"Nigning" åt fel håll - Arriva 8752 - 6 januari 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 06 januari 2019, 12:37:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag noterade i dag att Arriva 8752 har en stark korglutning åt vänster, eller så är det "nigningen" som inte riktigt hänger med och går åt fel håll.
Det såg i alla fall märkligt ut när bussen svängde in vid Mörby c och lastade resenärer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Krångel med nivåregleringen. Bussen ska alltid sträva efter att gå rakt, men denna har troligen av nån anledning inte rätat upp sig efter svängen in på terminalen.

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 06 januari 2019, 13:01:24 PM
Krångel med nivåregleringen. Bussen ska alltid sträva efter att gå rakt, men denna har troligen av nån anledning inte rätat upp sig efter svängen in på terminalen.

Hej,

Tack för info. Hoppas bussen rätade upp sig sedan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

tosiaba

Kan det vara luftkudden som gått sönder? Då är det inte så smart o köra omkring med bussen. Risk finns att den skrapar i underredet när den svänger höger

buskörare

Citat från: tosiaba skrivet 09 januari 2019, 21:36:46 PM
Kan det vara luftkudden som gått sönder? Då är det inte så smart o köra omkring med bussen. Risk finns att den skrapar i underredet när den svänger höger

Visst kan det vara det, men jag har kört flera VDL som tar lång tid på sig att jämna ut efter en sväng. Men just denna vet jag inte förstås.

Fredrik Gelin

Citat från: tosiaba skrivet 09 januari 2019, 21:36:46 PM
Kan det vara luftkudden som gått sönder? Då är det inte så smart o köra omkring med bussen. Risk finns att den skrapar i underredet när den svänger höger
Av bilden att döma gissar jag snarare att det är en nivågivare som sagt upp sig, en luftkudde brukar inte påverka hela sidan.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 januari 2019, 17:23:55 PM
Av bilden att döma gissar jag snarare att det är en nivågivare som sagt upp sig, en luftkudde brukar inte påverka hela sidan.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Jag tror som du. Om inte sagt upp sig helt, så i alla fall börjat gå ner i arbetstid. Vi hade en VDL som efter en natt på rampen näatan lutade sig på bussen bredvid. Luftsystemen i VDL verkar vara ett kapitel för sig, de skiljer sig på flera sätt från Volvo och Scania.

Knut

er for att kundene skal komme seg raskere inn. lutning andre veien er for å få dem ut
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

buskörare

Citat från: Knut skrivet 10 januari 2019, 19:30:18 PM
er for att kundene skal komme seg raskere inn. lutning andre veien er for å få dem ut

;D