de inte finns några gamla järnvägsreservat, då skulle de väl kanske finnas en mikroskopisk chans...

Men viss är det intressant ändå, att det alltid är frågan om "gigantiska kostnader" i just Sverige, medan många andra länder klarar av det? Vart försvinner pengarna egentligen? Korruption?

homer

ja allt i sverige har ju en tendens att bli gigantiskt dyrt, vad de än handlar om... vågar inte svara om de är korruption , men de låter nog som en av flera bidragande orsaker... många har ju en bild av att i Sverige gör vi saker ordentligt och korruption existerar inte....

Ersa

Märkligt är det verkligen. Om man tittar på flygfoton (t.ex på www.kartbild.com) så man man tydligt se hur enormt mycket det byggdes mellan c:a 1960 och c:a 1975. Oerhört imponerande! :D Den utvecklingen på de 15 åren motsvarar i sin tur ungefär utvecklingen mellan 1975 och idag, som är hela 45 år. Men idag har vi plötsligt inte råd med något alls längre. Inte nya vägar, inte nya järnvägar, inte nya hus.

BSB101

xakt är "gigantiska kostnader" och jämfört med vad? Känns som många jämför päron och äpplen. Gällande korruption har jag inte sett någon seriös bedömande påstå att det inte förekommer i Sverige även om det används som halmgubbe av visa. För den som är intresserad av fakta finns det ett antal årliga jämförelse gällande korruption och där ligger Sverige år efter år bland länder med minst korruption.


Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2019, 21:53:06 PM
Märkligt är det verkligen. Om man tittar på flygfoton (t.ex på www.kartbild.com) så man man tydligt se hur enormt mycket det byggdes mellan c:a 1960 och c:a 1975. Oerhört imponerande! Den utvecklingen på de 15 åren motsvarar i sin tur ungefär utvecklingen mellan 1975 och idag, som är hela 45 år. Men idag har vi plötsligt inte råd med något alls längre. Inte nya vägar, inte nya järnvägar, inte nya hus.

Byggs både nya hus, vägar och järnvägar idag så att vi inte skulle ha råd får stå för dig. Gällande bostäder har vi dock överlämnad till marknaden att lösa frågan och då säger sig självt att en brist som finns kommer kvarstå.

Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 19 februari 2019, 15:35:15 PM
Byggs både nya hus, vägar och järnvägar idag så att vi inte skulle ha råd får stå för dig. Gällande bostäder har vi dock överlämnad till marknaden att lösa frågan och då säger sig självt att en brist som finns kommer kvarstå.

Jag förstår inte hur påståendet om att vi inte har råd får stå för mig, då det inte är jag som påstår det. Jag tror att vi har råd, men får ofta förklarat av mig från andra att ingenting är möjligt. Att vi inte har råd med något. T.ex att järnväg mellan Uppdala och Enköping, eller Kårsta och Rimbo är helt osannolika projekt, pga de påstådda kostnaderna.

Om du menade att svara till homer, så försvann ditt citat av hans text.

BSB101

Citat från: Ersa skrivet 19 februari 2019, 18:34:19 PM
Jag förstår inte hur påståendet om att vi inte har råd får stå för mig, då det inte är jag som påstår det.
Så det var inte du som skrev "Men idag har vi plötsligt inte råd med något alls längre. Inte nya vägar, inte nya järnvägar, inte nya hus."?

CitatJag tror att vi har råd, men får ofta förklarat av mig från andra att ingenting är möjligt. Att vi inte har råd med något. T.ex att järnväg mellan Uppdala och Enköping, eller Kårsta och Rimbo är helt osannolika projekt, pga de påstådda kostnaderna.
Det var dock inte detta du skrev.