"Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 15 december 2018, 14:19:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Nobina 3145 ankom Gullmarsplan som linje 807, men skyltades inte automatiskt om till "Ej i trafik" efter det att bussen inte längre var i linjetrafik. Förmodligen hänger inte automatiken med om föraren manuellt skyltar "Fullsatt".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

I all fall förut kunde chauffören välja om bussen skulle skylta om automatiskt när den kom fram till slutstationen, eller vänta tills chauffören valde att den skulle skylta om.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael T Nilsson

Citat från: Carl Eric skrivet 15 december 2018, 16:18:41 PM
I all fall förut kunde chauffören välja om bussen skulle skylta om automatiskt när den kom fram till slutstationen, eller vänta tills chauffören valde att den skulle skylta om.

Ok, tack för informationen. Strax innan avgång som linje 807 tillbaka mot Brandbergen skyltades bussen "Ej i trafik".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Citat från: Carl Eric skrivet 15 december 2018, 16:18:41 PM
I all fall förut kunde chauffören välja om bussen skulle skylta om automatiskt när den kom fram till slutstationen, eller vänta tills chauffören valde att den skulle skylta om.

Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk "vänta-knappen" ska tas bort som jsg förstått det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 16:22:36 PM
Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk "vänta-knappen" ska tas bort som jsg förstått det.

Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 16:22:36 PM
Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk "vänta-knappen" ska tas bort som jsg förstått det.

Ja, det stämmer.
Man inför en knapp för att skylta upp för de som vill göra det innan den automatiska uppskyltningen sker, just nu säkerställer man bara att biljettmaskinen kan ta emot viseringar i samband med detta.

// Niclas

buskörare

Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 16:22:36 PM
Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk "vänta-knappen" ska tas bort som jsg förstått det.

Man har förkortat tiden innan den skyltar upp (från 10 min till 4 till 6), men vänta-knappen finns kvar. Än så länge.

buskörare

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 15 december 2018, 18:05:27 PM
Ja, det stämmer.
Man inför en knapp för att skylta upp för de som vill göra det innan den automatiska uppskyltningen sker, just nu säkerställer man bara att biljettmaskinen kan ta emot viseringar i samband med detta.

// Niclas

Åh, det låter ju faktiskt riktigt bra! Jag kör ofta fram och lastar 10 min innan avgång, haft en himla massa frågor sen de ändrade tiden  ;D

Robert Brink

4 min var alldeles för kort, 6 min är ganska lagom tycker jag.

//R

buskörare


Niclas Wennerlid

Man kan ju konstatera att den tid förarna vill ha för automatisk uppskyltning varierar kraftigt från område till område.
Många av de förare som körde i ytterområdena ville ha bussen uppskyltad tidigt, ca 10 min innan avgång medan många förare i innerstaden och i närförort önskade kort tid till uppskyltning.
Det är svårt att göra alla nöjda men förhoppningsvis kommer 6 min för automatisk skyltning med möjlighet att skylta upp tidigare för de som vill det att vara en vinnande kompromiss.

// Niclas

homer

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 15 december 2018, 22:20:35 PM
Man kan ju konstatera att den tid förarna vill ha för automatisk uppskyltning varierar kraftigt från område till område.
Många av de förare som körde i ytterområdena ville ha bussen uppskyltad tidigt, ca 10 min innan avgång medan många förare i innerstaden och i närförort önskade kort tid till uppskyltning.
Det är svårt att göra alla nöjda men förhoppningsvis kommer 6 min för automatisk skyltning med möjlighet att skylta upp tidigare för de som vill det att vara en vinnande kompromiss.

// Niclas

borde de då inte i kompromissens namn kunna gå att välja "vänta" också?

Niclas Wennerlid

Citat från: homer skrivet 15 december 2018, 22:26:59 PM
borde de då inte i kompromissens namn kunna gå att välja "vänta" också?

Nej, den knappen har tyvärr ställt till det lite för både operatörerna och Trafikförvaltningen.
Av olika systemtekniska skäl som blir för omständligt att dra här så har systemet fått problem att tolka avgången rätt.

Men vi förstår att behovet finns att ha en lösning på hur och när man vill kunna lasta med olika intervall.
Därför blir nog denna lösning den bästa för samtliga.

// Niclas

Robert Brink

Ett problem i innerstan är att tidsregleringen ofta sker nära avg hpl, ett exempel är Gullmarsplan och linje 4.
Det gör att om bussen skyltas för tidigt så går Resenärerna fram till dörren och vill gå på.

//R

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 15 december 2018, 19:27:51 PM
Åh, det låter ju faktiskt riktigt bra! Jag kör ofta fram och lastar 10 min innan avgång, haft en himla massa frågor sen de ändrade tiden  ;D

Håller med om 10 minuter för de mer lantliga linjerna. Under 10-minuterstrafiken på 639 från Tekniska på eftermiddagarna var det under kraftiga regn eller rejält vinterväder väldigt bra att skyltad och med rätt inställd accessmaskin kunna åka fram och börja lasta, så fort föregående buss rullat iväg. Det höjde nog kundnöjdheten en bit.