Inget mer glas till hållplatskurerna i Södertälje

Startat av Ersa, 23 december 2018, 10:32:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7120075

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7120332

Är de gamla fula men helt underhållsfria kurerna med perforerad stålplåt på väg tillbaka, kanske? Det vore nåt!  ;D
Men mer realistiskt vore nog akrylplast i befintliga kurers ramar.

Daniel Lindblom

Inte en dag försent! Äntligen.

Själv har jag alltid undrat varför glaset inte bytts ut mot akrylplast långt tidigare.

igel

I Järfälla finns hållplatser som har mera morderna kurer med plåt i stället för glas.

Taunusch

Vad är det för fel på en stolpe med en topptavla?

Harald Nordius

Citat från: Taunusch skrivet 23 december 2018, 11:44:52 AM
Vad är det för fel på en stolpe med en topptavla?
Den är inte så bra på att skydda mot vind och regn.

Ulf Berlin

Kan nämnas att vid 6 och 75s hållplats vid Ropsten så togs väntkuren bort i samma veva som dom demonterade
(den fasansfulla)anslutningen till de tidigare hybriderna för linje 73 nu under hösten.
Kvar blev endast en stolpe utan varesig linjenummer eller avgångstavla :P/Ulf
(Har tillskrivit SL om detta)

Taunusch

Citat från: Harald Nordius skrivet 23 december 2018, 12:06:57 PM
Den är inte så bra på att skydda mot vind och regn.

På många ställen är det inte särskilt motiverat att ha väderskydd med anledning av väldigt lågt antal påstigande i förhållande till såväl investerings- som driftskostnaden.

Fredrik Gelin

Jag har för mig att SL har vissa kriterier för utplacering av väderskydd, hållplatsen skall bland annat användas av ett visst antal resenärer varje dygn.
Helt omotiverade lär väderskydd således inte vara.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


BSB101

Citat från: Taunusch skrivet 23 december 2018, 11:44:52 AM
Vad är det för fel på en stolpe med en topptavla?
För att kollektivtrafiken finns till för resenärerna och inte för sin egen skull. Att låta folk stå och vänta på bussen i regn och snö lär knappast öka kollektivtrafikens attraktionskraft.

Nico

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 23 december 2018, 10:51:41 AMSjälv har jag alltid undrat varför glaset inte bytts ut mot akrylplast långt tidigare.

Problemet är att akrylplast och andra så kallade svårkrossbara glasalternativ har sina brister de med. De är lättare att repa, i vissa lägen är de tyngre vilket gör det svårare/mera tungjobbat för hållplatsteknikera osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Taunusch

Citat från: BSB101 skrivet 26 december 2018, 12:25:45 PM
För att kollektivtrafiken finns till för resenärerna och inte för sin egen skull. Att låta folk stå och vänta på bussen i regn och snö lär knappast öka kollektivtrafikens attraktionskraft.

Så är det utan tvekan.

Däremot finns det åtminstone i Eskilstuna ett antal väderskydd och även tillgänglighetsanpassade hållplatser som utan tvekan faller utom rimlighetens gränser om man ser till att belasta skattemedelskontot. Sådana som gott och väl skulle vara fullt tillräckliga att bestå av en stolpe och topptavla sett ifrån användningsgrad.

BSB101

Citat från: Taunusch skrivet 26 december 2018, 12:46:30 PM
Så är det utan tvekan.

Däremot finns det åtminstone i Eskilstuna ett antal väderskydd och även tillgänglighetsanpassade hållplatser som utan tvekan faller utom rimlighetens gränser om man ser till att belasta skattemedelskontot. Sådana som gott och väl skulle vara fullt tillräckliga att bestå av en stolpe och topptavla sett ifrån användningsgrad.
Mycket möjligt, jag har inte stenkoll på alla hållplatser. Själv ser jag dock inte att antalet passagerare är det enda intressanta talet. Lika intressant är hur många som istället för att välja bussen måste välja färdtjänst för att hållplats X inte är tillgänglighetsanpassad? Färdtjänst kostar en hel del och personerna som använder färdtjänst har ofta behov av att åka ofta. Om dessa personer istället kan ta bussen kan nog ett litet antal passagerare vara tillräckligt för att tillgänglighetsanpassa en hållplats.