Bergkvarabuss, nya Scania-bussar

Startat av tosiaba, 18 december 2018, 22:42:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tosiaba

Några av de nya Scania-bussarna samt interiör
















CW66

Måste fråga dig - hur är dessa att köra tycker du? Positiva och negativa saker skulle vara intressant att höra.

Jag har själv kört flera av dem på leveranskörning från Stockholm till Malmö.

tosiaba

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 18 december 2018, 23:17:53 PM
Måste fråga dig - hur är dessa att köra tycker du? Positiva och negativa saker skulle vara intressant att höra.

Jag har själv kört flera av dem på leveranskörning från Stockholm till Malmö.
Personligen tycker jag att styrningen är när man svänger med ratten är lite dålig, ingen premium-känsla som resten av förar-hytten också saknar, mycket plast-känsla jämfört med MAN och Mercedes som de kör med i Malmö.

Sen har det vart en del problem med dörrar som inte gått o stänga så bussarna har blivit stående längs vägarna, har även vart väldigt mycket brus o tjutande ljud från framdörren, men dessa problem är åtgärdade,

Överlag helt ok bussar, är nog mest en vanesak o vänja sig att bussens styrning är lite dålig.

Mikael T Nilsson

Tack för mycket trevliga bilder!

Är det ett undantag att Bergkvara köper Scania eller köper man inte in Mercedes linjebussar längre?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

tosiaba

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 december 2018, 07:18:52 AM
Tack för mycket trevliga bilder!

Är det ett undantag att Bergkvara köper Scania eller köper man inte in Mercedes linjebussar längre?
Ingen aning, är tyvärr inte så insatt i det, jag kör bara bussarna som jag blir tilldelad på ett pass.

Kanske vill de prova nytt? Eller kanske Skånetrafiken har synpunkter på busstyp? Billigare bussar?

Kanske nån annan vet nåt om detta

virtual1

Ser att inventarienumret nu -inte- sitter på framdörren som brukligt hos BKB, har man övergett detta fr.o.m. nu?

tosiaba

Citat från: virtual1 skrivet 19 december 2018, 08:10:00 AM
Ser att inventarienumret nu -inte- sitter på framdörren som brukligt hos BKB, har man övergett detta fr.o.m. nu?
Kanske mest är en smaksak, personligen tycker jag inte det ser snyggt ut om det är klistrat på fönsterdörren

På MAN-bussar ser det snyggt ut då dessa har annan design på dörrarna

Lägg även märke till att det står inte Bergkvarabuss heller på de nya Scania, det är nåt nytt påfund från Skånetrafiken, alla bussar ska vara enhetliga, även uniformer ska vara enhetliga, vet dock inte när det ska börja gälla.



virtual1

Citat från: tosiaba skrivet 19 december 2018, 09:36:18 AM
Kanske mest är en smaksak, personligen tycker jag inte det ser snyggt ut om det är klistrat på fönsterdörren

På MAN-bussar ser det snyggt ut då dessa har annan design på dörrarna

Lägg även märke till att det står inte Bergkvarabuss heller på de nya Scania, det är nåt nytt påfund från Skånetrafiken, alla bussar ska vara enhetliga, även uniformer ska vara enhetliga, vet dock inte när det ska börja gälla.


Jag tycker också det inte är snyggt då det står på dörrarna, man har också väldigt små siffror, så det är i princip omöjligt att se på lite avstånd. Hoppas de fortsätter på den nya linjen.

Mikael T Nilsson

Citat från: tosiaba skrivet 19 december 2018, 08:04:41 AM
Ingen aning, är tyvärr inte så insatt i det, jag kör bara bussarna som jag blir tilldelad på ett pass.

Kanske vill de prova nytt? Eller kanske Skånetrafiken har synpunkter på busstyp? Billigare bussar?

Kanske nån annan vet nåt om detta

Ok, tack!  ;)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Invändigt bara 50 nyanser av grått   :P   

Att Bergkvara köpt Scania kan ju bero på krav från Skånetrafik som bara Scania kan leverera..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

vet inte om någon kan svara på detta men följer inte skånetrafiken nya "bus nordic"? där står att barnvagn/rullstolsplatsen ska vara på vänster sida

tosiaba

Citat från: yngrot skrivet 19 december 2018, 15:51:38 PM
Invändigt bara 50 nyanser av grått      

Att Bergkvara köpt Scania kan ju bero på krav från Skånetrafik som bara Scania kan leverera..
Är rött snyggare?

Bilden nedan från en av de nya MAN-bussarna som Bergkvarabuss köpte förra året, men klädseln blev snabbt utbytt till det grå,


Gano

Citat från: homer skrivet 19 december 2018, 16:27:00 PM
vet inte om någon kan svara på detta men följer inte skånetrafiken nya "bus nordic"? där står att barnvagn/rullstolsplatsen ska vara på vänster sida

Det finns inte vad jag vet på bussar i Skåne. Man har det nog till höger för fler ståplatser då regionbussarna har en tendens till att vara fulla, precis som alla andra fordon i den skånska kollektivtrafiken  ;)

AO

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 december 2018, 07:18:52 AM
Tack för mycket trevliga bilder!

Är det ett undantag att Bergkvara köper Scania eller köper man inte in Mercedes linjebussar längre?

Mercedes erbjuder väl bara gasbussar i 12 och 18 meters varianter? Så det borde väl vara förklaring om det är krav på gasbussar. Det är väl därför det blev MAN och inte Mercedes förra gången de köpte bussar för trafik i Skåne.

Mikael T Nilsson

Citat från: AO skrivet 19 december 2018, 21:45:33 PM
Mercedes erbjuder väl bara gasbussar i 12 och 18 meters varianter? Så det borde väl vara förklaring om det är krav på gasbussar. Det är väl därför det blev MAN och inte Mercedes förra gången de köpte bussar för trafik i Skåne.

Tack för uppgifterna. Det kände jag inte till och det kan absolut vara orsaken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.