Allt färre busshållplatser i Gamla stan (Stockholm)

Startat av 846, 12 december 2018, 11:37:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

846

För något år sedan drogs hållplatsen Räntmästartrappan in i Gamla stan (linjerna 2, 55, 57, 76 samt nattrafik). Jag kontaktade SL och frågade varför och svaret blev att hållplatsen kunde inte ligga kvar p.g.a. arbetet med nya Slussen. När jag frågade varför man helt enkelt inte kunde flytta hållplatserna ca 150 meter norrut (var det tidigare varit tillfälliga hållplatser för Räntmästartrappan vid andra gatuarbeten) blev svaret "Vi vill gärna ha kvar Räntmästartrappan då det är en viktig omstigning mellan buss och färja men det går inte" och så hänvisade man till Projekt Slussen (dvs. i praktiken Stockholms kommun). Kommunen slog dock ifrån sig och sa att de endast sagt att hållplatserna inte kan ligga kvar var de låg, någon ny placering norrut på Skeppsbron har man varken sagt bu eller bä till. Och när jag frågade SL igen så sa man just ingenting och Räntmästartrappan har inte återkommit som hållplats.

Efter att Räntmästartrappan drogs in blev det en körsträcka på ca 1 km utan någon hållplats alls (dvs. sträckan mellan Slottsbacken och Slussen), vilket får sägas vara dåligt på en så pass central sträcka. Nu har hållplatsen Slottsbacken i norrgående riktning i praktiken dragits in också - visst den har "flyttats", i minst ett halvår. men den har flyttats så långt bort att det snarare är fråga om en ny hållplats. Den ligger ett par hundra meter norrut, och inte ens på Skeppsbron utan på Slottskajen. Den hållplatslösa körsträckan har nu blivit klart över 1 km på en så pass central sträcka vilket är riktigt dåligt.

Att hållplatser dras in eller flyttas på p.g.a. gatuarbeten och annat är inget konstigt men jag får känslan av att SL inte riktigt bryr sig här - det finns tekniska möjligheter (bevisligen, då det skett förut) att anlägga en tillfällig hållplasts på Skeppsbron mellan Slottsbacken och Skeppsbron eller att ha en ny permanent placering av f.d. hållplatsen Räntmästartrappan men SL verkar ju inte alls bry sig. Vad tror ni - är det SL eller kommunen som är boven här egentligen?

846

Jag måste revidera mitt inlägg lite. Jag såg på lunchen nu att bussarna i norrgående riktning från Slussen nu kör via Mälartorget till Slottskajen ("den flyttade hållplatsen Slottsbacken") vilket tyder på att det inte går att köra via Skeppsbron i norrgående riktning från Slussen, vilket förklarar placeringen av busshållplatsen på Slottskajen. Det är ju dock tillfälligt i sex månader och förklarar inte varför Räntmästartrappan dragits in permanent.

Nico

Det är inte Trafikförvaltningen/TF (aka SL) som anlägger hållplatser utan berörd väghållare. Om möjligt dock i samråd. TF har sedan velat få tillbaka vissa hållplatslägen, men beroende på etapp i Slussenprojektet (och andra projekt i närområdet) är det inte helt lätt.

TF har inte heller rådighet att bara slänga upp tillfälliga stolpar utan det är upp till Stockholms stad om så kan göras... vilket har varit svårt. Det är ganska många parametrar att ta hänsyn till om man ens hittar plats. Kan man stanna säkert på gatan, stör man gående eller cyklister, kommer man i vägen för annan trafik (tex lastplatser) osv. Man måste även se samlat på trafiksäkerhet överlag vad gäller tex övergångsställen, väntytor liksom trygghetsaspekter i form av belysning mm. Det måste även fungera ur tillgänglighetshänseende, dvs kan man få av/på en rullstol etc.

Det är alltså inte helt enkelt att få till det. Det är dock inte så att TF inte försökt. Räntmästartrappan kommer att återuppstå på sikt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman