Slutstation för Busslink 4057 - 13 december 2003?

Startat av Mikael T Nilsson, 12 januari 2019, 16:20:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag hittade denna bild på Busslink 4057 (f.d. SL H26A) som togs i Täbygaraget vid lucia 2003. Vagnen var stationerad i Norrtälje större (om inte hela) delen av sin aktiva tjänst i SL-trafiken. Tydligen hade den bärgats till huvuddepån Täby för översyn eller som reservdelsvagn.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr H


Fredrik Gelin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 januari 2019, 16:20:46 PM


Jag hittade denna bild på Busslink 4057 (f.d. SL H26A) som togs i Täbygaraget vid lucia 2003. Vagnen var stationerad i Norrtälje större (om inte hela) delen av sin aktiva tjänst i SL-trafiken. Tydligen hade den bärgats till huvuddepån Täby för översyn eller som reservdelsvagn.
Enligt SBH är Wetlandia ny ägare en dryg månad senare, så gissningsvis ansågs det inte mödan värt att kosta på en runt 13 år gammal buss.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Citat från: Mr H skrivet 13 januari 2019, 09:22:24 AM
Finns "bussen" t.v som tittar ut kvar?

/Mr H

Hej,

Jag tror den är kvar. Det är f.d. SL H24 6110, ursprungligen levererad till Bollmora/Tyresö om jag minns rätt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 januari 2019, 08:08:57 AM
Enligt SBH är Wetlandia ny ägare en dryg månad senare, så gissningsvis ansågs det inte mödan värt att kosta på en runt 13 år gammal buss.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Tack för denna info! Syskonvagnarna var kvar i SL-trafiken ytterligare något/några år.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Tog du någon bild på den blå/gråa till höger?/Ulf

virtual1

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 januari 2019, 13:02:01 PM
Tog du någon bild på den blå/gråa till höger?/Ulf

Den är nog bara smutsig nedertill, inte grå =)

Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 14 januari 2019, 13:54:33 PM
Den är nog bara smutsig nedertill, inte grå =)

Det stämmer att den är blå. Nej, ingen bild vid detta tillfälle, men det bör vara någon av vagnarna 5677-5681.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ola Å

Väggbussen krockade med en lastbil lastad med rör i Kista har jag för mig, blåingen var en trevlig bekantskap som levde sitt liv i Vaxholm i stort sett hela sin levnad, i SL-trafiken var de ju lite udda då de bara hade en utgångsdörr. 

Mikael T Nilsson

Citat från: Ola Å skrivet 17 januari 2019, 14:52:19 PM
Väggbussen krockade med en lastbil lastad med rör i Kista har jag för mig, blåingen var en trevlig bekantskap som levde sitt liv i Vaxholm i stort sett hela sin levnad, i SL-trafiken var de ju lite udda då de bara hade en utgångsdörr.

Tack för uppgiften om krocken i Kista. Det stämmer att 5677-81 var särlingar i SL-trafiken med tanke på dörrställningen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Citat från: Ola Å skrivet 17 januari 2019, 14:52:19 PM
Väggbussen krockade med en lastbil lastad med rör i Kista har jag för mig, blåingen var en trevlig bekantskap som levde sitt liv i Vaxholm i stort sett hela sin levnad, i SL-trafiken var de ju lite udda då de bara hade en utgångsdörr.
De var udda och specade med bara en bakdörr för att öka antalet sittplatser, så småningom ersattes de av nyare kollegor från Säffle och fick avsluta sina dagar i röd kostym i Norrtälje.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 januari 2019, 22:16:36 PM
De var udda och specade med bara en bakdörr för att öka antalet sittplatser, så småningom ersattes de av nyare kollegor från Säffle och fick avsluta sina dagar i röd kostym i Norrtälje.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk



Det stämmer att de blev röda och avslutade sina dagar i Norrtälje. Här kommer en bild från sommaren 2010.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

5677-81 var säkerligen placerade i Vaxholm från början?:

Vaxholm 2009-12-27/Ulf
(Shellmacken i bakgrunden är numera riven)

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 20 januari 2019, 23:10:08 PM
5677-81 var säkerligen placerade i Vaxholm från början.
Vaxholm 2009-12-27/Ulf
(Shellmacken i bakgrunden är numera riven)

Hej,

Tack för bilden! Ja, jag vill också minnas att de från början var tänkta för linje 670.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

igel

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 januari 2019, 06:57:44 AM
Hej,

Tack för bilden! Ja, jag vill också minnas att de från början var tänkta för linje 670.

Har för mig att de kallades för Örebro-vagnar, dessa med endast en dörr bak, fanns väl flera. Isf borde de ju ha börjat sitt lic i Örebro och igentligen inte alls ha varit tänkta för Vaxholm.