Huvudmeny

Trådad Irisbus

Startat av bjorn.lovdahl, 17 december 2018, 08:51:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn.lovdahl

Gjorde ett besök i Riga helgen som gick, där kör man en hel del trådbuss, både 18m Solaris Urbino, men även 12m Iveco Irisbus som verkar ha elteknik från Skoda


Nico

Trevlig bild. Personligen tycker jag att det är lite tråkigt att trådbussarna försvunnit så i den svenska debatten om eldrivna bussar. I stort sett så har batteridrivna bussar fått övertaget här. Visst har dessa en del fördelar ur somliga hänseenden, men det har även trådbussarna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Jag håller med dig, den stora skillnaden är väl infrastrukturen.
En batteribuss behöver ju "bara" laddningsstationer på strategiska platser medan trådbussarna ju behöver luftledning vilket politikerna var snabba att avskaffa åtminstone i Stockholm till förmån för Tunnelbanan och konventionella bussar.
Att återuppbygga ett trådbussnät känns tyvärr inte realistiskt idag även om det onekligen har sina fördelar som du säger.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Bussfanatikern

I Landskrona finns det ju visserligen trådbussar och en av dessa har både batteridrift och direktdrift. Detta möjliggör att man även kan köra på gator som saknar kontaktledning och när man sedan åter kommer in på trådbussnätet så laddas batterierna upp under direktdriften.

Nico

Visst är det så, dvs. trådbusstrafik behöver numera inte förutsätta ett komplett kontaktledningsnät. Istället kan det fungera partiellt med trådar på vissa mera strategiska platser mm. och sedan mindre ombordbatterier för att klara mellanliggande sträckor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Vi är ju lite för enkelspåriga här i Sverige. Antingen ska vi ha bara spårvagn, bara tunnelbana, bara trådbuss, eller bara batteribuss. Känns det ofta som i alla fall. Det här med att vara lite flexibel och med kompromisser acceptera en bra blandning av trafikslag är väl inte vår grej, helt enkelt?