Scania K113CLB Ajokki Comet

Startat av Silo, 05 januari 2019, 13:04:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Silo

Tiden går och det har snart gått 30 år sedan denna vagn levererades. Bussen var den nyaste vagnen i Katrineholm när jag började köra och tillika den allra första vagn jag körde i reguljär trafik. Under åren har det blivit en hel del bussbilder tagna, och jag tänkte lägga ut en del av dem då och då när andan faller på. Lämpligt torde ju vara att börja med denna, eftersom den var den första som jag nyss nämnde. På somrarna körde Katrineholmspersonal en del lokala turer i Eskilstuna, dvs man körde linje Katrineholm - Eskilstuna, så några turer i Eskilstuna och sedan linje tillbaka hem till Katrineholm igen. Eskilstunalinjerna varierade en del under åren, bl.a. kördes linje 6 (stadstrafik till Gustavsborg), 12 till Ljusbergs vägskäl och 16 till Ärla.

På bilderna ser vi SLT vagn 723, sedermera Näckrosbuss 2573 och Swebus 0670 först vid vändslingan Ljusbergs vägskäl och sedan vid ändhållplatsen i Gustavsborg en solig sommardag i början av 1990-talet. Eskilstunas destinationer fanns inte med på rullen på Katrineholms vagnar, så skyltning fick ske med lösa plastskyltar. Klicka på bilderna för större format.







/TS

virtual1