Några bilder från Hong Kong

Startat av Mikey, 25 januari 2019, 14:06:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Nu var det extremt länge sedan jag visade några bilder här, så jag försöker slänga ut något på nytt. Har nyss tillbringat en underbar vecka i Hong Kong och Macau, och de sista två dagarna kom det med lite bussar när jag var ute på stan och fotograferade. Jag lade märke till att jag tyckte det var en hyfsat föråldrad fordonspark i Hong Kong - inte i nivå med typ Kazakhstan så klart, men för att vara en av världens modernaste metropoler. Så klart var det mycket nytt ute på gatorna - men jag upplevde det också som att det var förhållandevis mycket fordon med 15-20 och i vissa fall ännu fler år på nacken kvar i stadsbilden.

Stadstrafiken i Kowloon och Hong Kong körs i huvudsak av tre företag, Kowloon Motor Bus (KMB), Citybus och New World First Bus (NWFB). På Lantau-ön körs trafiken av Kwoon Chung Bus och New Lantau Bus, men bilder från dessa tar jag inte med i detta inlägg.

Vi börjar mitt i smeten vis Tsim Sha Tsui med denna, en 2002 års Dennis Trident med kaross Alexander ALX500 tillhörande Kowloon Motor Bus Co.


Citybus har sina bussar målade i gult, här en 2002 års Dennis Trident med kaross av Duple-Metsec. Var det inte Duple-Metsec som byggde en massa Scaniabussar med släp som rullade i Tallinn fram tills för några år sedan?


Citybus hade även några riktiga reliker ute i trafiken, här en Volvo (Leyland?) Olympian med kaross av Northern Counties Coachbuilders. Byggår 90-tal.




Volvo Super Olympian / Alexander ALX500 från ca. 2000. KMB hade en hel drös av dessa som syntes längs huvudgatan Nathan Road i Kowloon.




Samma bussar rullade även hos NWFB.






En till Dennis Trident / Duple-Metsec, denna på tomkörning


Ännu en riktig gammal antikvitet. Volvo (Leyland?) Olympian med kaross Walter Alexander RH. Tre axlar på en 11-metersbuss skvallrar om att det inte precis är årets modell...


Jämförelse mellan en äldre och en nyare buss. Den till höger är en Volvo Super Olympian med kaross från Australiensiska Volgren. Även denna med nästan 20 år på nacken. Bussen till vänster är en Dennis tillhörande NWFB.


Och så avslutningsvis en bättre bild på ett annat Volgren-syskon.


Vid tid över kanske jag får upp lite bilder på nyare fordon också, samt trafiken ute på Lantau och i Macau.

Fredrik Gelin

Tack för ett trevligt bildsvep!

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


bjorn.lovdahl


Ersa

Väldigt intressant! Bilder från Hong Kong och Macau är det ju inte speciellt ofta man ser här. :)

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Ser att det är nog läge för en resa snart. Jag var där 1997-
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Citybus

Buses used on the franchise routes, so most of what you saw, the maximum age is 1 day less than 18 years old.

For commercial services, such as the 88R, older buses can be used but are subject to environmental standards, so the maximum age will drop over the coming years.

Paul
Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/