Nyårsdagen 1987

Startat av Hasse L, 31 december 2018, 23:25:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


GYK 407 - Volvo B58 /Säffle 1974 - SL H54 4862

Peter Rost

Mycket trevligt!

"Eget val" av buss vid tjänstgöring? ;)

//Peter

yngrot

Härlig bild. Denna kaross från Säffle minns jag som mycket bättre än de som kom senare..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Berlin


Hasse L

Citat från: Peter Rost skrivet 01 januari 2019, 01:13:36 AM
Mycket trevligt!

"Eget val" av buss vid tjänstgöring? ;)

//Peter
Minns inte säkert, men troligen så hade - den oftast personkännande - trafikledaren/bussfördelaren koll på vad man brukade fråga efter, så 4862 var nog redan "upphängd". Ser i arkivpärmen att jag hade kört 4862 även dagen innan, så den var nog klart godkänd, liksom de flesta H54 faktiskt, det var ju Wilsonlådan det gällde. /Hasse

Mikael T Nilsson

Tack för den trevliga bilden!

Det var huvudsakligen Björknäs (Nacka/Värmdö) samt Råsta som garagerade H54:orna. Enstaka av Råstas var även utlånade till Kallhäll under 80-talet.

Minst en av Björknäs H54:or hade vit kofångare en period.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 januari 2019, 17:22:02 PM

...

Minst en av Björknäs H54:or hade vit kofångare en period.

En fullsatt avgång mot Gustavsvik

DRJ 138 - SL 4821. Den enda bild jag kan hitta av en H54 med vit kofångare. Vi får efterlysa flera....

Bilden är medvetet "fulskuren" (originalet lutar ordentligt), så att den som vill ska kunna identifiera CF'en till vänster.

/Hasse

Peter Rost

Trevligt!

Hur stort antal H54:or i Nacka/Värmdö hade vita kofångare? - Samtliga H54:or i Råsta hade röda kofångare.

Mr H

Ja H54 blev väl med tiden uppskattade i Björknäs. Starka och snabba.
Men jag stod på hallgården när den första Volvon svängde in i den traditionella
Scaniadepån! Det var H49A-bussen som skulle användas på prov i Björknäs.
Snabbt samlades en grupp förare och någon mer avvisande och misstänksam
grupp mot denna Volvo har jag knappast aldrig stött på!

Själv så hängde jag upp mig på att de var så spartanskt för att inte säga
slarvigt byggda. Tänker spontant bl.a på alla kablar som hängde ner över dörrarna
som såg eländigt ut! Men de körde sina mil på Björknäs och vissa gick väl på
export till ett annat liv sedan.

/Mr H

Leyland

Citat från: Hobgoblin skrivet 06 januari 2019, 09:59:07 AM
En fullsatt avgång mot Gustavsvik

DRJ 138 - SL 4821. Den enda bild jag kan hitta av en H54 med vit kofångare. Vi får efterlysa flera....

Bilden är medvetet "fulskuren" (originalet lutar ordentligt), så att den som vill ska kunna identifiera CF'en till vänster.

/Hasse

Trevligt med en bild på 4821 - det var den första H54 som försvann redan 1981. Krock?

Spåret mot Söder Mälarstrand ligger kvar och det är ingen bilkö i bakgrunden denna fredag mitt i sommaren.


K R

Citat från: Leyland skrivet 06 januari 2019, 11:36:30 AM
Trevligt med en bild på 4821 - det var den första H54 som försvann redan 1981. Krock?

Hej!

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18568.0

I denna tidigare tråd nämns att "4821 smällde med H41 4556 vid Slussen, tydligen så illa att den blev utrangerad."

Det torde väl vara det krocktillfälle som föranledde att 4556 som enda H41/42 blev omlackerad i SL-rött?

Jag vill minnas att 4821 svängde runt vänster vid utfarten från Slussenterminalen (samma plats som bilden visar) efter lossning av passagerare för att köra bort
till uppställningsplatsen vid Sjöbergsplan och blev då bananformad i vänstersidan, efter att ha träffats kraftigt av 4556 på utfärd från terminalen.

mvh K R

Gunnar Berglund

Stämmer bra med vad K R säger, båda bussarna ställdes av den 9 januari 1981 och skrotanmäldes 22 april 1981. Hände detta precis i början av januari?
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

K R

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 06 januari 2019, 16:45:46 PM
Stämmer bra med vad K R säger, båda bussarna ställdes av den 9 januari 1981 och skrotanmäldes 22 april 1981. Hände detta precis i början av januari?

Hej igen!

Aha, även H41 4556 gick till skrot i samband med denna kollision.
Den hade alltså blivit omlackerad i SL-rött tidigare.

Jag tycker mig minnas att vi sett den på en Hobgoblin-bild tidigare här, då tämligen ny-fixad.
Sedan var den ju för övrigt angiven som SL-röd redan i SvOf:s skrift nr 2; "SLs bussar 1 januari 1981".

mvh K R

christian berg

Hej,

fina bilder! Har uppgifter om att just 4862 hade vit kofångare en period under 80-talet. Även 4830, möjligen ända tills den ställdes av 1990.

Hälsningar

Christian B

Peter Rost

4556 lackades SL-röd så sent som 1979-80 om jag minns rätt.