Gemensam färgsättning på Svealandstrafikens bussar i Västmanlands och Örebro län

Startat av pnott, 11 januari 2019, 11:17:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pnott

Vi har sett Bussmickes bilder på Svealandstrafikens nya bussar i Västerås. Nu har VL presenterat bussarna med en videosnutt på Facebook.
I kommentarsfältet finns många anmärkningar på antalet sittplatser, men en intressant sak är att VL:s representant i ett av svaren bekräftar att de blåa vågorna blir den gemensamma stripningen i Västmanlands och Örebro län.

https://www.facebook.com/vlvastmanland/videos/225767441689915/

Ersa

Snyggt och elegant! Samt billigt med vitt i grunden där det blåa är dekaler. Vågorna påminner lite om ett dåvarande färgschema i Västsverige. Var det Bohuslän?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2019, 11:25:08 AM
Snyggt och elegant! Samt billigt med vitt i grunden där det blåa är dekaler. Vågorna påminner lite om ett dåvarande färgschema i Västsverige. Var det Bohuslän?

Ja, det var Bohustrafiken som hade en liknande lackering. Den upphörde i samband med att Bohustrafiken gick upp i Västtrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


virtual1

Citat från: pnott skrivet 11 januari 2019, 11:17:02 AM
Vi har sett Bussmickes bilder på Svealandstrafikens nya bussar i Västerås. Nu har VL presenterat bussarna med en videosnutt på Facebook.
I kommentarsfältet finns många anmärkningar på antalet sittplatser, men en intressant sak är att VL:s representant i ett av svaren bekräftar att de blåa vågorna blir den gemensamma stripningen i Västmanlands och Örebro län.


Det roliga är detta: "De sex första bussarna är redan ute i trafiken" - BM som letar som en igel efter dem har ju bara sett två ännu...

Mikey

Citat från: virtual1 skrivet 11 januari 2019, 13:23:29 PM
Det roliga är detta: "De sex första bussarna är redan ute i trafiken" - BM som letar som en igel efter dem har ju bara sett två ännu...

6 bussar är nog i underkant. Under ett drygt 30 minuter kort stopp vid Västerås station i eftermiddags sågs 7000-02, 04, 06-07 och ännu 1-2 bussar som jag inte såg numret på. Dock var det skralt bland äldre fordon, bara en 12-metersvolvo och ingen Scania. Men så är ju 30 minuters gluttande inte heller statistiskt relevant...

Bussmicke

Det har kommit ut fler denna vecka och jag har inte varit ute sen den gångna helgen. Idag såg jag 7004.



//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

60-90 minuter behöver man för att se allt.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Finns det några uppgifter om när dessa färger kan börja ses i Örebro län?

pnott

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2019, 18:52:32 PM
Finns det några uppgifter om när dessa färger kan börja ses i Örebro län?
Då Svealandstrafiken börjar köra i Örebro. Vid tidtabellsskiftet i december tror jag det är.

Ersa

Citat från: pnott skrivet 11 januari 2019, 19:16:53 PM
Då Svealandstrafiken börjar köra i Örebro. Vid tidtabellsskiftet i december tror jag det är.

Jag har inte hängt med så mycket om det. Vilka områden är det? Först Örebro tätort, och först därefter trafiken rumtom stan?

pnott

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2019, 19:41:37 PM
Jag har inte hängt med så mycket om det. Vilka områden är det? Först Örebro tätort, och först därefter trafiken rumtom stan?
Stads- och regiontrafik som utgår ifrån Örebro och Odensbacken.

Bussmicke

Citat från: pnott skrivet 11 januari 2019, 19:16:53 PM
Då Svealandstrafiken börjar köra i Örebro. Vid tidtabellsskiftet i december tror jag det är.
Augusti trodde jag att det var.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

pnott

Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2019, 21:34:34 PM
Augusti trodde jag att det var.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Du har nog rätt, Micke och jag mindes fel. Jag gjorde en sökning på nätet och fick svaret "hösten 2018".

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 11 januari 2019, 13:23:29 PM
Det roliga är detta: "De sex första bussarna är redan ute i trafiken" - BM som letar som en igel efter dem har ju bara sett två ännu...

Jag letade inte direkt. Det var under denna vecka det har börjat röra  på sig..

Igår såg jag 7001-7003, 7006, 7007, 7009-7011

Bilder på Hemsidan:

http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Svealandstrafiken/index.html
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.