En Leyland på 44E

Startat av Hasse L, 14 januari 2019, 14:03:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CRM 202 - Leyland Panther 1967 - SL H34 4472.

roggek

Oj, vilken underbar bild!  :)

Ulf Berlin

Bussen ser väldigt nylackerad ut?/Ulf
(Tomtur för vändning vid Odenplan?)

Hasse L

En titt i turlistan för 44E gällande fr o m 20.4.1976, då vårtidtabell hade införts i djurgårdstrafiken, avslöjar att eftermiddagstrafiken kördes av Hornsbergshallen (turerna 61-66) på sträckan Dalagatan - Tre Vapen. Turbrickan verkar visa "71", men det bör kunna vara 171, första ettan är skymd bakom gardinen, så gissningsvis var det Söderhallens förfogandetur 171 som ersatte en avgång eller som kompletterade extratrafiken ytterligare. Det skulle också kunna vara så att en ny 44E-turlista hade införts innan fototillfället i maj och att Söderhallen därmed tagit över linjen? Jag tror inte det....  /Hasse

Leyland

Mycket trevlig bild Hasse!

Jag vill få det till en treställig turbricka, så förfogandevagn 171 från Söderhallen är både rimligt och troligt. Skall vid tillfälle se om jag hittar några "sjökort" från denna tid.

Linje 44 "drabbades" av personalbristen 1976 och delar av perioden januari-augusti gick ordinarietrafiken med inhyrda (externa) bussar. Sommar 1976 överfördes linjen tillfälligt till Västra trafikdistriktet (Råsta). Var det H80 som gällde då på linje 44?

Christer Göransson

Inte så många H80, desto fler H54 och H58.

/Christer

Peter Rost

Vilket år tog Åkerby/Täby över trafiken på 44:an?

//Peter