Keolis har vunnit nått slags tillgänlighetspris

Startat av homer, 13 december 2018, 22:05:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: igel skrivet 18 december 2018, 21:33:34 PM
Då får jag ta tillbaka det, trodde att de hade samma koppling som i Arrivas, dvs att omställaren först aktiveras när dörrarana är i stängt läge.

Det går ju visst att öppna ett extra dörrblad med det andra öppet på Arrivas bussar? Åtminstone 6924.

igel

Citat från: buskörare skrivet 19 december 2018, 06:50:28 AM
Det går ju visst att öppna ett extra dörrblad med det andra öppet på Arrivas bussar? Åtminstone 6924.
just 6924 är ju lite speciell, eftersom det går att välja att bara öppna det bakre dörrbladet. (omställaren har tre lägen)

buskörare

Citat från: igel skrivet 19 december 2018, 07:01:05 AM
just 6924 är ju lite speciell, eftersom det går att välja att bara öppna det bakre dörrbladet. (omställaren har tre lägen)

Det är möjligt,  men låter ju underligt att man specar just det så olika.

F.Å

Citat från: buskörare skrivet 19 december 2018, 06:50:28 AM
Det går ju visst att öppna ett extra dörrblad med det andra öppet på Arrivas bussar? Åtminstone 6924.

Om det är av intresse så funkar det likadant på alla Råstas MAN. Led och boggi.

buskörare

Citat från: F.Å skrivet 19 december 2018, 15:03:44 PM
Om det är av intresse så funkar det likadant på alla Råstas MAN. Led och boggi.

Att det inte går att öppna ett dörrblad till?

F.Å

Citat från: buskörare skrivet 19 december 2018, 17:23:14 PM
Att det inte går att öppna ett dörrblad till?

Nä, det var otydligt syftat av mig. Jag menade precis som du beskrivit 6924. Trelägesbrytare.

buskörare

Citat från: F.Å skrivet 19 december 2018, 17:59:34 PM
Nä, det var otydligt syftat av mig. Jag menade precis som du beskrivit 6924. Trelägesbrytare.

Aha. Intressant. Vi fick ju bara en sån.

igel

Vilken lösning eller lösningar har Keolis på sina bussar?

Fredrik Gelin

Citat från: igel skrivet 20 december 2018, 18:35:50 PM
Vilken lösning eller lösningar har Keolis på sina bussar?
Se inlägg 15 i tråden...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


igel

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 december 2018, 21:17:39 PM
Se inlägg 15 i tråden...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Keolis har väl MAN bussar utanför City också, Nacka-Värmdö har de också samma lösning som City. Var kanske lite otydlig.

buskörare

Även på Arriva 6921 går att öppna ett blad till när det förata står öppet.

MM

Självklart så går det att ställa vippströmbrytaren så att man kontrollerar vilken av framdörrarna som ska kunna öppnas. Jag öppnar personligen endast den ena framdörren om ingen uttryckligen ber om mig om att öppna bägge två eller att jag ser att någon har t.ex. en bred väska med sig.

Orsaken är simpel - det är kallt ute vid denna tiden på året. Och på sommaren är det tvärtom, jag vill inte släppa ut mer kalluft än vad jag måste. Vintertid så är det så simpelt att det är en arbetsmiljöfråga då jag öppnar/stänger framdörren upp till 350-400 gånger på ett arbetspass. Korsdraget gör så att jag helt enkelt fryser. Dessutom så har jag en helt annan överblick över påstigande resenärer när den ena dörren är öppen till skillnad från bägge två.

buskörare

#27
Citat från: MM skrivet 03 januari 2019, 16:49:43 PM
Självklart så går det att ställa vippströmbrytaren så att man kontrollerar vilken av framdörrarna som ska kunna öppnas. Jag öppnar personligen endast den ena framdörren om ingen uttryckligen ber om mig om att öppna bägge två eller att jag ser att någon har t.ex. en bred väska med sig.

Orsaken är simpel - det är kallt ute vid denna tiden på året. Och på sommaren är det tvärtom, jag vill inte släppa ut mer kalluft än vad jag måste. Vintertid så är det så simpelt att det är en arbetsmiljöfråga då jag öppnar/stänger framdörren upp till 350-400 gånger på ett arbetspass. Korsdraget gör så att jag helt enkelt fryser. Dessutom så har jag en helt annan överblick över påstigande resenärer när den ena dörren är öppen till skillnad från bägge två.

Inte självklart att man kan öppna bara främre ELLER bara bakre bladet. Jag öppnar alltid båda av enkelhetsskäl, men bra att man kan föra olika. Vi har nästan varje tur med dramatenvagnar, så enklast med båda bladen öppna.

Buss-busen

Öppnar alltid båda. Och vid avlösning i innerstaden i Stockholm öppnar jag båda direkt. Så kan man hänga upp jackan och ställa in ratten samtidigt som folk stiger på.