Glömsta ur ett annat perspektiv.. (7/6)

Startat av Bussmicke, 09 juni 2007, 23:32:34 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christianm

Citat från: Bussmicke skrivet 09 juni 2007, 23:32:34 PM


Trevliga bilder i vanlig ordning!

Undrar varför man inte kör ledbuss på 706:an (som på 705:an)  ;D

Andreas Ljungqvist

Härligt Micke.. Vilka färger.. Gräset i förgrunden höjer bilderna oxå..

Cero

Citat från: Bussmicke skrivet 09 juni 2007, 23:32:34 PM



Trevliga bilder. Den på 6164 visar på en botkyrkaspecialitet, att få ledbussar att se ut som en katt som skjuter rygg. Här är det inte så tydligt som i många andra fall och det har faktiskt blivit bättre med tiden. Det förefaller som att man på något sätt höjt fjädringen på mittaxeln och detta har varit ett fenomen just för Botkyrka redan på Busslinktiden. Det har förekommit på såväl Volvo- som Scaniabussar. Är det någon som vet hur man åstadkommer detta fenomen och varför? Tror inte jag sett det hos något annat garage i SL-land, iallafall inte regelbundet.

/Cero

Andreas Ljungqvist


Andreas Ljungqvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juni 2007, 11:55:20 AM
Högst sannolikt ja, orginal på denna modell är 305/70x22,5, en lite udda dimension, kanske sitter 315/80 eller tom 12x22,5 på.
Kombinerar man detta med en lägre dim på framaxeln så...

Annars brukar nivåventilerna spöka ofta på Volvo, men här ser det inte ut som så.

//Lars

Såg ut som så.. Då slår nog inte h-mätaren så rätt.. Krånglande nivåventiler känner man ju till, men dock mer att ena sidan sjunker ihop.. Måste vara obhagligt att köra ett fordon som är såhär, väghållningen måste bli sämre iaf. på vintern..

Jo

CitatPå ett visst norrländskt bolag tiggde vi oss inför vintern om möjligt till oss lågprofildäck på stödaxeln, istf 12x22,5

Jag antar att det var för att få så mycket vikt som möjligt på drivhjulen. Är denna manöver överhuvudtaget laglig?

Andreas Ljungqvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juni 2007, 12:02:09 PM
På ett visst norrländskt bolag tiggde vi oss inför vintern om möjligt till oss lågprofildäck på stödaxeln, istf 12x22,5, varför kan den som är någotsånär bevandrad i matematik räkna ut.

//Lars

Jo klart på en boggie, men på en ledvagn kan detta väl knappast förbättra??? Eller har jag fel??

Signvard

Detta är helt solklart ett fall av minst en defekt nivågivare, för att skydda underredet går fjädringen i topp på den axeln som har avbrott i en givare.
Tyresö brukade ha "hög svansföring" i stället på sina B10MA.

/Signvard

Bo Rosengren

Två tyresöbussar, tänka sig... Inte varje dag, om man säger så.