"Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 15 december 2018, 14:19:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Allt är ju relativt. Att åka fram 10 minuter före utsatt tid fungerar ju huvudsakligen på hållplatser där inga andra linjer angör under mellantiden.

Sedan gäller det att bussen som körs fram har bra batterier och klarar av att ha belysning, fläktar mm. igång med avstängd motor... för tomgångskörning i max en minut respekteras väl...?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

#16
Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 23:22:42 PM
Allt är ju relativt. Att åka fram 10 minuter före utsatt tid fungerar ju huvudsakligen på hållplatser där inga andra linjer angör under mellantiden.

Sedan gäller det att bussen som körs fram har bra batterier och klarar av att ha belysning, fläktar mm. igång med avstängd motor... för tomgångskörning i max en minut respekteras väl...?!

Intressant att du antyder att jag står på tomgång i 10 min, bara för att jag lastar tidigt?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 15 december 2018, 23:11:05 PM
Håller med om 10 minuter för de mer lantliga linjerna. Under 10-minuterstrafiken på 639 från Tekniska på eftermiddagarna var det under kraftiga regn eller rejält vinterväder väldigt bra att skyltad och med rätt inställd accessmaskin kunna åka fram och börja lasta, så fort föregående buss rullat iväg. Det höjde nog kundnöjdheten en bit.

Ja, det är väldigt uppskattat!

Karsten

Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 23:22:42 PM
Allt är ju relativt. Att åka fram 10 minuter före utsatt tid fungerar ju huvudsakligen på hållplatser där inga andra linjer angör under mellantiden.

Sedan gäller det att bussen som körs fram har bra batterier och klarar av att ha belysning, fläktar mm. igång med avstängd motor... för tomgångskörning i max en minut respekteras väl...?!

Alltså  det där känns som ett 90-talsproblem som inte är särskilt relevant längre. Jag har kört buss i 15 år och har i alla de åren kört fram lång tid före avgång, haft läslampor och allt igång och det har aldrig varit problem att få igång bussen.

Robert Brink

Citat från: Karsten skrivet 16 december 2018, 07:33:09 AM
Alltså  det där känns som ett 90-talsproblem som inte är särskilt relevant längre. Jag har kört buss i 15 år och har i alla de åren kört fram lång tid före avgång, haft läslampor och allt igång och det har aldrig varit problem att få igång bussen.

Jag har sedan jag började 1991 bara haft en buss som inte startat på grund av batteriet förutom vid ramp, och det var en Volvo/Säffle B10 H3 vid Helenelunds station en varm dag när jag glömde takfläktarna på. Men den vagnen hade dåligt batteri redan från början.

//R

Ersa

Tomgångskörning eller kundnöjdhet? Detta är inte en helt enkel fråga, där alla kan göra likadant, beroende på vart i landet man kör, vilken typ av linjetrafik, samt hur många andra faktorer ser ut. Till och med hybridfordon drar ju igång sin motor efter ett tag som stillastående, då det märker att batterierna börjar dräneras.
Vid extrem värme och kyla kan jag erkänna att jag inte varit så petnoga med enminutersregeln alla gånger, då jag faktiskt vill göra ett bra jobb och få nöjda resenärer. Om det dessutom saknas riktiga terminaler med vänthallar för resenärerna, utan ett öde torg i DDR-stil, med en enda busskur är startplatsen där 45-60 resenärer kliver på, så blir det ännu svårare att hålla sig till lagkraven punkt och pricka. Speciellt om bussen stått uppställd på längre rast alldeles intill i några timmar, och där blivit rejält nerkyld eller uppvärmd innan uppstart och avgång.

Robert Brink

Citat från: Ersa skrivet 16 december 2018, 12:29:09 PM
Tomgångskörning eller kundnöjdhet? Detta är inte en helt enkel fråga, där alla kan göra likadant, beroende på vart i landet man kör, vilken typ av linjetrafik, samt hur många andra faktorer ser ut. Till och med hybridfordon drar ju igång sin motor efter ett tag som stillastående, då det märker att batterierna börjar dräneras.
Vid extrem värme och kyla kan jag erkänna att jag inte varit så petnoga med enminutersregeln alla gånger, då jag faktiskt vill göra ett bra jobb och få nöjda resenärer. Om det dessutom saknas riktiga terminaler med vänthallar för resenärerna, utan ett öde torg i DDR-stil, med en enda busskur är startplatsen där 45-60 resenärer kliver på, så blir det ännu svårare att hålla sig till lagkraven punkt och pricka. Speciellt om bussen stått uppställd på längre rast alldeles intill i några timmar, och där blivit rejält nerkyld eller uppvärmd innan uppstart och avgång.

Tror nog alla fuskar lite med regeln beroende på plats och väder. Tomgångskörning är inte bara miljö, utan även buller. Stod man vid Karlbergs Station förut, så höll man på regeln, ville man värma bussen fick man åka något varv kring kvarteret...
Sen tex en Biogasbuss, hur mycket släpper den ut på tomgång jämfört med all bensin och dieseltrafik som passerar bredvid terminalen?
Blir även en arbetsmiljöfråga, då bussarna fortfarande inte har någon vidare rastvärme och snabbt kyls ut.

