Klarabergsgatan 1973

Startat av Hasse L, 21 januari 2019, 14:29:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CXN 334 - Büssing Senator 12R 1964 - SL H27 5554.

Den första oktober 1973 öppnades tunnelbanetrafiken mellan Östermalmstorg och Tekniska Högskolan och linje 50 lades ned. LInje 61 förlängdes från Norrmalmstorg till Hornsberg och ersatte den delen av 50. Första september 1975 öppnades så den första etappen av Järvabanan med tre stationer under Kungsholmen och då blev även 61:an överflödig. Den yttre delsträckan längs Kungsholmsstrand till Hornsberg togs över av linje 42.

Mikael T Nilsson

Mycket trevlig bild. Var det en lör- eller söndagmorgon? Det ser tomt ut på trafik. 😀
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Leyland

Som vanligt från Hasse en mycket trevlig bild! Tack!

Bilden är tagen före 16 september med tanke på valkampanjen. Från dessa veckor i september 1973 minns vi flera händelser i Sverige.

Gunnar D

Det var som sagt händelserika veckor fast H27 5554 var nog snyggare som ny:

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,71948.msg502563.html#msg502563

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Man saknar glasobelisken ;)/Ulf

Leyland

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 januari 2019, 11:09:29 AM
Man saknar glasobelisken ;)/Ulf

När började man arbetet med monteringen? Måste ha varit hösten 1973. Den invigdes under våren 1974.

Gunnar Berglund

Tackar för ännu en fin bild! Ett år senare skrotbeslut efter motorhaveri början av september 1974.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Gunnar D

Har inte du Hasse tidigare visat en bild här på H25/26 i SL-trafik på 70-talet? Eller kanske har jag drömt det eftersom jag inte hittar någon sådan.

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 24 januari 2019, 13:45:27 PM
Har inte du Hasse tidigare visat en bild här på H25/26 i SL-trafik på 70-talet? Eller kanske har jag drömt det eftersom jag inte hittar någon sådan.

/Gunnar

Inte just från Klarabergsgatan. Kanske är det den här bilden du har i åtanke? Det är tyvärr den enda bild av H25/26 jag tog (med de sorgliga resterna av Sagerska husen i bakgrunden). Kameran var ännu den omoderna Yashica-D (6x6).

/Hasse

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 24 januari 2019, 17:12:46 PM
Inte just från Klarabergsgatan. Kanske är det den här bilden du har i åtanke? Det är tyvärr den enda bild av H25/26 jag tog (med de sorgliga resterna av Sagerska husen i bakgrunden). Kameran var ännu den omoderna Yashica-D (6x6).

/Hasse

Tack för denna bild som jag inte tror jag sett tidigare!
Den bild jag hade i åtanke var på en H25/26 på Birger Jarlsgatan, men jag kan missta mig.
Omodern kanske men 6x6 formatet gav överlägsen kvalitet.

Mvh Gunnar