Bilder på SJ:s Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross söks

Startat av Oskar F, 26 december 2018, 15:25:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar F

Jag söker bilder med vänsterdörren synlig på de bussar SJ köpte (ca) 1965-1966, Scania-Vabis BF7659 med SKV/Katrineholms-kaross (ja, det är den som finns i modell från ONE:87). De levererades som omställningsvagnar med dörrar på höger sida men de hade ursprungligen också en dörr på vänster sida alldeles bakom framhjulet för att kunna användas före dagen H. Har letat på webben och även kontaktat Scania utan resultat, det senare slutade med att det inte fanns något från SKV i Scanias arkiv innan det blev Scania-Bussar AB 1967.

Det finns bilder där man genom plåtskarvar kan se var vänsterdörren satt på originalet, t.ex. i denna tråd: https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,52324.msg378971.html#msg378971
Och en enda bild där vänsterdörren skymtar på bussen t v i bakgrunden (från Samlingsportalen; Malmö, augusti 1967) men den visar inte tillräckligt: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB14004_12

Är det någon som har en bild där vänsterdörren syns tydligt eller vet var jag kan söka vidare? Även bilder från 1960-talet på fronten, bakänden och högerdörrarna på samma typ är välkomna!

Bengt H


Oskar F

Citat från: Bengt H skrivet 26 december 2018, 17:41:45 PM
Kan dessa vara till nytta?


Till mycket stor nytta, stort tack!
Vet du (eller någon annan) möjligen om höger bakdörr på BF76 var övertäckt på utsidan under vänstertrafiktiden? Den här Volvobussen http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13126 har det (Samlingsportalen; Stockholm C, februari 1964).

Bengt H

Jag hittade två bilder på SKV-bussar på högersidan från vänstertrafikstiden. En är från verkstaden i Kinna cirka 1965 och visar troligen en Volvo, en "Moped". Jag tror inte några Scanior hade kommit till Borås busslinjegrupp då. Den har en hel plåt för bakdörren på högersidan likt bilden från Samlingsportalen som du länkade till. Sedan har jag bifogade bild från Västerås. Det bör vara en Scania som syns mitt i bilden. Såvitt jag vet hade Västerås inga mopeder. Den bussen har i varje fall en bakdörr på högersidan.

[/url]

SJ Buss

Stämmer bra. Västerås hade inga mopeder.

PS.
Fin bild från Västerås med en "Färnbo"- en SJ- och en Västerås Stads buss. Som bonus en X9 i bakgrunden.

Oskar F

Citat från: Bengt H skrivet 26 december 2018, 21:38:46 PM
Jag hittade två bilder på SKV-bussar på högersidan från vänstertrafikstiden. En är från verkstaden i Kinna cirka 1965 och visar troligen en Volvo, en "Moped". Jag tror inte några Scanior hade kommit till Borås busslinjegrupp då. Den har en hel plåt för bakdörren på högersidan likt bilden från Samlingsportalen som du länkade till. Sedan har jag bifogade bild från Västerås. Det bör vara en Scania som syns mitt i bilden. Såvitt jag vet hade Västerås inga mopeder. Den bussen har i varje fall en bakdörr på högersidan.


Tack, då har du rett ut hur förebilden såg ut före högertrafiken! På din bild från Västerås ser man förresten att det pågår gatuombyggnad inför dagen H.

bilomnibussen

Uppseendeväckande upplysning ovan: "Att det inte finns något från SKV innan det blev Scaniabussar 1967", hoppas det menas enbart den här bussmodellen, i annat fall är det nästan katastrof.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 06 januari 2019, 22:21:26 PM
Uppseendeväckande upplysning ovan: "Att det inte finns något från SKV innan det blev Scaniabussar 1967", hoppas det menas enbart den här bussmodellen, i annat fall är det nästan katastrof.
Mvh Jan G

Troligen någon tjänsteman på Scania som ville göra det lätt för sig. Men mycket bilder från SKV hamnade hos privata samlare. Vet inte om det rörde sig om dubletter eller om de rensade ut bland SKV-bilderna.

S Svensson

När jag ser bilden på 0459 kommer jag tänka även på 0948, som inte var någon Katrineholmare utan byggd i Sundsvall. Denna hade dörrar på vänster sida kvar. Även om den på insidan var fastsatt så den inte gick använda. Togs ur tjänst juni 1976 men var kvar till (cirka) juni 1980.
0459 är en av  få Boråsbussarna med BF76-SKV som blev renoverad med helt ommålad kaross.
I texten finns uppgift om bussar av märke Volvo B71518 med SKV kaross. Först efter dagen H fick Borås en mängd sådana, bla från Halmstad. Vid dekadskiftet 1980 fanns det B715 i Borås, Kristianstad,Malmö och Norrköping och några ställen ytterligare.
Jag gjorde militärtjänst 1970/71 och fick jag pröva på att köra en" mopedvariant" av Volvo Viking med fyrhjulsdrift.I filmen repmånad förekommer det en lite yngre variant med annan förarhytt. Varianten med den gamla finns i otaliga exemplar. Vid ett av krigen i mellan östern förekommer det krigsbilder i TV och en skär- Volvo Viking i bild. En mängd Volvo Viking med fyrhjulsdrift avyttrades i mitten av 80 talet.

Oskar F

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 januari 2019, 20:13:08 PM
Troligen någon tjänsteman på Scania som ville göra det lätt för sig. Men mycket bilder från SKV hamnade hos privata samlare. Vet inte om det rörde sig om dubletter eller om de rensade ut bland SKV-bilderna.

Jag hörde med både Scanias avdelning "Company Archives" och Marcus Wallenberg-museum men som sagt inget napp om material från SKV. Den tjänsteman som jag pratade med på muséet visste inte vart SKV-materialet före 1967 tagit vägen, men föreslog att någon hembygdsförening kanske tagit hand om det (men om många bilder gått till privata samlare finns ju risken att det delvis har skingrats). Det finns flera möjligheter men jag har inte sökt vidare eftersom detta forum gett tillräckligt i frågan tack vare Bengt i denna tråd.

S Svensson

För mer än 20 år sedan fanns det personer som fått ut foto från SKV. Sökte Ni på SKV ? Pröva med ASJ i stället. Företaget var en del av ASJ ( AB Svenska Järnvägsverkstäderna) och det var enbart karosserierna som man använde SKV namnet på på. Sedan fanns det fortfarande karosseriverksamhet i Linköping. Min första SJK utfärd var våren 1964 och då ingick besök hos ASJ Linköping. Där pågick en hel del  ombyggnader av bussar. Hur är det med Järnvägarnas museiförening i Linköping ? Finns det inget där ?
Scania-Bussar i Katrineholm var namnet på företaget. Södermanland ligger detta i och då borde det finnas en möjlighet att Riksarkivet har materiel. Men det som hette Landsarkivet förut kan ha materiel. Men vilket Landsarkiv (senare filial till Riksarkiv) då ?

Mikael T Nilsson



Om någon är intresserad kommer här två bilder som jag visade på Bussnack för över tio år sedan, dock med högerdörrar.
Först en frontbild på SJ 0404 i Uddevalla...



...och sedan en akterbild på 0480 i Jönköping.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.