Huvudmeny

L405 (SL)

Startat av bjorn.lovdahl, 13 december 2018, 15:10:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn.lovdahl

I måndags 10/12 började Keolis i Hornsberg köra nya linje 405 åt SL.
Linjen trafikerar Ektorps centrum i Nacka till Moa Martinssons Torg på Kungsholmen via bla Sickla.
Linjen har inga uppehåll mellan Londonviadukten och Västerbroplan, alltså inget uppehåll vid Slussen.
Turtätheten är var 20e minut i mellantrafiktid och var 10e minut i högtrafik, såvitt jag kan se ingen trafikering i lågtrafik.


Vid linjens ändstation Ektorps centrum i Nacka


Lindhagensgatan i närheten av andra ändstationen Moa Martinssons Torg

Nico

Jo, den är ett försök för att se om man kan avlasta Slussen något. Körs av Hornsberg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Tack för mycket fina och dokumenterande bilder!
Tydligen ör det endast 12-metersbussar som får trafikera denna linje så detta är väl den enda vagntypen som trafikerar linjen. För visst har inte Hornsberg andra vagntyper än denna just nu i 12-metersklassen?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Hornsberg har mycket riktigt bara hybrider som normalbussar.
Jag bidrar med en bild från Västerbroplan igår eftermiddag.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


bjorn.lovdahl

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 december 2018, 21:08:47 PM
Hornsberg har mycket riktigt bara hybrider som normalbussar.
Jag bidrar med en bild från Västerbroplan igår eftermiddag.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Samma individ tom :)

Bussmicke

Trevligt och kul att se bilder från dig igen. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Daniel Lindblom


Hasse L

Hittade en ny fotovinkel - hade väl hoppats på en fyra samtidigt uppe på bron, men det blev bara en cyklist....


EHZ 143

virtual1

Borde man inte skylta denna 'via Londonviadukten' eller 'via Västerbroplan' eller liknande i södergående riktning för att locka även 'lokala' pendlare? För de flesta som bor på Kungsholmen just nu så är nog Ektorps centrum fruktansvärt anonymt... - risken är att linjen inte får så många resenärer och läggs ned relativt snabbt annars.

Robert Brink

Citat från: virtual1 skrivet 19 december 2018, 09:58:49 AM
Borde man inte skylta denna 'via Londonviadukten' eller 'via Västerbroplan' eller liknande i södergående riktning för att locka även 'lokala' pendlare? För de flesta som bor på Kungsholmen just nu så är nog Ektorps centrum fruktansvärt anonymt... - risken är att linjen inte får så många resenärer och läggs ned relativt snabbt annars.

Kan nog vara en bra idé. Tyvärr är inte skyltning SL:s starkaste gren, vet inte hur mycket operatören får bestämma skyltningen?
Finns ju fler linjer som har konstig skyltning. I Nacka/Värmdö har vi några, tex linje 474 som naturligtvis borde ha "via Gustavsberg" som skyltning. Hur många vet vart Mölnvik/Hemmesta är? Eller 471 till Västra Orminge, borde kanske stå "via Nacka Forum på den.

Tycker man litar lite mycket på att folk ska ha full koll på allt genom Appen, men när man väl står där och lastar vid Slussen, så får man massor med frågor om bussarna och deras destinationer.

//R

Ulf Berlin

#10
Hmm,det går ju åt minst 7-8 bussar för denna linje och har 48xx vagnarnas trafik minskat i innerstaden så mycket att dessa kan merutnyttjas här?/Ulf

buskörare

Tror jag läst här på forumet att SL generellt inte vill ha "via" i sina skyltningar. Inte 2-radigt heller, om inte destinationen kräver 2 rader. Som Danderyds sjukhus.

Leyland

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 december 2018, 19:17:34 PM
Hmm,det går ju åt minst 7-8 bussar för denna linje och har 48xx vagnarnas trafik minskat i innerstaden så mycket att dessa kan merutnyttjas här?/Ulf

9 dimensionerande vagnar går det åt för linje 405 - sedan kanske det kan mixas med annan/andra linjer så det i helheten går åt färre.

Kaj

Citat från: Robert Brink skrivet 19 december 2018, 10:55:40 AM
Kan nog vara en bra idé. Tyvärr är inte skyltning SL:s starkaste gren, vet inte hur mycket operatören får bestämma skyltningen?
Finns ju fler linjer som har konstig skyltning. I Nacka/Värmdö har vi några, tex linje 474 som naturligtvis borde ha "via Gustavsberg" som skyltning. Hur många vet vart Mölnvik/Hemmesta är? Eller 471 till Västra Orminge, borde kanske stå "via Nacka Forum på den.

Tycker man litar lite mycket på att folk ska ha full koll på allt genom Appen, men när man väl står där och lastar vid Slussen, så får man massor med frågor om bussarna och deras destinationer.

//R

Det vore väl bra med en hållplats vid färjeläget på Söder Mälarstrand och ett par månaders förlängning av färjetrafiken för att se om kombinationen 405 och Riddarfjärdfärjorna lockar Nacka/Värmdöresenärer som ska till södra eller sydöstra Kungsholmen
Kaj
Kaj

Robert Brink

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 december 2018, 19:17:34 PM
Hmm,det går ju åt minst 7-8 bussar för denna linje och har 48xx vagnarnas trafik minskat i innerstaden så mycket att dessa kan merutnyttjas här?/Ulf

Söderhallen, förlåååt, Fredriksdal har väl tagit tillbaka linje 69 från Hornsberg. Det lär väl frigöra en del vagnar för Hornsberg.

//R