Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik införs 2022?

Startat av Ersa, 12 januari 2019, 21:02:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det finns en intressant rad i utkastet till sakpolitisk överenskommelse (pdf) mellan S, MP, C och L. Under punkt 28, som mestadels handlar om tåg, står bland annat denna mening:
"Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022)."

Upphittat här först:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=41627

Harald Nordius

Frågan är vad man menar med "ett nationellt" biljettsystem. Om det är frågan om att alla ska ha samma teknik, lär det inte gå att införa till 2022-01-01. Möjligen skulle man hinna utveckla en gemensam app till dess.

tosiaba

Skånetrafikens nuvarande biljettsystem med jojo/cubic går ut i slutet av året om jag inte hört fel, det nya är redan under utveckling med nya appen som kom våren 2017, samt håller de på o fixa nya biljettmaskiner på tågstationer m.m.

homer

utmärkt, hoppas man en gång för alla kan slå sönder länstrafikbolagens monopol så vi kan få se lite nya kreativa bussföretag som kan tjäna pengar

Lars-Håkan_E

(L):s motion från 2016 gäller detta

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/infor-ett-nationellt-biljettsystem-i_H402328

Och det har inte ett dugg med "Huvudmannamonopolet" att göra, detta påverkas inte däremot föreslås att dem som driver kommersiell trafik måste ingå i detta biljettsystem = kostnadsdrivande

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2019, 17:15:24 PM
(L):s motion från 2016 gäller detta

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/infor-ett-nationellt-biljettsystem-i_H402328

Och det har inte ett dugg med "Huvudmannamonopolet" att göra, detta påverkas inte däremot föreslås att dem som driver kommersiell trafik måste ingå i detta biljettsystem = kostnadsdrivande

då är väl en av effekterna att länstrafikbolagen inte kan ha monopol på vissa linjer, tex skulle en kommersiell aktör kunna starta en Linje mellan Stockholm och Norrtälje (som exempel) där samma taxa ska gälla som hos SL

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 21 januari 2019, 20:40:07 PM
då är väl en av effekterna att länstrafikbolagen inte kan ha monopol på vissa linjer, tex skulle en kommersiell aktör kunna starta en Linje mellan Stockholm och Norrtälje (som exempel) där samma taxa ska gälla som hos SL

Biljettsystem - inte gemensam taxa

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2019, 20:56:12 PM
Biljettsystem - inte gemensam taxa

och, så låt säga att man löser ett 30 dagars kort som då ska gälla i hela sverige, fria resor, blir de inte samma taxa då?, jag förstår att SL skulle vara fria att sätta eget pris på sina enkelbiljetter och en ev. kommersiell aktör skulle få sätta sin egen... eller?

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 21 januari 2019, 21:05:35 PM
och, så låt säga att man löser ett 30 dagars kort som då ska gälla i hela sverige, fria resor, blir de inte samma taxa då?, jag förstår att SL skulle vara fria att sätta eget pris på sina enkelbiljetter och en ev. kommersiell aktör skulle få sätta sin egen... eller?

Det är inte så det är tänkt.

Att du ska kunna åka från Göteborg till Sundsvall på ett Västtrafik 30 dagars kort.

Ett gemensamt system med kompatibla värdekort typ, det som redan idag fungerar mellan ett antal olika län med gemensam standard, tror det dock kommer att dröja många år då många län nyligen upphandlat nya system som säkert kommer att hållas vid liv i runt 10 år

Ersa

Läs gärna även inläggen i tråden i SSS-forum jag länkade till i första inlägget. Där förklaras en hel del, på samma vis som även Lars-Håkan förklarar.

linlars

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2019, 21:51:59 PM
Ett gemensamt system med kompatibla värdekort typ, det som redan idag fungerar mellan ett antal olika län med gemensam standard, tror det dock kommer att dröja många år då många län nyligen upphandlat nya system som säkert kommer att hållas vid liv i runt 10 år

Har inte tekniken sprungit i förväg här som gjort (eller håller på att göra) dessa resekort helt passé?

Utvecklingen verkar vara appar samt kontaktlösa bankkort (som även de håller på att flytta in i mobilen).

Se på London. Där får du samma rabatter ("caping") på bankkort som med Oyster (t.o.m. bättre i något fall om jag fattat det rätt), och då använder man ett kort man redan har. Oyster har nog snart spelat ut sin roll.


Jag hoppas snarare kanske på att politikerna tar fram regler som ger restidsresättning vid "självkombinerade" resor. Här kan säkert en standard för hur appar och bankkort ska lämna information (eller inte) vara till hjälp.




Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2019, 21:02:37 PM
Det finns en intressant rad i utkastet till sakpolitisk överenskommelse (pdf) mellan S, MP, C och L. Under punkt 28, som mestadels handlar om tåg, står bland annat denna mening:
"Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022)."

Upphittat här först:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=41627

Vore inte en dag försent men tror på det först när jag ser det med egna ögon..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.