Författare Ämne: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018  (läst 2639 gånger)

Utloggad Mikael T Nilsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 5197
"Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
« skrivet: 15 december 2018, 14:19:48 PM »

Nobina 3145 ankom Gullmarsplan som linje 807, men skyltades inte automatiskt om till "Ej i trafik" efter det att bussen inte längre var i linjetrafik. Förmodligen hänger inte automatiken med om föraren manuellt skyltar "Fullsatt".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad Carl Eric

• Medlem
  • Antal inlägg: 2696
  • Jag och Barks Buss BUS2GO
    • Kolla in Barks Buss hemsida!
SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
« Svar #1 skrivet: 15 december 2018, 16:18:41 PM »
I all fall förut kunde chauffören välja om bussen skulle skylta om automatiskt när den kom fram till slutstationen, eller vänta tills chauffören valde att den skulle skylta om.
23-årig tidtabellsnörd som bor i Uppsala, pluggar för att bli präst och ibland kör buss åt Barks Buss!

• Medlem
« Svar #2 skrivet: 15 december 2018, 16:21:04 PM »
I all fall förut kunde chauffören välja om bussen skulle skylta om automatiskt när den kom fram till slutstationen, eller vänta tills chauffören valde att den skulle skylta om.

Ok, tack för informationen. Strax innan avgång som linje 807 tillbaka mot Brandbergen skyltades bussen "Ej i trafik".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad Nico

• Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 4876
« Svar #3 skrivet: 15 december 2018, 16:22:36 PM »

Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk ”vänta-knappen” ska tas bort som jsg förstått det.

• Medlem
« Svar #4 skrivet: 15 december 2018, 16:25:39 PM »
Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk ”vänta-knappen” ska tas bort som jsg förstått det.

Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Inloggad Niclas Wennerlid

• Medlem
  • Antal inlägg: 887
« Svar #5 skrivet: 15 december 2018, 18:05:27 PM »

Ja, det stämmer.
Man inför en knapp för att skylta upp för de som vill göra det innan den automatiska uppskyltningen sker, just nu säkerställer man bara att biljettmaskinen kan ta emot viseringar i samband med detta.

// Niclas

Utloggad buskörare

• Medlem
  • Antal inlägg: 2851
« Svar #6 skrivet: 15 december 2018, 19:26:34 PM »

Man har förkortat tiden innan den skyltar upp (från 10 min till 4 till 6), men vänta-knappen finns kvar. Än så länge.

Utloggad buskörare

• Medlem
« Svar #7 skrivet: 15 december 2018, 19:27:51 PM »
Ja, det stämmer.
Man inför en knapp för att skylta upp för de som vill göra det innan den automatiska uppskyltningen sker, just nu säkerställer man bara att biljettmaskinen kan ta emot viseringar i samband med detta.

// Niclas

Åh, det låter ju faktiskt riktigt bra! Jag kör ofta fram och lastar 10 min innan avgång, haft en himla massa frågor sen de ändrade tiden  ;D

Utloggad Robert Brink

• Medlem
  • Antal inlägg: 759
« Svar #8 skrivet: 15 december 2018, 20:10:45 PM »
4 min var alldeles för kort, 6 min är ganska lagom tycker jag.

//R

Utloggad buskörare

• Medlem
« Svar #9 skrivet: 15 december 2018, 21:31:34 PM »
4 min var alldeles för kort, 6 min är ganska lagom tycker jag.

//R

Håller med.

• Medlem
« Svar #10 skrivet: 15 december 2018, 22:20:35 PM »
Man kan ju konstatera att den tid förarna vill ha för automatisk uppskyltning varierar kraftigt från område till område.
Många av de förare som körde i ytterområdena ville ha bussen uppskyltad tidigt, ca 10 min innan avgång medan många förare i innerstaden och i närförort önskade kort tid till uppskyltning.
Det är svårt att göra alla nöjda men förhoppningsvis kommer 6 min för automatisk skyltning med möjlighet att skylta upp tidigare för de som vill det att vara en vinnande kompromiss.

// Niclas

Utloggad homer

• Medlem
  • Antal inlägg: 2624
« Svar #11 skrivet: 15 december 2018, 22:26:59 PM »
Man kan ju konstatera att den tid förarna vill ha för automatisk uppskyltning varierar kraftigt från område till område.
Många av de förare som körde i ytterområdena ville ha bussen uppskyltad tidigt, ca 10 min innan avgång medan många förare i innerstaden och i närförort önskade kort tid till uppskyltning.
Det är svårt att göra alla nöjda men förhoppningsvis kommer 6 min för automatisk skyltning med möjlighet att skylta upp tidigare för de som vill det att vara en vinnande kompromiss.

// Niclas

borde de då inte i kompromissens namn kunna gå att välja "vänta" också?

• Medlem
« Svar #12 skrivet: 15 december 2018, 22:52:13 PM »
borde de då inte i kompromissens namn kunna gå att välja "vänta" också?

Nej, den knappen har tyvärr ställt till det lite för både operatörerna och Trafikförvaltningen.
Av olika systemtekniska skäl som blir för omständligt att dra här så har systemet fått problem att tolka avgången rätt.

Men vi förstår att behovet finns att ha en lösning på hur och när man vill kunna lasta med olika intervall.
Därför blir nog denna lösning den bästa för samtliga.

// Niclas

Utloggad Robert Brink

• Medlem
  • Antal inlägg: 759
« Svar #13 skrivet: 15 december 2018, 23:07:31 PM »
Ett problem i innerstan är att tidsregleringen ofta sker nära avg hpl, ett exempel är Gullmarsplan och linje 4.
Det gör att om bussen skyltas för tidigt så går Resenärerna fram till dörren och vill gå på.

//R

Utloggad Ersa

• スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 4472
« Svar #14 skrivet: 15 december 2018, 23:11:05 PM »
Åh, det låter ju faktiskt riktigt bra! Jag kör ofta fram och lastar 10 min innan avgång, haft en himla massa frågor sen de ändrade tiden  ;D

Håller med om 10 minuter för de mer lantliga linjerna. Under 10-minuterstrafiken på 639 från Tekniska på eftermiddagarna var det under kraftiga regn eller rejält vinterväder väldigt bra att skyltad och med rätt inställd accessmaskin kunna åka fram och börja lasta, så fort föregående buss rullat iväg. Det höjde nog kundnöjdheten en bit.