Huvudmeny

Transdev 4473

Startat av Hasse L, 25 januari 2019, 21:47:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

RME är inte så lämpligt att köra på vintertid då det blir tjockt som tjära vid några minusgrader.
HVO är vanligare vintertid och brukar fungera betydligt bättre.
För de flesta är det dock kostnaden som avgör och då är det oftast RME som vinner.
Tyvärr fungerar RME ännu sämre i värmare än i motorer.
I vissa bussar går det att tanka värmaren separat medan andra tar bränsle från huvudtanken med åtföljande problem med rökutveckling och dålig lukt.
Numera är det dock lagkrav som jag förstått det att det måste blandas in biobränsle även i den diesel som säljs på mackar, även för personbilar och lätta lastbilar vilket möjligen kan bli bekymmersamt även för bilägare framöver beroende på hur mycket som blandas i dieseln.
Det har gjorts studier och mätningar som visar att avgaserna från RME - drivna lågvarviga motorer (t ex bussar) är värre än fossil diesel att andas in (mer Nox), men jag har inte tillgång till dessa och vet därför inte hur relevanta de är.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


yngrot

Stämmer det du skriver om farlighet andas in avgas från RME är det verkligen illa. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

#17
Det är alltid farligt att andas in avgaser från fordon. Även om halterna CO minskat så finns andra farligheter.

http://www.holmberg.se/upload/product/files/sdb-bio-101-swe-2013-12-10---520.pdf