SL H32 i vintermörker för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 17 januari 2019, 11:04:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



SL linje 134 vid Liljeholmen inväntar avgångstid mot Östbergahöjden 17 jan 1969.

Mvh Gunnar

roggek

Just så där var 70-talet. lite grått. lite dystert, lite ruggigt...
Så man känner igen sig, med denna fina bild...

Leyland


Gunnar Berglund

Kanonbild! Tackar! Var denna likt många andra danskbyggda placerade vid Hornsbergshallen efter leverans (innan flytt till Nybodaghallen)? En hel del blev ju det, har försökt att sammanställa det, men det verkar ganska blandat.

För övrigt, fick den utmärkta boken "Busserne fra Svendborg" om Nordisk Karosserifrabrik i brevlåden nyligen, där nämns att 110 stycken Büssing monterades ihop i Svendborg för SL. Det skulle betyda att SL H32 4171-4280 var byggda i Danmark, vilket för övrigt passar bra ihop med de chassinummer som finns för dessa vagnar. Tidigare har det nämnts att just de sista 100 byggdes i Danmark. Någon som vet bättre kanske?

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Viking


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Ulf Berlin

Liljeholmen och Bussingvagnar var ju verkligen synonymt innan H10orna trädde in./Ulf
(Där fanns ju många i den högre 42-seriens vagnar)

HJP

****
Mycket trevlig bild, som väcker minnen.
Men än skulle det dröja cirka tre år, innan jag körde den linjen, i samband med flytt från Hornsberg till Nyboda :)

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 18 januari 2019, 00:18:54 AM
****
Mycket trevlig bild, som väcker minnen.
Men än skulle det dröja cirka tre år, innan jag körde den linjen, i samband med flytt från Hornsberg till Nyboda :)

Tack, minns du mer exakt när du kom till Nyboda? Jag har ett svagt minne av att vi har löst av varandra någon gång.
Min sista dag i Nyboda var 13/4-72 och då körde jag linje 195. Efter det har jag aldrig kört Büssing.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 30 januari 2019, 18:54:12 PM
Tack, minns du mer exakt när du kom till Nyboda? Jag har ett svagt minne av att vi har löst av varandra någon gång.
Min sista dag i Nyboda var 13/4-72 och då körde jag linje 195. Efter det har jag aldrig kört Büssing.

/Gunnar
****
Jag kommer inte ihåg det "på rak arm". Då måste jag titta i mina fickalmanackor, som vi fick av SL, varje år. Där skrev man upp tjänsterna. Jag kommer inte ens ihåg var jag lagt dem. "På något bra ställe", brukar det heta, när man inte hittar något. Jag återkommer om jag hittar dem, men 1972 låter rimligt.
Hittade ett självporträtt, på just 134:an, i Östbergahöjden. Den är från 1972. Se så "vacker" jag var på den tiden  ::)




Gunnar D



Citat från: HJP skrivet 30 januari 2019, 22:42:02 PM

Hittade ett självporträtt, på just 134:an, i Östbergahöjden. Den är från 1972. Se så "vacker" jag var på den tiden  ::)


Ja, precis! Har sett den bilden tidigare och vill minnas att vi löste av varandra vid Liljeholmen en gång. Hade då aldrig sett dig tidigare och uppfattade dig som mer färgstark och pratsam än vi andra som var mera grå.

På bilden ovan vänder jag just vid Östbergahöjden den kulna vårdagen 8 apr 1972, den sista dagen jag körde 134:an.

Mvh Gunnar

Peter Rost

Trevligt!

Den lite "kala" interiören var typisk för Büssing, och Leyland.

//Peter

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 31 januari 2019, 14:59:20 PM


Ja, precis! Har sett den bilden tidigare och vill minnas att vi löste av varandra vid Liljeholmen en gång. Hade då aldrig sett dig tidigare och uppfattade dig som mer färgstark och pratsam än vi andra som var mera grå.

På bilden ovan vänder jag just vid Östbergahöjden den kulna vårdagen 8 apr 1972, den sista dagen jag körde 134:an.

Mvh Gunnar
****
Tack för den bilden. Allt sådant väcker minnen. På 1990 började jag köra extra på Nyboda, som X0:a. Då var 134:an förlängd, så det blev ingen vändning i den slingan.
Pratsam har jag alltid varit, men det finns fler sådana....
Är det du som sitter vid ratten? Jag tycker mig känna igen dig.


Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 02 februari 2019, 09:00:15 AM
Tack för den bilden. Allt sådant väcker minnen. På 1990 började jag köra extra på Nyboda, som X0:a. Då var 134:an förlängd, så det blev ingen vändning i den slingan.
Pratsam har jag alltid varit, men det finns fler sådana....
Är det du som sitter vid ratten? Jag tycker mig känna igen dig.


Så du började på 90-talet igen i Nyboda, alltså.
Jo, det är en yngre upplaga av undertecknad vid ratten.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 02 februari 2019, 15:44:47 PM
Så du började på 90-talet igen i Nyboda, alltså.
Jo, det är en yngre upplaga av undertecknad vid ratten.

/Gunnar
****
Ja, jag ville egentligen inte sluta att köra buss. Det var ju så himla kul. Men när SJ sökte lokförare, så "måste" jag bara söka. Jag blev antagen, och började anställningen i januari 1975.
Bussarna lämnade mig dock inte riktigt, så jag började som X0:a i Nyboda. Efter sex år, hade jag "kört färdigt", och slutade vid SL.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 02 februari 2019, 17:32:56 PM
****
Ja, jag ville egentligen inte sluta att köra buss. Det var ju så himla kul. Men när SJ sökte lokförare, så "måste" jag bara söka. Jag blev antagen, och började anställningen i januari 1975.
Bussarna lämnade mig dock inte riktigt, så jag började som X0:a i Nyboda. Efter sex år, hade jag "kört färdigt", och slutade vid SL.

Ok, jag antar att du var ändå var glad för att Büssing var borta när du kom tillbaka till Nyboda.

/Gunnar