Hornsbergs-Maxci på "Råstalinje" 509 - 24 februari 2011

Startat av Mikael T Nilsson, 23 december 2018, 12:01:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hittade denna bild i arkivet. En av Keolis Hornsbergs Scania Maxci hade tydligen lånats ut till Råsta denna vinter och vid fototillfället trafikerade den linje 509.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Antingen det eller så körde Hornsberg enstaka avgångar. Har nämligen ett mycket svagt minne av att man provade det en kortare tid i alla fall på bla 509, men även några enstaka andra linjer. 507 var väl då den som man funderade mest på då den ändå hade en ganska naturlig koppling till City.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ola Å

Har för mig att 509 delades mellan Råsta, Norrort  och Hornsberg, 507 mellan Hornsberg och Råsta och 152 mellan Nyboda och Råsta, sedan körde Hornsberg några Danderydslinjer och några "trängsellinjer" mot Vaxholm, Vallentuna och Åkersberga.

F.Å

Denna och ett par fler "Hornsbergs"-MaxCi hade vi på Råsta periodvis. Är tämligen säker på att Hornsberg inte körde något på 509. Däremot hade de 507 för sig själva.
Norrort var väl inblandade på 157, 508 och 509 periodvis. Vi körde i gengäld några avgångar på 178, 604, 607, 610 och 611.
152 körde vi bara lördag och söndag.

Nico

Bra att du styr upp det F.Å. Om Hornsberg körde något på 509 så var det som sagt bara en mycket kort tid på prov. Vill nämligen ha det till att jag trafiklett Hornsbergsförare på 509 när det varit omlagt vid Råsunda.

Annars var ju utbytet ändå ganska omfattande av och till under Busslink-tiden. Förutom det som nämns ovan av F.Å och Ola Å så vill jag även minnas att Råsta körde enstaka turer på 601 H/V, 602 H/V och 603. Från Norrort kördes istället sällsynta avgångar på 156 och 526. Har även för mig att Hornsberg hade någon enstaka avgång på 515.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson



Hej,

Tack för era intressanta svar! Kan lägga till att Råsta även trafikerade enstaka turer på Norrortslinje 613 under perioden 2009-2011 (ev. även tidigare än 2009), se bild.

Tappström (Mälaröarna) hade en del turer på "Råstalinje" 509 (och 510) under tidigt 90-tal.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

F.Å

Citat från: Nico skrivet 23 december 2018, 14:19:46 PM
Annars var ju utbytet ändå ganska omfattande av och till under Busslink-tiden. Förutom det som nämns ovan av F.Å och Ola Å så vill jag även minnas att Råsta körde enstaka turer på 601 H/V, 602 H/V och 603. Från Norrort kördes istället sällsynta avgångar på 156 och 526. Har även för mig att Hornsberg hade någon enstaka avgång på 515.

Stämmer. Glömde dessa. Minns nu linjeutbildningen på 602. Mycket svängar att ha i huvudet. Var nog bara någon enstaka delad tjänst som körde den, så jag fick aldrig köra skarpt där. 613 ingick i samma utbildningspass.

buskörare

Norrort körde väl ibland även 179? Vet att det pratades om den som den värsta linjen norrortsförarna körde när jag började där.

Mikael T Nilsson

#8
Citat från: buskörare skrivet 24 december 2018, 05:56:01 AM
Norrort körde väl ibland även 179? Vet att det pratades om den som den värsta linjen norrortsförarna körde när jag började där.

Det stämmer gällande Norrortsturer på 179:an. Har bildbevis någonstans i mitt arkiv, bl a Busslink 5684 & 3679.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

Citat från: Ola Å skrivet 23 december 2018, 13:32:15 PM
Har för mig att 509 delades mellan Råsta, Norrort  och Hornsberg, 507 mellan Hornsberg och Råsta och 152 mellan Nyboda och Råsta, sedan körde Hornsberg några Danderydslinjer och några "trängsellinjer" mot Vaxholm, Vallentuna och Åkersberga.

Denna och ett par fler "Hornsbergs"-MaxCi hade vi på Råsta periodvis. Är tämligen säker på att Hornsberg inte körde något på 509. Däremot hade de 507 för sig själva.
Norrort var väl inblandade på 157, 508 och 509 periodvis. Vi körde i gengäld några avgångar på 178, 604, 607, 610 och 611.
152 körde vi bara lördag och söndag.

Bra att du styr upp det F.Å. Om Hornsberg körde något på 509 så var det som sagt bara en mycket kort tid på prov. Vill nämligen ha det till att jag trafiklett Hornsbergsförare på 509 när det varit omlagt vid Råsunda.

Annars var ju utbytet ändå ganska omfattande av och till under Busslink-tiden. Förutom det som nämns ovan av F.Å och Ola Å så vill jag även minnas att Råsta körde enstaka turer på 601 H/V, 602 H/V och 603. Från Norrort kördes istället sällsynta avgångar på 156 och 526. Har även för mig att Hornsberg hade någon enstaka avgång på 515.


Jag kan bara bekräfta det F.Å och Nico redan sagt, Hornsberg har inte haft 509 i sina tjänstepaket.
De H18E som rullade i Råsta var utlånade från HBH under en tid pga vagnbrist.

// Niclas




Bussmicke

Hur var det med 5007 och 5010 då? Rullade på linje 509 resp. 517 den 15/1 2009.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MartinMartin

Citat från: Nico skrivet 23 december 2018, 14:19:46 PM
Har även för mig att Hornsberg hade någon enstaka avgång på 515.

Jag har kört den från Frihamnen iaf, det var roligare förr  :)