SL linje 61 - två olika och två olika

Startat av Ted Selander, 11 januari 2019, 16:58:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Norrmalmstorg, men olika sidor. Linje 61 förlängdes till Hornsberg hösten 1973, innan dess vände den alltså vid torgets östra sida, där nu linje 7N har sin hållplats.


H23 5440, datum okänt, men det är ganska insnävat till 1973. Ser det inte ut som Forden intill har kvar sina gamla reg-skylt?


H24 5494, här finns datum antecknat, 22/5 1975. Hållplatsnamn har kommit upp, i form av Dymotejp som fick grå text mot grå botten när solen lyst ett tag.

zjbus

H23 5440, datum okänt, men det är ganska insnävat till 1973. Ser det inte ut som Forden intill har kvar sina gamla reg-skylt?

1973 ja, året då alla nyregistrerade fordon fick de nya plåtarna och året då äldre fordon blev tilldelade ett nytt registreringsnummer, dom nya plåtarna skulle monteras senast 19731231. Håller med dej om Forden, ser ut som en AB-skylt.

Gunnar D

Kul och intressanta bilder! Har själv stått där med H27 en dag 1971.
Även H19 Metropol har stått där 1967. Går den bilden att visa här?

/Gunnar

Mikael T Nilsson

Tack för dessa två underbara bilder. Är frontstrålkastarna på de olika vagnarna placerade i olika höjd eller är det en synvilla?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

roggek

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 januari 2019, 18:51:54 PM
Tack för dessa två underbara bilder. Är frontstrålkastarna på de olika vagnarna placerade i olika höjd eller är det en synvilla?

Det är nog en synvilla, mycket beroende på det vita midjebandet på den undre bilden.
Eller hade H23 och H24 olika höjd på strålkastarna?
Bredden är jag ganska säker på är olika, beroende på vagnsbredden, men höjden?

Första gången däremot jag ser en SL topptavla med tre "hörn", vad var anledningen till detta? Bättre synbarhet åt alla håll, eller?

Mikael T Nilsson

Citat från: roggek skrivet 11 januari 2019, 19:22:05 PM
Det är nog en synvilla, mycket beroende på det vita midjebandet på den undre bilden.
Eller hade H23 och H24 olika höjd på strålkastarna?
Bredden är jag ganska säker på är olika, beroende på vagnsbredden, men höjden?

Första gången däremot jag ser en SL topptavla med tre "hörn", vad var anledningen till detta? Bättre synbarhet åt alla håll, eller?

Tack, det kan vara en synvilla, men det känns ändå som att strålkastaravståndet från kofångarna sett är olika eller så har 5494 mer krom runt strålkastarglaset. Men jag har förmodligen fel. 😀
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

K R

Hej!

Skillnader på olika typer av capitoler, ja.

Jag har alltid personligen tyckt att strålkastarhusen förefaller längre på H23 i jämförelse med H24, de sticker s a s längre ut från karossen.

Värt att nämna är även att H23 har 22' hjul till skillnad från H24 som har 20'.

H23 var en unik vagntyp vad gäller dessa små siffror i skyltskåpet vid leverans. Sedermera dök rullarna upp återanvända i diverse andra vagntyper hos SL.
H24 5494 har den typen av siffror som var från leverans med större siffror och med bred spärrning, även det unikt för vagntypen.

5494 var även den första av de tio sista, 5494-5503, som fick fotoceller vid bakdörrarna till skillnad från de tidigares trappstegskontakter, s k "klappersteg".
Nämnas kan även att de fem sista, 5499-5503, hade bakljus av samma runda typ som de senare H30-capitolerna, dock med bibehållen backlampa uppe i takkanten.

mvh K R




Mikael T Nilsson

Citat från: K R skrivet 13 januari 2019, 11:18:10 AM
Hej!

Skillnader på olika typer av capitoler, ja.

Jag har alltid personligen tyckt att strålkastarhusen förefaller längre på H23 i jämförelse med H24, de sticker s a s längre ut från karossen.

Värt att nämna är även att H23 har 22' hjul till skillnad från H24 som har 20'.

H23 var en unik vagntyp vad gäller dessa små siffror i skyltskåpet vid leverans. Sedermera dök rullarna upp återanvända i diverse andra vagntyper hos SL.
H24 5494 har den typen av siffror som var från leverans med större siffror och med bred spärrning, även det unikt för vagntypen.

5494 var även den första av de tio sista, 5494-5503, som fick fotoceller vid bakdörrarna till skillnad från de tidigares trappstegskontakter, s k "klappersteg".
Nämnas kan även att de fem sista, 5499-5503, hade bakljus av samma runda typ som de senare H30-capitolerna, dock med bibehållen backlampa uppe i takkanten.

mvh K R

Tack för intressanta uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Härliga bilder med jättebra kvalite på dom :)/Ulf
(Tycker nog att Forden har ett ny reg skylt som börjar på A)