Luleå Lokaltrafik 116 (mobilbild)

Startat av Lulebussen, 21 december 2018, 20:07:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Jahapp....Mycket trisst fynd på Blocket idag...

Verkar som att det var precis så man misstänkte, att den som FICK bussen av LLT(i tron att bevara) nu försöker tjäna enkla pengar på den....

75.000kr vill han ha för den...och tipsar om att den blir en grym racebuss.

Ja, jag vet, allt kan inte bevaras, men i det här fallet är det trisst att det skulle bli så här.

https://www.blocket.se/lulea/18_Meter_ledbuss_Volvo_B10M_3_axlad_86968320.htm?ca=11&w=3
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

zjbus

#46
Beklagar verkligen att bussen inte hamnade i seriösa händer som hade ett intresse av att bevara denna kulturskatt i originalutförande.
Bland nya ägarens övriga fordon finns denna: www.svenskbusshistoria.se/go?id=46202
Mvh zjbus

Karsten

Är det verkligen hela världen? Jag vill minnas att båda de två snarlika (105+106) faktiskt bevarades. Minns jag helt galet?

Lulebussen


zjbus

Citat från: Karsten skrivet 28 augusti 2019, 15:10:50 PM
Är det verkligen hela världen? Jag vill minnas att båda de två snarlika (105+106) faktiskt bevarades. Minns jag helt galet?
Det beror ju på om man tycker det är intressant att omkring 30 år gamla fordon i körklart skick tas omhand och bevaras.
Luleå Lokaltrafik AB:s 105 EHP 592 har varit avställd sedan 2015-07-06 och senast godkända besiktning var 2014-09-01 och 106 EFZ692 ägs av Partybussar.

Camilla

Citat från: zjbus skrivet 28 augusti 2019, 15:39:24 PM
Det beror ju på om man tycker det är intressant att omkring 30 år gamla fordon i körklart skick tas omhand och bevaras.
Luleå Lokaltrafik AB:s 105 EHP 592 har varit avställd sedan 2015-07-06 och senast godkända besiktning var 2014-09-01 och 106 EFZ692 ägs av Partybussar.
LLT 105 fick donera reservdelar till LLT 106 av förra ägaren så den är nog inte komplett

zjbus

Citat från: Camilla skrivet 28 augusti 2019, 21:12:34 PM
LLT 105 fick donera reservdelar till LLT 106 av förra ägaren så den är nog inte komplett
Tack för dina intressanta uppgifter, så utav två bevarade bussar återstår en hos partybuss ihopsatt med delar från den första, nja det var inte riktigt så jag menade med att det är intressant att bussar tas omhand och bevaras.
Mvh zjbus

Kvarne

105an och 106an tillhör mycket riktigt Partybussarna och det stämmer att 105an blev reservdelsbuss. 106an är flyttad till Partybussarnas verksamhet i Göteborg.

Detta torde alltså innebära att enda bevarade Luleåbuss är våran LLT 100 som är en Scania CN112 från 1985 med CR-front. Bussen är till 99% i bussutförande och kommer så förbli.

Tittar vi utanför Sverige finns även en CN113 bevarad hos de finska entusiasterna som även har Skelleftebussen i sin ägo(CR112).
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Tommy E

Ägaren har kanske fått kännedom om att dispensen för bussar bredare än 2,55 m upphör efter nästa år. Som det ser ut i dagsläget kommer bussen alltså inte få köras fr.o.m. 1 januari 2021, om den inte registreras om till lastbil.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se