//R

Ulf Berlin

"På SL tiden"stod det väl att man skulle köra fram 3-4 min innan avgångstid,men numera är det väl reglerat i specen vid varje avgång
vad"som gäller"?/Ulf

Nico

Citat från: buskörare skrivet 16 december 2018, 05:54:43 AM
Intressant att du antyder att jag står på tomgång i 10 min, bara för att jag lastar tidigt?

Mitt inlägg var ett allmänt hållet konstaterande. Detta då utifrån hur vanligt det varit att man som trafikledare under åren fått byta ut bussar pga. dött batteri (vanligare än vad somliga tror) samt hur ofta (mycket ofta) det faktiskt kommer in synpunkter från allmänheten om bussar på tomgång. Lastning 10 minuter före utsatt tid blir då en intressant principfråga.

Jag antyder å andra sidan ingenting om någon personligen, vilket även framgår av inlägget om du läser det ordentligt. Allting kretsar för övrigt inte alls kring dig i de trådar där du deltar. Du behöver därför inte heller ta allt som skrivs personligt eller läsa in sådant som inte finns.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Intressant nog tycks fortfarande det yrre utropet ropa ut bussen 10min före avgång, trots att de yttre skyltarna skyltar om först 4min före avgång.

roggek

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 december 2018, 13:42:17 PM
"På SL tiden"stod det väl att man skulle köra fram 3-4 min innan avgångstid,men numera är det väl reglerat i specen vid varje avgång
vad"som gäller"?/Ulf

Som resenär på 807:an från Gullmarsplan, så kan jag tala om att i nio fall av 10, så brukar bussen snurra runt från uppställningsrampen till avgångshållplatsen när hållplatsdisplayen vid hpl T visar "807 Brandbergen Nu".

I praktiken är framkörningstiden lika ned noll...Kaffet i rastlokaen är vikitgare...

Möjligen mitt på dagen kan man få se en framkörd 807 vid hållplatsen några minuter före avgång.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 16 december 2018, 13:51:51 PM
Mitt inlägg var ett allmänt hållet konstaterande. Detta då utifrån hur vanligt det varit att man som trafikledare under åren fått byta ut bussar pga. dött batteri (vanligare än vad somliga tror) samt hur ofta (mycket ofta) det faktiskt kommer in synpunkter från allmänheten om bussar på tomgång. Lastning 10 minuter före utsatt tid blir då en intressant principfråga.

Jag antyder å andra sidan ingenting om någon personligen, vilket även framgår av inlägget om du läser det ordentligt. Allting kretsar för övrigt inte alls kring dig i de trådar där du deltar. Du behöver därför inte heller ta allt som skrivs personligt eller läsa in sådant som inte finns.

Jag är den enda som innan ditt svar skrivit att jag åker fram 10 min innan, så ja, jag tror förstås att du menar mig. Och ja, väljer man att använda både utropstecken och frågetecken så kan det lätt tolkas som att det är nått man vill poängtera extra. Och inte bara som en enkel fråga. Så är jag lärd.

Men som svar på din "allmänna fråga", nej, det är hos oss inte vanligt att få batteritorsk på det. Och i våra bussar stängs nästan alla fläktar av när bussen stängs av.

Nico

Nja, även Ersa skrev något liknande om tidiga framkörningar innan jag postade mitt inlägg, så du var inte den enda. Sedan svarar många av er sedan mera utifrån era enskilda erfarenheter vilket är fullt förståeligt. Inte heller jag har som förare råkat ut för batteritorsk speciellt ofta. Sannolikt för att de flesta av oss som deltar här på Snacket är tillräckligt proffsiga för att hålla koll på dylikt.

Tyvärr gäller dock detta inte alla förare varför min betraktelse är övergripande och sedd ur andra perspektiv. Både då som inre och yttre trafikledare (fanns ju en orsak till att YTL-bilarna tidigare ofta medförde en batteri-booster) och i andra funktioner. Hur du sedan vill tolka det jag skriver är ju upp till dig... men återigen... allt som skrivs i trådar som du deltar i kretsar inte kring dig. Du behöver som sagt därför inte ta allt personligen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 december 2018, 13:42:17 PM
"På SL tiden"stod det väl att man skulle köra fram 3-4 min innan avgångstid,men numera är det väl reglerat i specen vid varje avgång
vad"som gäller"?/Ulf

Det finns ingen allmän regel kring detta utan regleras utifrån specifik plats och avtal.

Därför kan det även vara en differens mellan operatörerna på samma plats, ett exempel är en terminal i Stockholm som trafikeras av flera operatörer där de olika operatörerna har helt olika framkörningstider vilket måste tas hänsyn till när man samtrafikerar hållplatslägena.

Men för att vara generell så är det mest vanligt med framkörningstider på 1-3 minuter vid terminaler.

// Niclas

Nico

Ytterligare en annan aspekt i detta med att skapa egna regler, tex att rulla fram tidigare, är att det även skapar otydlighet mot resenärna. Samtidigt så sätter detta press på förare som av olika orsaker försöker att följa reglerna. Att rulla fram för tidigt kan även innebära (då de tekniska systemen inte är idiotsäkra) att turen kan komma att ses som att den även avgått för tidigt. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman