Tio vardagsbilder från Stockholm - 13-15 december 2018 (Keolis)

Startat av Mikael T Nilsson, 15 december 2018, 14:32:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett längre bildsvep med Stockholmsbussar tagna 13 & 15 december 2018. Först Nybodavagn Keolis 4741, som gör uppehåll vid hållplats Sävenäsgatan, på linje 163 mot Kärrtorp.



Sedan syskonvagn 4739 som inväntar avgång från ändhållplats Östbergahöjden, linje 168.



Keolis 4812 under en paus vid ändhållplats Rindögatan vid Storängsbotten.



Keolis 7163 (som linje 160) lastar resenärer mot Årsta.



Fredriksdalsvagn Keolis 7493 kör upp på Vasabron för vidare färd mot Tegelbacken. Bakom syns Riddarhuset.



En av Fredriksdals nyaste stomlinjebussar, Keolis 7217, lämnar Gullmarsplan som linje 4 mot Radiohuset.



Fredriksdalsvagn Keolis 7483 på linje 55 gör ett uppehåll vid Ryttarstadion. Notera den tillfälliga registreringsskylten i vindrutan.



Frihamnenvagn Keolis 7504 passerar Ryttarstadion som linje 75. Linje 75 blev ju under december 2018 permanent och trafikerar numera sträckan Ropsten-Cityterminalen även dagtid måndag-fredag.
Vid fototillfället var tre boggivagnar ute på linjen, ingen ledvagn. Man kanske bara använder ledvagn på linjen i rusningstid.



En av Fredriksdals äldsta 12-meters-MAN, Keolis 744 på linje 164. Vid fototillfället trafikerades linje 164 endast av 12-meters-MAN från Fredriksdal. Tydligen har man tagit över trafiken på linje 164 från Gubbängen och Nyboda.



Keolis 7208 verkar ha flyttat från Frihamnen till Fredriksdal. Denna dag trafikerade den linje 144 i Stockholm söderort.





Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

Trevligt inlägg! Linje 164 har inte körts av Gubbängen på flera år, om än någonsin. Sedan Fredriksdal öpnnade är det där lejonparten av produktionen på 164 har sin hemmavist.

Robert Brink

Trevliga bilder från vardagen och som om 10 år säkert kan visas som historia. :)

Men har inte 7208 alltid varit i Fredriksdal? Åkte den som ny på 402:an, kanske bara varit tillfälligt borta?

//R

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 15 december 2018, 14:52:14 PM
Trevligt inlägg! Linje 164 har inte körts av Gubbängen på flera år, om än någonsin. Sedan Fredriksdal öpnnade är det där lejonparten av produktionen på 164 har sin hemmavist.

Tack så mycket!  :)
Och tack för uppgiften!

Citat från: Robert Brink skrivet 15 december 2018, 16:14:26 PM
Trevliga bilder från vardagen och som om 10 år säkert kan visas som historia. :)

Men har inte 7208 alltid varit i Fredriksdal? Åkte den som ny på 402:an, kanske bara varit tillfälligt borta?

//R



Tack så mycket!  :)
Jag tror att 7208 ursprungligen stationerades i Frihamnen, se bild på dåvarande linje 73 som bl a trafikerades av Frihamnen, se bild.
Det är mycket möjligt att 7208 flyttades till Fredriksdal när linje 73 ersattes av stomlinje 6.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Robert Brink

Du har säkert bättre koll på 7208 än vad jag har... ;) Och uppenbarligen var den i Frihamnen tidigare enligt bildbevis. :) Tyckte bara den luktade nytt fortfarande när jag åkte den första gången på linje 402.

//R

Kvarne

Karsten...! Åjo, Gubbängen har kört 164an. Har harvat där med 46-vagn för några år sedan!  ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Karsten

Citat från: Kvarne skrivet 16 december 2018, 14:03:59 PM
Karsten...! Åjo, Gubbängen har kört 164an. Har harvat där med 46-vagn för några år sedan!  ;D

Stackars dig!

Fredrik Gelin

Trevligt bildsvep som vanligt Micke!
7208 levererades ny till Frihamnen, men flyttade efter bara något halvår har jag för mig till Fredriksdal tillsammans med åtminstone 7209 och 7210 och ersattes av blå 40xx från Hornsberg för trafiken på linje 1 och 6.
Sedan i augusti rullar 4044-47 som röda ledbussar och kan företrädesvis ses på linje 72, 75 och 76, men rullar ibland även på Lidingölinjerna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Citat från: Robert Brink skrivet 16 december 2018, 12:45:00 PM
Du har säkert bättre koll på 7208 än vad jag har... ;) Och uppenbarligen var den i Frihamnen tidigare enligt bildbevis. :) Tyckte bara den luktade nytt fortfarande när jag åkte den första gången på linje 402.

//R

Ingen fara  ;)
Ser nu i ett senare inlägg att 7208 flyttades från Frihamnen till Fredriksdal när den fortfarande var ny, ca ett halvår efter nyleverans.

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 december 2018, 08:26:05 AM
Trevligt bildsvep som vanligt Micke!
7208 levererades ny till Frihamnen, men flyttade efter bara något halvår har jag för mig till Fredriksdal tillsammans med åtminstone 7209 och 7210 och ersattes av blå 40xx från Hornsberg för trafiken på linje 1 och 6.
Sedan i augusti rullar 4044-47 som röda ledbussar och kan företrädesvis ses på linje 72, 75 och 76, men rullar ibland även på Lidingölinjerna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Tack så mycket Fredrik!  :)

Och tack för uppgifterna! Ja, numera ser man ledbuss på linje 72 ganska frekvent.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 15 december 2018, 14:52:14 PM
Trevligt inlägg! Linje 164 har inte körts av Gubbängen på flera år, om än någonsin. Sedan Fredriksdal öpnnade är det där lejonparten av produktionen på 164 har sin hemmavist.

Tack så mycket!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Mycket trevligt bildsvep, fanns det mycket kvar av ICA-lagret nedanför där 164 vänder?
Hörde det sista revs igår eftermiddag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 19 december 2018, 17:35:39 PM
Mycket trevligt bildsvep, fanns det mycket kvar av ICA-lagret nedanför där 164 vänder?
Hörde det sista revs igår eftermiddag.

Roligt att du uppskattade bilderna!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.