SL ledvagn H22, jämförande bilder

Startat av Gunnar Berglund, 04 januari 2019, 20:47:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund

Två bilder på de olika utföranden av ledvagnen som fanns på SL H22. Båda bilderna tagna på Ringvägen 1984. Första utförandet på serien 5932–6083, Andra utförandet på 6084–6089, 6256–6293, 6425–6450.


SL H22 6018, levererad 1981


SL H22 6439, levererad 1983

Antar att ändringen gjordes för att få bättre spridning på sittplatserna.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Ersa

Var inte vissa "släp" tillverkade av Hägglunds, medan andra tillverkades av Säffle? Fanns det stora skillnader (likt dörrplacering) mellan dem?

Göran

Till att börja med köpte Säffle släp av Hägglunds.

Leyland

Rättning i ledet!

H22 5932-6083 hade den "främre" placerade dörren i släpet. Samtliga övriga H22 den "bakre" placerade dörren i släpet.

Hägglund tillverkade släpvagnschassierna till H22 5932-6083 och H22 6256-6293. Övriga chassier (delar, hela eller dragvagn) är tillverkade av Volvo. Säffle har byggt alla karosser till littera H22.

Leyland

Trevliga bilder Gunnar,

6018 och 6439 var placerade vid Bollmora (BOGA = garaget?) 1984.

Gunnar Berglund

Citat från: Leyland skrivet 06 januari 2019, 11:29:46 AM
Rättning i ledet!

H22 5932-6083 hade den "främre" placerade dörren i släpet. Samtliga övriga H22 den "bakre" placerade dörren i släpet.

Hägglund tillverkade släpvagnschassierna till H22 5932-6083 och H22 6256-6293. Övriga chassier (delar, hela eller dragvagn) är tillverkade av Volvo. Säffle har byggt alla karosser till littera H22.

Helt riktigt, tackar! Så här skall det vara: Första utförandet på serien 5932–6083, 6256–6293. Andra utförandet på 6084–6089, 6425–6450. Det verkar uppenbarligen vara en direkt koppling till släpvagnschassiet.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Ersa

Då hade dörrplaceringen tydligen ändå en koppling till Hägglundstillverkningen. Kul! :)

Fredrik Klint

Båda varianterna fanns med gamla och nya (svart-)fronten, således fyra varianter av H22 om man studerar utsidan.
Lite märkligt(?) att den gamla fronten gick att få med nya släpet och den nya fronten med gamla släpet, man hade tydligen nån överlappning i tillverkningen.


Mikael T Nilsson





Ett stort tack för dessa bilder och för denna information!

Jag kan komplettera med en tredje variant (om än tillfällig). Fotografen Magnus Vessla förevigade H22 6054 som flygbuss på Arlandalinje vid Vasagatan i Stockholm 1983. Tydligen var det ett försök med denna dörrställning inför inköpen av H23:orna (som fick just denna dörrställning).

Om jag minns Magnus rätt så gick denna H22:a + en till (kan det ha varit 6055) först som flygbuss på Råsta i detta utförande och sedan i båtbusstrafiken mellan Stockholm (Klarabergsviadukten) och Nynäshamns hamn (speciallinje 880).

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.