"Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 15 december 2018, 14:19:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 16:22:36 PM
Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk "vänta-knappen" ska tas bort som jsg förstått det.

Dumheter, den var bra. Då kunde man be föraren trycka på den om man ville ta en bild när man fram till ändhållplatsen. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Citat från: Bussmicke skrivet 19 december 2018, 22:56:07 PM
Dumheter, den var bra. Då kunde man be föraren trycka på den om man ville ta en bild när man fram till ändhållplatsen. :)

Bara för att du tyckte det var bra så betyder inte det att det var dumheter att ta bort den.

Som jag skrev tidigare så har den knappen ställt till med problem för både trafikutövare och trafikförvaltningen.
Eftersom ingen annan teknisk lösning kunnat lösa detta utan andra följdkomplikationer så kom jag på denna lösning och responsen från trafikutövarna har hittills bara varit positivt.

Verksamheten i kollektivtrafiken kan inte byggas på vad som är bra för en bussfotograf ;-)

// Niclas

Robert Brink

För övrigt måste jag nog berömma inköpet av Buss-PC, n, ett system som nästan aldrig har krånglat för mig genom åren.
Nu är inte systemet direkt nytt längre, men håller ännu.
Verkar vara bra kvalité.

//R

Ersa

Jag minns kritik och klagomål från folk i början av PC-tiden omkring 2005, då bussarna skyltades om till 'Ej i trafik' väldigt tidigt, redan de anlänt till sin ändhållplats. Detta medförde att de som stod vid större terminaler och väntade på specifika bussar för att möta upp folk hade svårt att se varifrån bussarna kom. Kom det då in tio röda bussar vid samma tidpunkt blev det mycket förvirring och frågor. Men detta korrigerades ju rätt snart efteråt, så att linjenumret försvann bara några meter innan sista hållplatsen istället.

Nico

Citat från: Robert Brink skrivet 20 december 2018, 10:16:26 AM
För övrigt måste jag nog berömma inköpet av Buss-PC, n, ett system som nästan aldrig har krånglat för mig genom åren.
Nu är inte systemet direkt nytt längre, men håller ännu.
Verkar vara bra kvalité.

//R

Instämmer i att det varit ett väldigt stabilt system. Det mesta strulet har nog ofta varit mänskligt (typ fel i programvaror mm) och det har ändå inträffat relativt sällan. Nu kommer dock BussPC på sikt att fasas ut. E31/32 blir de första avtalsområdena där trafikentreprenörna ska använda egen hårdvara istället för BussPC.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: Nico skrivet 20 december 2018, 13:31:15 PM
Instämmer i att det varit ett väldigt stabilt system. Det mesta strulet har nog ofta varit mänskligt (typ fel i programvaror mm) och det har ändå inträffat relativt sällan. Nu kommer dock BussPC på sikt att fasas ut. E31/32 blir de första avtalsområdena där trafikentreprenörna ska använda egen hårdvara istället för BussPC.

Öööh, varför detta? - SL har väl alltid på sitt egna lilla udda vis velat haft nån sorts konformitet? Om alla entrepenörer får köra egen hårdvara så lär vi ju aldrig få se nån enhetlig skyltning i trafiken längre...

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 20 december 2018, 13:36:29 PM
Öööh, varför detta? - SL har väl alltid på sitt egna lilla udda vis velat haft nån sorts konformitet? Om alla entrepenörer får köra egen hårdvara så lär vi ju aldrig få se nån enhetlig skyltning i trafiken längre...

Alla tekniska system har en livslängd på något vis och BussPC:n börjar närma sig slutet på sin. En grundförutsättning vid detta teknikskifte är samtidigt att konformiteten inte komprometteras. 

Här kommer då mjukvaran (som är det vitala till skillnad från hårdvaran) fortfarande att vara något som Trafikförvaltningen (TF) har rådighet över. Skyltning mm. kommer alltså även framöver, och oavsett trafikentreprenör, att vara homogen.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman