Trevlig Hägglunds-vagn väntar på nytt uppdrag

Startat av Gunnar Berglund, 04 januari 2019, 21:32:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund

En SL H52 väntar på nytt uppdrag vid Tekniska Högskolan 1985, med en H22 tätt bakom. Anmärkningsvärt att båda vagnarna saknar reklam, men de kan ha varit var stationerade i Hallstavik vid tillfället.

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Peter Rost

Mycket trevligt!

4763 var stationerad i Hallstavik under en period, om jag minns rätt.

Övriga H52 Åkerby/Rimbo?

//Peter

Ulf Berlin

Enl SL boken 1987 fanns 20 st H52 i serien 4756-4775 varav 63-66 var stationerade i Norrtälje och de övriga i Täby./Ulf

Leyland

Härlig bild och härlig vagn. Tack.

Är det 6033 bakom?


virtual1

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 04 januari 2019, 21:32:47 PM
En SL H52 väntar på nytt uppdrag vid Tekniska Högskolan 1985, med en H22 tätt bakom. Anmärkningsvärt att båda vagnarna saknar reklam, men de kan ha varit var stationerade i Hallstavik vid tillfället.



Hur var det med destinationsrullarna på dessa vagnar, användes de alls? Kan inte minnas från min ungdom att nånsin sett en "riktig" destination framvevad.

F.Å

Citat från: virtual1 skrivet 07 januari 2019, 13:15:39 PM
Hur var det med destinationsrullarna på dessa vagnar, användes de alls? Kan inte minnas från min ungdom att nånsin sett en "riktig" destination framvevad.

Det var väl till och med så att det inte fanns rullar, utan endast SL-emblemet kunde visas?

zjbus

Det fanns väl överhuvudtaget inte många bussar som hade destinationsrullar varken 1973 eller efterhandsmonterade 1985.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 07 januari 2019, 16:01:12 PM
Det fanns väl överhuvudtaget inte många bussar som hade destinationsrullar 1973

Med SJ och SL försvann denna goda standard med Destinationer på 1960- och 1970 talet, att bara bli linjenummer.

I princip hade alla de privata bolagen Destinationer sedan bussens begynnelse - i vart fall i Stockholms län.

Sedan vände trenden åter på 1990-talet.

Lars-Håkan_E

Citat från: F.Å skrivet 07 januari 2019, 15:00:17 PM
Det var väl till och med så att det inte fanns rullar, utan endast SL-emblemet kunde visas?

Stämmer, H52 saknade destinationsrulle.

Peter Rost

H43-44:orna hade ett fåtal enklare destrullar typ: "Norra Bantorget, Norrtälje/Hallstavik, Stockholm City".

Nico

Citat från: Leyland skrivet 07 januari 2019, 16:07:19 PM
Med SJ och SL försvann denna goda standard med Destinationer på 1960- och 1970 talet, att bara bli linjenummer.

I princip hade alla de privata bolagen Destinationer sedan bussens begynnelse - i vart fall i Stockholms län.

Sedan vände trenden åter på 1990-talet.

I sak var detta en teknikfråga som i sin tur berodde på storlek på de områden som trafikerades. Med mindre privata aktörer och få destinationer så fungerade det ju med rullband.

Inom SL blev det ju dock inte helt sällsynt att bussar flyttades mellan depåerna och trafikområdena varför det skulle ha inneburit ganska mycket arbete med byte av olika rullband etc. På det stora hela fungerade det relativt bra med en enkel sidoskylt.

Från 1990-talet och framåt så förbättrades skyltsystemen avsevärt vilket ju möjliggjorde en mera omfattande destinationsskyltning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: F.Å skrivet 07 januari 2019, 15:00:17 PM
Det var väl till och med så att det inte fanns rullar, utan endast SL-emblemet kunde visas?

Men då kan man ju undra, om dessa nu var beställda till SL och inte nån privat aktör, varför ville man ha de med destinationsmöjlighet om de inte skulle användas? Varför bad man inte bara att få med linjenummer?

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 05 januari 2019, 08:57:01 AM
Mycket trevligt!

4763 var stationerad i Hallstavik under en period, om jag minns rätt.

Övriga H52 Åkerby/Rimbo?

//Peter

Tack för en mycket trevlig bild! Jag kan bekräfta att 4763 var stationerad i Hallstavik vid fototillfället.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 januari 2019, 14:38:54 PM
Enl SL boken 1987 fanns 20 st H52 i serien 4756-4775 varav 63-66 var stationerade i Norrtälje och de övriga i Täby./Ulf

Hej,

Det stämmer! 1985 var 4763 hemmahörande i Norrtäljes satellitgarage Hallstavik, 4764 i Rimbo medan 4765-66 växlade mellan Älmsta och huvuddepån Norrtälje. Särlingen H52A 4725 fanns på Blidö. 4774-75 var stationerade i Täbys satellitgarage Ljusterö. Övriga H52:or fanns i Täby och Åkersberga denna tid.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.