Svealandstrafiken 7000

Startat av Bussmicke, 27 december 2018, 14:57:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Behovet av boggibussar på stan verkar fortskrida..




//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Merutnyttjande av landsortsbussar?
Köra i stadstrafik utan dörr längst bak känns inte så bra.../Ulf

pnott

Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 februari 2019, 19:26:18 PM
Merutnyttjande av landsortsbussar?
Köra i stadstrafik utan dörr längst bak känns inte så bra.../Ulf
Svealandstrafiken har haft brist på stadsbussar. Detta skulle avhjälpas med de 32 nya ledbussarna som har levererats under januari. Men samtidigt så har de ställt av gamla bussar. Det verkar som att en viss brist kvarstår.

Ulf Berlin

Citat från: pnott skrivet 06 februari 2019, 21:23:04 PM
Svealandstrafiken har haft brist på stadsbussar. Detta skulle avhjälpas med de 32 nya ledbussarna som har levererats under januari. Men samtidigt så har de ställt av gamla bussar. Det verkar som att en viss brist kvarstår.
Verkar liite huvudet under armen.../Ulf

Ersa

Vi som varken kör eller åker i den trafiken regelbundet kan ju egentligen inte uttala oss. Det är ju inte linje 4 i Stockholm direkt, så mycket möjligt att passagerarflödet inte är så extremt på de turer man kör med dessa bussar. Även i bl.a Umeå, Gävle och Östersund har stadstrafiken i omgångar körts/förstärkts med boggievagnar; då ofta Vega och Scala med dörrställning 1-1-0, jämfört med Västerås 1-2-0.

pnott

Linje 11 är en snirklig servicelinje som normalt borde gå med kortbussar. Framkomligheten med 15-metersbuss kan nog vara problematisk på sina ställen. Linje 6 går normalt med en blandning av ledbussar och kortbussar. Det är alltså inte kapaciteten som är problemet.

Bussmicke

Citat från: pnott skrivet 06 februari 2019, 21:23:04 PM
Svealandstrafiken har haft brist på stadsbussar. Detta skulle avhjälpas med de 32 nya ledbussarna som har levererats under januari. Men samtidigt så har de ställt av gamla bussar. Det verkar som att en viss brist kvarstår.

32 nya kom, 28 gamla fösvann men de andra 4 försvann nog tidigare. Känns som + - 0. Några fler bussar skulle behövas köpas in.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: pnott skrivet 07 februari 2019, 08:35:40 AM
Linje 11 är en snirklig servicelinje som normalt borde gå med kortbussar. Framkomligheten med 15-metersbuss kan nog vara problematisk på sina ställen. Linje 6 går normalt med en blandning av ledbussar och kortbussar. Det är alltså inte kapaciteten som är problemet.

Ledvagnar på linje 11 har förekommit då och då tidigare. Linje 1 kan ha rätt  mycket då vissa tider.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 07 februari 2019, 10:46:14 AM
32 nya kom, 28 gamla fösvann men de andra 4 försvann nog tidigare. Känns som + - 0. Några fler bussar skulle behövas köpas in.

Dessvärre är detta något som offentligt ägda bussbolag ofta gjort genom årtiondena. Dvs gjort sig av med lite för många äldre (redan betalda) fordon, istället för att spara några av dem som reservbussar. Är det någon skrivbordschef som ligger bakom sånt, kanske?

Nico

Citat från: pnott skrivet 07 februari 2019, 08:35:40 AM
Linje 11 är en snirklig servicelinje som normalt borde gå med kortbussar. Framkomligheten med 15-metersbuss kan nog vara problematisk på sina ställen. Linje 6 går normalt med en blandning av ledbussar och kortbussar. Det är alltså inte kapaciteten som är problemet.

Är inte ute efter att anmärka eller så utan bara fråga så jag klart förstår vad som avses.

När du skriver servicelinje och sen "kortbussar"... menar du med det senare då midibussar eller normalbussar?

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

pnott

Citat från: Nico skrivet 07 februari 2019, 17:29:44 PM
Är inte ute efter att anmärka eller så utan bara fråga så jag klart förstår vad som avses.

När du skriver servicelinje och sen "kortbussar"... menar du med det senare då midibussar eller normalbussar?
Sorry, normalbussar.

Nico

Tack, då är jag med. Antog att det var normalbuss som avsågs, men blev ändå lite fundersam när servicelinjer oxå stod med.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Linje 11, 12 och 13 är sedan augusti vanliga stadslinjer.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

pnott

#28
Citat från: Bussmicke skrivet 09 februari 2019, 21:55:58 PM
Linje 11, 12 och 13 är sedan augusti vanliga stadslinjer.
Sant att klassningen "servicelinje" togs bort. Det hade jag faktiskt glömt, för det är ju fortfarande samma snirkliga, långsamma linjer med samma låga turtäthet.   :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 01 januari 2019, 21:27:55 PM
Lär finnas 13 bussar här nu, återstår att se när de kommer ut. I o m detta är det nog slut med boggibuss på stan..


Är det 13 beställda? Eller är det fler?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.