Transdev köper VDL till Stockholm

Startat av Knallhatt, 10 december 2018, 20:22:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 11 december 2018, 22:53:42 PM
= 26 Citywide LEA ledbussar beställda - så några blir det iaf.

Låter ju som det knappt kommer vara kvar nåt gammalt övertaget då, eller?

Bussmicke

Som jag fattat det var det bara Ledbussar beställda till Umeå och inte SL-land.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 12 december 2018, 10:46:11 AM
Som jag fattat det var det bara Ledbussar beställda till Umeå och inte SL-land.

Nja, det var väl bara VDL-ledbussar till Umeå, inte ledbussar överlag, här är det ju Scania till Stockholm som vi pratar om...

Knallhatt

Citat från: virtual1 skrivet 12 december 2018, 13:07:17 PM
Nja, det var väl bara VDL-ledbussar till Umeå, inte ledbussar överlag, här är det ju Scania till Stockholm som vi pratar om...


Det är inte köpt VDL ledbuss till Stockholm. Den här beställningen avser VDL normalbuss till Stockholm (E31).
Sedan tidigare är det upphandlat VDL elektriska ledbussar till Umeå. Dessa är upphandlade av trafikhuvudmannen men skall köras av Transdev.

virtual1

Citat från: Knallhatt skrivet 12 december 2018, 14:46:24 PM

Det är inte köpt VDL ledbuss till Stockholm. Den här beställningen avser VDL normalbuss till Stockholm (E31).
Sedan tidigare är det upphandlat VDL elektriska ledbussar till Umeå. Dessa är upphandlade av trafikhuvudmannen men skall köras av Transdev.

Ja, exakt det jag skrev ;-) - _inte_ VDL-ledbussar till Stockholm, utan Scania.

Måns Johannesson

Får man tro Transdev själva skall det även komma några elbussar samt att det skall finnas en del etanolbussar kvar. Det har tidigare sagts här på forumet att Transdev skulle köpa en del av de äldre etanolbussarna för ett fördelaktigt pris, kan ju vara en god idé om man vill ha lite åldersspridning och dessutom kommer väl behovet av bussar minska något några år in i avtalet då Vallentuna planeras att flytas över till Norrort när det området upphandlas.

/Måns

Fredrik Gelin

Frågan är om Transdev köper de ca 12-13 år gamla etanolbussarna, SL äger idag bussarna och hyr ut dem till Arriva.
I upphandlingen angavs att bussarna kunde fortsätta hyras av den tillträdande operatören för en låg månadskostnad.
Av dessa är nog inte många ledbussar, så det är logiskt att Transdev köper även sådana.
Att de planerar att dra ned från led till normalbussar på 583 verkar inte troligt, Transdev är rimligen väl insatta i hur resandet på linjen ser ut.
Att det blir några elbussar också beror på att SL krävde detta i upphandlingen för trafiken i Sigtuna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Buzzlover

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 december 2018, 22:07:45 PM
Frågan är om Transdev köper de ca 12-13 år gamla etanolbussarna, SL äger idag bussarna och hyr ut dem till Arriva.
I upphandlingen angavs att bussarna kunde fortsätta hyras av den tillträdande operatören för en låg månadskostnad.
Av dessa är nog inte många ledbussar, så det är logiskt att Transdev köper även sådana.
Att de planerar att dra ned från led till normalbussar på 583 verkar inte troligt, Transdev är rimligen väl insatta i hur resandet på linjen ser ut.
Att det blir några elbussar också beror på att SL krävde detta i upphandlingen för trafiken i Sigtuna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Lite svängning i ämnet men är det inte så att Arriva äger sina fordon? Har hört någonstans att Arriva är lite "särlingar" bland operatörerna i Stockholm genom att det äger sina fordon istället för att hyra dem eller något liknande.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

De äger som jag förstått det de bussar de själva anskaffat, men de äldsta Scaniorna i Märsta ägs av SL och är knutna till just Märsta, dvs de får inte flyttas därifrån utan Trafikförvaltningens godkännande.
Arriva blev helt enkelt tvungna att ta över dessa från Swebus/Nobina när de vann Märsta.
Nu är de dock så gamla att det blev valfritt om man ville hyra dem vidare eller inte i samband med den nu aktuella upphandlingen som vanns av Transdev.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk