Kort-Säffle hos Swebus Uppland - 15 juni 2008

Startat av Mikael T Nilsson, 18 januari 2019, 19:15:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


homer

Citat från: AO skrivet 20 januari 2019, 15:53:46 PM
Användes inte dessa kortare modeller just för att linjesträckning var på rätt smala slingriga vägar? Så det handlade mer om framkomlighet att det var kortare bussar som trafikerade.

de är väl de rimliga i att ha kortare vagnar, och kanske att vändplaner är mindre än vanligt

Carl Eric

Tack för alla dessa historiska bilder från Uppland!  :D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Stefan P

Hej

3994 och 3998 fanns i Östhammar.

4702 - 4706 fanns Alunda.

3998 kom när vi tog över Gräsö körningen.

Jag vet om jag har rätt 3998 skulle ha varit en ledbuss som blev en 10 m istället.

I Alunda fanns även Scania bussarna 4110 - 4114.


mvh Stefan P

S Svensson

Det har förkommit korta bussar även i Västsverige.
Korta Säffle fanns i Stenungsund och dessa flyttades senare till andra depåer.
Sedan byggdes korta Carrus i några exemplar. Jag vet inte exakt motivet här. Troligen är det så att det behövdes korta bussar på RV 40 som var motorväg. Landvetterbuss hade 2 st (45090 och 45091) som gick här. Övertogs av VL som använde dem först som flygbussar på linje 160 till Borås och senare som skolbuss i Dalsland. Ytterligare några kortare Carrus fanns hos UOAB  och på något ytterligare ställen.
Senare i aug 2011 togs det i bruk tre st korta 10 m i Marks centralorter-70772,70773 och 70774, eftersom det behövdes med tanke på vägens utförande. Även två ytterligare för Ulricehamn finns (70770 och 70771, där 70770 också gått i Mark.770 och 773 finns i Åmål och 772 och 774 finns på Öckerö-Björkö. Mark har numera 70715 som är likadan i karossen-10 m- men har euro VI.Blamd korta bussar måste också 3006 kommas i håg som var ännu mindre än ovan bussar. Så finns det specialfordon också. Som är mindre.
När Orusttrafiken kom att köra utanför Orust så köptes 12 m Säffle. Vi som var vana 13 m och även något längre reagerade för 12m Säffle. Och inte att förglömma GDG tvp små 1890 och 1891 (445 och 446) som skulle gå till småorter vid havet men som i praktiken gick på linje 316 till Torslandaverken. 446 gick fö under några år i Fristad. Ännu kortare bussar var Setra S80 som GDG skaffade i linjeutförande även om det fanns en turistare också.