Büssing på linje 603

Startat av Gunnar Berglund, 13 januari 2019, 20:31:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund

En Büssing på Rådmansgatan i Stockholm, troligen sommaren 1973. Vagnen är SL H32 4176, som såvitt jag fått fram hemmahörande vid Hornsbergsgaraget under hela sin livstid.



Foto Björn Alnebo.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

General Bussig

Vilken underbar bild, tack för den! Förutom huvudmotivet bussen ett intressant urval av tidens bilpark!
Utöver de vardagliga inslagen ser vi en fräsig men vanskött Lancia Fulvia Coupé med snitsig förare, en felparkerad Jaguar XJ6 (för nära hållplatsen?), bakom den en Volvo 145 Express, och längre upp på gatan en Citroën DS 19/21. Och nog är det väl en VW cabriolet som gömmer sig bakom Ford-lastbilen?

/General B

Mikael T Nilsson

Citat från: General Bussig skrivet 13 januari 2019, 22:33:37 PM
Vilken underbar bild, tack för den! Förutom huvudmotivet bussen ett intressant urval av tidens bilpark!
Utöver de vardagliga inslagen ser vi en fräsig men vanskött Lancia Fulvia Coupé med snitsig förare, en felparkerad Jaguar XJ6 (för nära hållplatsen?), bakom den en Volvo 145 Express, och längre upp på gatan en Citroën DS 19/21. Och nog är det väl en VW cabriolet som gömmer sig bakom Ford-lastbilen?

/General B

Jag håller med! Tack för en härlig miljöbild! Det stämmer att det är en Jaguar XJ6.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Mycket trevlig bild som sagt!
Var gick 603 vid denna tid?
Det är ju Norrorts/Åkerbys nummerserie, men det känns märkligt att se en 600-linje på Rådmansgatan tycker jag, de utgick väl från Jarlaplan och borde väl då ha kört Birger Jarlsgatan och Roslagstull ut mot Danderyd?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Hasse L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 januari 2019, 22:37:42 PM
Mycket trevlig bild som sagt!
Var gick 603 vid denna tid?
Det är ju Norrorts/Åkerbys nummerserie, men det känns märkligt att se en 600-linje på Rådmansgatan tycker jag, de utgick väl från Jarlaplan och borde väl då ha kört Birger Jarlsgatan och Roslagstull ut mot Danderyd?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Senast 1970 (antagligen hösten -69) hade man börjat köra via Sveavägen /T-banan för att lossa och lasta. Men utgångshållplatserna fanns en tid på olika platser runt Jarlaplan, de flyttades runt allteftersom de närboende protesterade. Trafiken hade ju ökat så pass att själva Jarlaplan inte längre kunde rymma hållplatslägen för alla linjerna. 1973 kanske man redan hade skippat hållplatserna runt Jarlaplan(?), men bussarna tidsreglerade i så fall ändå där innan man körde tomt till Sveavägen varifrån linjerna då utgick. De gamla hållplatserna inne på planen var borttagna och denna användes för raster och tidsreglering och av passvagnar.

Ulf Berlin

603an gick vid denna tid till Lappkärrsberget-Lektorsstigen./Ulf


Nico

Ser ut som om bussen kommit Rådmansgatan ned från Karlavägen och står precis i korsningen med Birger Jarlsgatan för färd vidare. Månne då vidare mot Sveavägen?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hasse L

Citat från: Nico skrivet 17 januari 2019, 06:58:34 AM
Ser ut som om bussen kommit Rådmansgatan ned från Karlavägen och står precis i korsningen med Birger Jarlsgatan för färd vidare. Månne då vidare mot Sveavägen?
Det stämmer säkert.
Längs Sveavägen fanns avstigningshållplatser mellan Rådmansgatan och Kungstensgatan och norr härom låg 3-4 påstigningsplatser. Tömda bussar från avstigningen kördes Kungstensgatan till Jap för tidsreglering, rast e.d., avgående vagnar kördes via Odengatan till Birger Jarlsgatan.

Ulf Berlin